خبرگزاری خانه ملت

هدر مشکی
  • تاریخ انتشار : 1403/07/07 - 10:50
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اقتصادی
قادری در تشریح سفر نظارتی کمیسیون اقتصادی به استان شیراز؛

از طرح ها و پروژه های نیمه تمام و موفق بازدید شد/ تاکید اعضای کمیسیون بر افزایش قدرت مانور شهرداری ها در صدور مجوز

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جزئیات نخستین سفر نظارتی کمیسیون اقتصادی به استان شیراز را تشریح کرد.

کمیسیون اقتصادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین از جمله وظایف مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی محسوب می شود؛ نمایندگان در اعمال وظایف نظارتی از ابزارهای متعددی از جمله سوال ، تذکر، تحقیق و تفحص و یا اعمال ماده 234 استفاده می کنند که در موضوعات مختلف از آن نیز بهره می برند. اما یکی از اقداماتی مهمی که در مجالس یازدهم و دوازدهم بیش از پیش به آن تاکید شده، بازدیدهای میدانی - نظارتی کمیسیون هاست که یا از پیش مشخص شده و یا در زمان وقوع حوادث و اتفاقات در سراسر کشور صورت می پذیرد.

با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم، عزم بسیاری از کمیسیون های اقتصادی برای رفع این قبیل معضلات جزم بوده و غالب جلسات کمیسیون ها با محوریت همین موارد برگزار می شود. با این حال یکی از مهمترین ماموریت های کمیسیون های مجلس در سالهای گذشته و پیش رو، رفع موانع تولید و همچنین رونق اقتصادی بوده است.

از این رو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر و در نخستین بازدید میدانی - نظارتی خود، به استان شیراز سفر کرد تا به وضعیت فعالان اقتصادی این استان و همچنین پروژه های عمرانی نیمه تمام آن رسیدگی کند.

در این سفر میدانی و نظارتی که سه روز به طول انجامید، بیش از 15 عضو کمیسیون اقتصادی حاضر بوده و جلسات متعددی نیز با فعالان اقتصادی نظیر «اتاق بازرگانی»،«بازدید از صا شیراز»،«میدان صنایع»،«شهرداری شیراز»،«بونیز خودرو»،«خط سه مترو شیراز»،«شهرداری شیراز»،«جلسه با کارفرمای پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس به شیراز»،«کارخانه سیمان خرامه»،« کارخانه فولاد خرامه»،«شهرک صنعتی سروستان 1 کارخانه انجیرسروستان»،«شهرک صنعتی سروستان 2»،«کارخانه فاتح صنعت کیمیا»،«شهرک صنعتی شیراز»،«آرشام خودرو»،«شهرک صنعتی شیراز»،« کارخانه کیمیا ابزار»،«شهرک صنعتی شیراز» و«بازید از بیمارستان اردیبهشت و جلسه با اتاق تعاون» برگزار شد.

 

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزئیات سفر نظارتی کمیسیون اقتصادی به استان شیراز، گفت: یکی از مسائل و موضوعاتی که در کمیسیون اقتصادی در کنار مسائل تقنینی مورد پیگیری قرار می‌گیرد، مباحث نظارتی است.

نماینده مردم «شیراز و زرقان» با بیان اینکه کمیسیون فعالیت‌های نظارتی و میدانی خود را مد نظر قرار خواهد داد، بیان کرد: این کمیسیون با سفر به استان‌های کشور و در جلسات با فعالان اقتصادی آن استان، موضوعات و مشکلاتی که یا جنبه عمومی و یا جنبه استانی دارد را مورد پیگیری قرار می دهد. از این رو این کمیسیون نخستین سفر خود را از استان شیراز آغاز کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سفر به شیراز از طرح‌های بزرگ و شهری بازدیدی داشت، گفت: در قالب این سفر از پروژه مترو شیراز و یا طرح‌های بزرگ صنعتی بازدیدی به عمل آمد. در این بخش مشخص شد که ما در تامین واگن مترو با مشکلاتی مواجه هستیم. همچنین ما در برخی از مسائل و مشکلات در زمینه صدور مجوزها، باید قدرت مانور بیشتری به شهرداری‌ها بدهیم چرا که در زمانی که دولت وضعیت مالی خوبی ندارد، شهرداری ها قدرت مانور زیادتری دارند مشروط بر اینکه دست و پای آنها را نبندیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی در سفر به شیراز از طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی بازدیدی به عمل آورد، تاکید کرد: در حال حاضر ما یک سری واحدهای صنعتی داریم که منابع آن از اعتبارات بانکی و صندوق توسعه ملی هزینه شده اما روی زمین مانده است و نیاز است تا کمیسیون به این موارد ورود پیدا کرده تا مشکلات این بخش‌ها برطرف شود از این رو در جریان این سفر از این پروژه‌های صنعتی نیز بازدیدی به عمل آمد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید از برخی واحدهای موفق در استان شیراز تاکید کرد: در حال حاضر ما ظرفیت‌هایی در استان‌ها داریم که اگر به بالفعل شوند بسیاری از مسائل و مشکلات را برطرف خواهد کرد بنابراین ما مشاهده کردیم که برخی از بخش‌های خصوصی فعالیت‌هایی انجام داده‌اند که دولت هم نتوانسته آنها را انجام دهد و این واحدها از جمله واحدهای موفق استان قلمداد می‌شوند.

قادری با اشاره به  بحث و بررسی در رابطه با مسائل و مشکلات خودروسازی در کشور در قالب سفر نظارتی مذکور، بیان کرد: ما یک سری واحدهایی را در این زمینه احداث کرده بودیم. به عنوان مثال در حال حاضر تب و تاب مونتاژ خودروهای باری و مسافری در استان‌ها بالاست،این جای سوال دارد که آیا جهت گیری و مسیری که طی می‌کنیم درست است و یا غلط است؟ این موارد هم از جمله بخشی از مسائل و مشکلاتی بوده که مورد بررسی قرار گرفت.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بخش دیگری از مباحث نظارتی ما در رابطه با تعهداتی است که دولت آنها را پذیرفته ولی به آنها عمل نکرده است از این رو اعضای کمیسیون در قالب جلسات صورت گرفته به این موضوع متذکر شد.

وی تاکید کرد: همچنین در این سفر نظارتی جلسات متعددی با فعالان اقتصادی نظیر اتاق بازرگانی،بخش تعاون و بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی مدنظر قرار گرفت و در مجموع جلسات شکل گرفته در قالب این بازدید نظارتی، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود. ان شاءالله این سلسله سفرهای نظارتی کمیسیون اقتصادی در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت./

پایان پیام

  • کد خبر : 384074
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار