خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/10/14 - 12:21
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
مطابق اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی صورت گرفت؛

چتر قانون بر سر کامیون‌داران/قالیباف، قانون اصلاح ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو را به دولت ابلاغ کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی قانون اصلاح ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو را که یک گام مهم برای رفع مشکل کامیون‌داران است، را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور قانون اصلاح ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره اصلاح سازوکار اسقاط خودرو را ابلاغ کرد.



متن قانون به شرح ذیل است؛



بر اساس ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو؛ تردد، حمل بار و مسافر به وسیله وسایط نقلیه موتوری فرسوده در کلانشهرها ممنوع است، در تبصره 2 این ماده نیز خودروسازان مکلف شده اند که به ازای چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط را از مرکز اسقاط دریافت کنند.



نمایندگان مجلس در لایحه اصلاحی ماده 10 مقرر کردند که تولید‌کنندگان خودرو یا موتورسیکلت در صورت عدم‌وجود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به اندازه کافی در سامانه اسقاط، می‌توانند با پرداخت 1.5 درصد قیمت آن به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند. 100 درصد منابع حاصله در راستای پرداخت یارانه سود و تسهیلات بانکی متقاضیان اسقاط خودرو و موتور هزینه می شود.



 در متن قانون جدید آمده است؛ ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب  21/  02/ 1401  و تبصره (2) آن به شرح زیر اصلاح و چهار تبصره به عنوان تبصره  های (3)،(4) ، (5) و(6) به آن الحاق و تبصره (3) آن به تبصره (7) تغییر می‌یابد: 



1- در ماده (10) قانون عبارت "مطابق با ماده (8) قانون هوای پاک مصوب  25/  04/ 1396" بعد از عبارت " سن فرسودگی" اضافه شود.



2- متن زیر  به انتهای تبصره (2) ماده (10) قانون  الحاق شد:



در صورت عدم وجود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به اندازه کافی در سامانه اسقاط تحت مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تشخیص این وزارتخانه، منجر به اختلال در روند تولید گردد، تولید کنندگان خودرو یا موتورسیکلت می توانند با پرداخت یک و نیم درصد (1.5%) قیمت آن به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز شماره گذاری دریافت نمایند. منابع حاصل پس از گردش خزانه داری کل کشور بصورت صد در صد (100%) تخصیص یافته، صرف پرداخت یارانه سود و تسهیلات بانکی به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتور سیکلت فرسوده ( با اولویت موتور سیکلت و حمل و نقل عمومی ) خواهد شد . مسئولیت اسقاط خودرو در کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند زمان اعتبار برای گواهی اسقاط تعیین نماید.



3- متن زیر به عنوان تبصره (3) به ماده (10) قانون الحاق شد:



تبصره 3-



الف- رانندگان دارای کارت هوشمند خود مالک و شرکت‌های حمل و نقل خودمالک (شرکت حمل و نقل عمومی) صرفاً برای یک بار و یک دستگاه برای مدت ده سال می توانند در صورت عدم وجودگواهی اسقاط به اندازه کافی، پنج درصد (5 %) ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت دریافت مجوز شماره گذاری پرداخت نمایند. منابع حاصله صرف مفاد تبصره 2 ماده 10 این قانون خواهد شد.



ب - در اجرای بند (ث) ماده (30)قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب  30/  11/ 1395 کامیون ها، کامیونت ها و کشنده های تریلر تا تاریخ  01/  08/ 1401 وارد شده دارای قبض انبار ، بر اساس مفاد جزء (الف) این بند ترخیص می شوند.



پ- خودروهای وارداتی موضوع  قرارداد های  شرکت بهینه سازی مصرف سوخت  دارای مصوب شورای اقتصاد  مورخ  25/  12/ 1393از شمول این تبصره مستثنی هستند.



4 -  متن زیر به عنوان تبصره (4) به ماده (10) قانون الحاق شد :



تبصره 4- شماره گذاری خودروهای سواری با سهم داخلی سازی کمتر از چهل درصد قطعات (40%) ، مشروط به ارائه گواهی اسقاط برابر با پنجاه درصد (50%) تعداد تعیین شده برای خودروهای وارداتی مشابه است. این بند مشمول موضوع بند (2)  ماده واحده این قانون نمی‌شود. 



5- متن زیر به عنوان تبصره (5) به ماده (10) قانون الحاق شد:



تبصره 5-حداقل بیست درصد(20%) از خودروهای عرضه شده در قرعه کشی، به دارندگان خودروهای فرسوده ( هرکدام برای یک دستگاه، در صورت وجود ) اختصاص می یابد، مشروط به اینکه در هنگام تحویل خودرو جدید، خریدار گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد.



6- متن زیر به عنوان تبصره (6) به ماده (10) قانون الحاق شد:



تبصره 6-وزارت نفت با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت  مکلف است از مبلغ مصوب شورای اقتصاد از محل ساز و کار ماده (12) قانون رفع موانع تولید و رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب  1/  2/ 1394 و منابع بانکی تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای هر سال تسهیلات لازم به منظور جایگزینی موتورسیکلت و خودروهای فرسوده با اولویت خودروی های حمل و نقل عمومی پرداخت نماید./



پایان پیام

  • کد خبر : 354757
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار