خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/07/03 - 18:23
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اقتصادی
حسینی جلسه کمیسیون اقتصادی را تشریح کرد؛

بودجه سالیانه، برنامه هفتم توسعه و هدفمندی یارانه ها ؛سه محور مذاکرات کمیسیون اقتصادی با رئیس سازمان برنامه و بودجه/بازبینی در منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها برای رفع ناترازی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

کمیسیون اقتصادی

سیدشمس‌الدین حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور گفت: به واقع تشکیل مجلس دوازدهم با تشکیل دولت چهاردهم تقریبا همزمان و مقارن شده است. از این رو اگر برنامه‌ریزی و هماهنگی درستی در این بخش صورت گیرد، این مسئله می‌تواند به فرصت تبدیل شده و یا به خودی خود به تنگنا بیانجامد.

نماینده مردم «تنکابن» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی تلاش می‌کنند با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، هماهنگی مورد ذکر را حاصل کنند، ادامه داد: از این رو عصر امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونین وی در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شدند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه با رئیس سازمان برنامه و بودجه مباحث در سه محور دنبال شد، ادامه داد: محور اول گفتگوها با رئیس سازمان برنامه بودجه، درباره وضعیت و عملکرد بودجه سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی عملکرد این بودجه بود.

وی تاکید کرد: محور دوم گفتگوها درباره احکام برنامه هفتم توسعه و سرانجام در خصوص چگونگی تقدیم و ارائه به موقع لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ مباحثی در این جلسه طرح شد.

حسینی با اشاره به گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره عملکرد بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در گزارش خود در این بخش عنوان کردند، به دلیل اینکه منابع طرح‌های عمرانی دچار کاستی نشوند، دولت استجازه‌ای را از مقام معظم رهبری اخذ کرده که سهم صندوق توسعه ملی به ۲۰ درصد تقلیل پیدا کند. از این رو مسئولین سازمان برنامه و بودجه تاکید داشتند از این محل، به میزان قابل توجهی کسری بودجه پروژه‌های عمرانی برطرف شده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که تخصیص و پرداخت بودجه‌های عمرانی افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تحقق منابع درآمدی بودجه، ادامه داد: آمارها در زمینه تحقق منابع درآمدی بودجه متفاوت بودند اما برای اینکه در این بخش به تحقق ۱۰۰ درصدی دست پیدا کنیم نیازمند اهتمام بیشتری است. لذا رئیس سازمان برنامه بودجه در این بخش تاکید داشتند که جلساتی را با دستگاه‌های وصول درآمدی دارند و تلاش می‌کنند که در شش ماهه دوم سال عملکرد بودجه بهبود پیدا کند البته باید به این نکته اشاره کنم که ما هرچه به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم تحقق منابع درآمدی بیشتر می شود.

وی با اشاره به تذکرات اعضای کمیسیون در این جلسه ادامه داد: برخی از اعضای کمیسیون اذعان داشتند، با توجه به اینکه در حوزه مولدسازی مجوزات و قوانین لازم وجود دارد، می‌بایست اهتمام بیشتری در این بخش صورت گیرد‌. همچنین  نمایندگان کمیسیون در این جلسه، نکاتی را درباره عدم توجه و تمرکز سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بر طرح‌های مشارکتی مطرح کردند و درخواست داشتند که روی این موضوعات تمرکز شود.

حسینی با اشاره به مباحث صورت گرفته در زمینه تبصره هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: در زمینه هدفمندی یارانه‌ها، این بحث مطرح شد که می‌بایست در این راستا هم یک بازبینی‌های صورت گیرد تا به نوعی منابع و مصارف از تراز بیشتر و بهتری برخوردار شود. همچنین تاکنون پرداختی‌های هدفمندی یارانه‌ها مدنظر قرار گرفته و با توجه به برنامه‌ای که دولت در پیش دارد پیش بینی‌ این است که به رغم همه سختی‌ها، پرداختی های هدفمندی به موقع صورت گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی برنامه هفتم توسعه در جلسه مذکور ادامه داد: در این بخش سازمان برنامه بودجه ساختاری را که برای تهیه و تدوین آیین نامه‌ها وجود دارد را ارائه کرد. ظاهرا شورای راهبری سازمان برنامه و بودجه در واقع پیگیر تصویب به موقع آیین نامه‌هاست و با این حال از ظرفیت قانون اساسی هم در این راستا استفاده شده است که می‌تواند موجب تسریع در اقدامات شود.

وی بیان کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد تا ما جلسات دیگری را با سازمان برنامه و بودجه برگزار کنیم تا احیاناً اگر در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده و اداره کشور به ویژه در حوزه اقتصادی کاستی‌های وجود داشت، آن کاستی‌ها با هم‌اندیشی برطرف شود و احکام دست و پاگیر در این بخش اصلاح شود.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به مذاکرات در زمینه لایحه بودجه سال ۱۴۰۴  در جلسه فوق، بیان کرد: در این بخش سازمان برنامه و بودجه فعالیت‌های خود را آغاز کرده، منتها این سازمان درباره اصلاح ساختاری بودجه مدعی بود که نیازمند توضیحات بیشتری است و می‌بایست درباره مبانی تدوین بودجه سال ۱۴۰۴ تشریک مساعی بیشتری با مجلس صورت گیرد لذا مقرر شد سلسله جلساتی در این بخش مدنظر باشد، تا درباره مبانی هم تفاهم لازم به دست بیاید./

پایان پیام

  • کد خبر : 383919
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار