خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/26 - 13:04
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
زنگنه:

اذعان معاون اول رئیس جمهور به کسری ۱۰۰۰ همتی درست نیست/ این میزان کسری در گزارش اخیر بانک مرکزی وجود نداشت

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت با هزار همت کسری بودجه مواجه است،توضیحاتی ارائه داد.

بودجه

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت با هزار همت کسری بودجه مواجه است، گفت: به واقع ما باید بر مبنای مستندات و گزارش‌ها درباره کسری بودجه صحبت کنیم.

نماینده مردم «تربت حیدریه» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش اخیر بانک مرکزی از صندوق خزانه، بیان کرد: بر مبنای این گزارش،این مقدار کسری بودجه - هزار همت-  مشاهده نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما اگر در برخی از حوزه‌ها منابعمان محقق نشده اما از سویی دیگر منابعی بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به چند ماه مورد محاسبه ابتدای سال، محققی داشته ایم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اذعان به کسری ۱۰۰۰ همتی درست نیست، گفت: به واقع کسری بودجه معنا و مفهوم خود را دارد. به عنوان مثال در موضوع گندم، نشان داد که پیش‌بینی‌های غلط بود ؛ بنابراین منابع لازم برای خرید گندم در بودجه دیده شده بود اما به جهت اینکه برآورد دولت اشتباه بود، ما برای خرید گندم منابع کم آوردیم. بنابراین یک نمونه از کسری‌ها همانند همین کسری است که به آن اشاره شد. البته بنده باید به این نکته اشاره کنم که این کسری،کسری نیست آن هم به جهت اینکه بودجه ناتراز بسته شده باشد، بلکه به خاطر هزینه‌هایی است که به درستی پیش بینی نشده است. همچنین گاهی اوقات مسائل غیر مترقبه‌ای شکل می‌گیرد و این‌ها مواردی است که هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد.

زنگنه با تاکید مجدد بر گزارش اخیر بانک مرکزی، بیان کرد: در این گزارش و در نسبت منابع و مصارف، تنها در حوزه عمرانی یک کسری را مشاهده کردیم، که با اهداف بودجه سال ۱۴۰۳ فاصله داشت و محقق نشده بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در حال حاضر ۶ ماه از سال ۱۴۰۳ سپری شده و اگر ما هزار همت کسری داشته باشیم یعنی ۸۰ الی ۷۰ درصد کسری بودجه داریم که این غیر قابل تصور است. البته باید به این نکته اشاره کنم که رقم اعلامی، شاید پیش بینی معاون اول رئیس جمهور تا پایان سال بوده است که باید بگویم این پیش بینی هم، پیش بینی درستی نیست./

پایان پیام

  • کد خبر : 383445
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار