خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/02/14 - 21:38
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در مراسم رونمایی از نرم افزار جامع استاد مطهری:

کشور امروز نیازمند گذشت است/ شهید مطهری بین مقام عمل و فکر تفاوت قائل بود

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهید مطهرى بین مقام عمل و فکر تفاوت قائل بود، یعنی شخصیت ایشان در مقابل انحرافات فکری گذشت نداشت، اما در مقام عمل مجال می داد تا افراد بتوانند کار کنند و با گذشت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در مراسم رونمایی از نرم افزار جامع استاد مطهری که عصر امروز با حضور خانواده  و جمعی از شاگردان شهید مطهرى برگزار شد، عنوان کرد: تلاش بنیاد شهید مطهری برای انتشار و احیای افکار استاد مطهری ذی قیمت است که رونمایى از این اپلیکیشن یکى از این اقدامات است.



وی در ادامه با بیان ۳ خاطره از شهید مطهری، ادامه داد: زمانی مسائل فکری جامعه ما حول افکار دکتر شریعتی در دانشگاه رواج داشت و نقد وی در حوزه اسلام شناسی که نهایتا منجر به صدور اطلاعیه ای مشترک از سوی دکتر بازرگان و شهید مطهرى در نقد دکتر شریعتى شد که ماجرایی را به وجود آورد و انواع تهمت ها به آنها زده شد.



وی افزود: وقتى انواعى از اتهامات را برای شهید مطهری بردم و گفتم که این وضع دانشگاه ها و موضعی است که نسبت به شما گرفته اند؛ برای من جالب بود هیچ تغییر حالتی در ایشان حس نکردم. این واقعه نشان می داد که ایشان پای عقیده خود ایستاده است و از این اتهامات هراسی ندارد.



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به واقعه ترور سپهبد قرنی، تصریح کرد: پس از ترور او از اطلاعیه گروهک فرقان معلوم بود که نفر بعدی شهید مطهرى است لذا بنده، نهاوندیان و مهندس ابوطالبی تصمیم گرفتیم به ایشان بگوییم که برداشت ما چنین است. وقتى موضوع را به شهید مطهرى گفتم باز هم هیچ تغییر حالتی در ایشان به وجود نیامد و با مزاح گفت که خوب اگر اتفاقی هم افتاد شما خبری تهیه کرده و در رادیو و تلویزیون می خوانید.



دکتر لاریجانی خاطر نشان کرد: این رفتار نشان می دهد که در شخصیت او چقدر طمانینه نسبت به اصل تفکر دین به بار نشسته بود.



وی به خاطره دیگری در خصوص مدیریت آقاى میناچی بر حسینیه ارشاد اشاره کرد و گفت: شهید مطهری خیلی نسبت به رفتار مرحوم میناچی نگرانی داشت و این نگرانى از مرحوم شریعتى نبود و  اما پس از انقلاب در شورای انقلاب میناچى در حضور شهید مطهرى به وزارت فرهنگ منصوب شد و برای من خیلی عجیب بود که چطور چنین شد. سپس از ایشان پرسیدم که چطور با این همه تفاوت سلایق این تصمیم گرفته شد و شهید مطهری گفت که آن مسائل فکری بود شاید در مقام عمل درست عمل کند.



وی تصریح کرد: شهید مطهری بین مقام عمل و فکر تفاوت قائل بود که بسیار مهم است یعنی شخصیت ایشان در مقابل انحرافات فکری گذشت نداشت اما در مقام عمل مجال می داد تا افراد بتوانند کار کنند و با گذشت بود.



وی با تاکید بر لزوم برداشت جامعه امروز از سلوک شهید مطهری افزود: امروز بیش از گذشته به گذشت احتیاج داریم، شهید مطهری در مقام دردمندی نسبت به دین بسیار صادق بود و از همه چیز حتی خودش نیز می گذشت و خیلی چیزها را تحمل می کرد برای اینکه به اساس دین لطمه نخورد.



رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز کشور ما به این گذشت ها احتیاج دارد، آشفتگی داخلی به خاطر مسائل خرد همان چیزی است که امروز به کیان اسلام لطمه می زند.



وی یادآور شد: اگر نظام جمهوری اسلامی به خاطر برخی سلایق و عدم تحمل ها لطمه خورد، آن دردمندی مورد نظر شهید مطهری نیز لطمه خواهد خورد.



دکتر  لاریجانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالگرد شهادت شهید مطهری و روز معلم، تصریح کرد: اینکه ایشان فرمودند امروز در یک مناقشه بزرگ هستیم و سلایق مختلف تحمل کنند و انسجام داخلی و وحدت جامعه را حفظ کنند، همان عصاره فکر و سلوک شهید بزرگوار مطهری است.



رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: امیدواریم پیروان فکری ایشان این رسم را دنبال کنند.

  • کد خبر : 279386
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار