خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/26 - 12:32
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در کمیته تحقق رشد اقتصادی ناشی از بهره وری در حوزه علم و فناوری و نظارت بر اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان مطرح شد؛

تحقق رشد ۸درصدی اقتصاد در سایه تقویت قانون جهش تولید دانش بنیان‌/ مستنکفان قانون به کمیسیون آموزش فراخوانده می‌شوند

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در نشست امروز معاونت علمی ریاست جمهوری و مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی مهمان کمیسیون متبوعش بود، گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان می‌توانست درآمدهایی داشته باشد اما متاسفانه در سایه عملکرد نادرست دستگاه‌های متولی تاکنون محقق نشده است.

کمیسیون آموزش

احسان عظیمی راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح دستور کار امروز (دوشنبه،26 شهریور ماه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، گفت: نشست کمیته تحقق رشد اقتصادی ناشی از بهره وری در حوزه علم و فناوری و نظارت بر اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان کمیسیون آموزش با حضور اسفندیار اختیاری، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برای بررسی میزان تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد به واسطه شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه کمیته فناوری و نوآوری با هدف دستیابی کشور به رشد ۸ درصدی اقتصاد به واسطه شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته است، افزود: قانون جهش تولید دانش بنیان می تواند نقش بی‌بدیلی در رشد ۸ درصدی اقتصاد داشته باشد، همچنین باید خروجی قانون مذکور به نوعی مورد بررسی قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست امروز معاونت علمی ریاست جمهوری و مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی نیز حضور داشتند، اظهار داشت: مسئولان حاضر در جلسه گزارشی از آخرین وضعیت درآمدی و نوآوری قانون جهش تولید دانش بنیان ارائه دادند، درآمدهایی که می‌توانست این قانون داشته باشد اما متاسفانه در سایه عملکرد نادرست دستگاه‌های متولی تاکنون محقق نشده است.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم تاکید کرد: در اجرای بخش‌هایی از قانون، مواد و تبصره‌های آن دستگاه‌های مربوطه موفق عمل نکردند و یا تمایلی به اجرای آنها نداشتند، همه وظایف آنها در قالب و دسته‌بندی‌های مختلف ارائه و مقرر شد؛ کمیته به صورت جدی این مسائل را در دستور کار خود قرار دهد .

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه افزود: ما ناچاریم به رشد اقتصادی و بهره‌وری ناشی از تولید در کشور دسترسی پیدا کنیم، باید به سمت تقویت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم که عمدتاً توسط شرکت‌های فناوری و دانش بنیان شکل می‌گیرد، بنابراین قانون جهش تولید دانش بنیان قانونی مترقی است که در مجلس یازدهم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس آن را تصویب کرد و امروز کمیسیون وظیفه دارد در دوره دوازدهم به سمت نظارت دقیق در اجرای این قانون پیش رود.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه رشد ۸ درصدی اقتصاد یکی از اهداف برنامه هفتم توسعه محسوب می‌شود، یادآور شد: رشد اقتصادی قانون جهش تولید دانش بنیان از اهداف اصلی شکل‌گیری کمیته فناوری و نوآوری مجلس شورای اسلامی است، در این نشست مقرر شد، همکاران دیوان محاسبات گزارشی را از میزان اجرایی شدن بندهای این قانون به ما ارائه دهند تا ببینیم کدام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند. در بعد مادی باید خروجی‌های آن به خزانه واریز می‌ شد و سازمان برنامه و بودجه نیز آنها را به معاونت علمی و صندوق نوآوری ارائه می‌داد تا اینکه مشخص شود کدام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه جلسه‌ای با سازمان برنامه و بودجه برای تحقق اهداف قانون جهش تولید دانش بنیان‌ها برگزار خواهد شد، گفت: در نشستی که با مسئولان و متولیان سازمان برنامه و بودجه برگزار خواهد شد، نظرات، دیدگاه‌ها و میزان پایبندی این سازمان در تحقق قانون جهش دانش بنیان بررسی می‌شود به همین ترتیب بر اساس گزارشی که دیوان محاسبات و سازمان برنامه ارائه می کنند، حتماً به تمام دستگاه‌های متولی نامه نگاری خواهیم کرد و یک به یک همه آنان را دعوت می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان خاطرنشان کرد: در قالب نظارت کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و کمیته نقش خود را به صورت جدی انجام می‌دهد و به نوعی پیگیر این مسئله خواهیم بود، امیدواریم در دوره دوازدهم این کمیته و کمیسیون بتوانند در اجرایی شدن بیشتر مواد قانون جهش تولید دانش بنیان‌ها و تحقق رویکرد اقتصاد به وظایف تعیین شده خود عمل کنند تا در دوره جدید مجلس شاهد اجرای کامل‌تر قانون مذکور باشیم./

پایان پیام

  • کد خبر : 383452
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار