خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/22 - 21:23
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر قالیباف پس از بازگشت از نشست روسای مجالس بریکس:

مهمترین بحث در بریکس مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا بود/ کریدور شمال-جنوب و خط انتقال انرژی مهمترین موضوع مذاکره با پوتین بود

رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: مهم ترین موضوعاتی که در این دیدارها به ویژه با آقای پوتین مورد بررسی قرار گرفت کریدورهای شمال و جنوب و انتقال انرژی با اولویت گاز و موضوعات تجاری بود. جلسه مفصل و خوبی بود و نحوه اجرا و هماهنگی هایی که باید انجام شود پیگیری شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت از سفر دو روزه هیات پارلمانی ایران به روسیه برای حضور در نشست روسای مجالس پارلمانی، در تشریح دستاوردهای این سفر، گفت: در این سفر فشرده در دهمین مجمع گروه بریکس در سنت پترزبورگ شرکت کردیم، بریکس یکی از فرصت های بزرگی است که امروز 9 عضو دارد و کشورهای مهم و اساسی در این گروه حضور دارند به ویژه اینکه این کشورها در حوزه اقتصاد نوظهور هستند و حرف های جدی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه با اشاره به ریاست یک ساله روسیه در بریکس، ادامه داد: بخشی از کشورهای همسایه به ویژه در حوزه آسیای میانه که عضو گروه شانگهای هم هستند به این اجلاس دعوت شده بودند.

وی با بیان اینکه در این اجلاس روسای پارلمان‌های بیش از 17 کشور حضور داشتند، اضافه کرد: در حاشیه این اجلاس گفت و گوهای دوجانبه ای انجام شد و بنده نیز در هر دو نشست اجلاس به عنوان رئیس پارلمان ایران صحبت هایی داشتم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه برخی از کشورهایی که عضو بریکس هستند، تصریح کرد: مجمع بریکس تصمیم دارد، نهادهای موازی بخشی از نهادهای بین المللی که تحت تاثیر آمریکا عمل می کنند را فعال کرده به طور مثال سیستم پیام رسان مالی سوئیفت که امروز سیستم پیام رسان مالی «پی» در این گروه ایجاد و مبادلات از این مسیر شروع شده است، مبالات مالی دوجانبه براساس ارزهای غیر دلار انجام می شود و با روبل و روپیه قراردادهایی بین کشورها انجام می شود در واقع با یک جانبه‌نگری آمریکا در حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی مقابله می شود.

وی بیان کرد: کشورهای بریکس بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و حدود 30 درصد ظرفیت اقتصادی جهان را در اختیار دارند به ویژه اینکه شانگهای و بریکس هم‌پوشانی خوبی دارند و عمدتا قدرت های بزرگ اقتصادی در آسیا و اوراسیا شامل این مجموعه می شوند، این سفر فرصت خوبی است که هماهنگی‌هایی برای رسیدن به اهدافمان انجام شد.

وی افزود: ما از این فرصت استفاده کردیم و با کشورهایی مانند تاجیکستان، قزاقستان، بلاروس کارهای دوجانبه خودمان را پیگیری کردیم همچنین روابط دوجانبه بین ایران و روسیه را داشتیم که در این راستا با رئیس شورای فدراسیون روسیه و رئیس دومای دولتی و جناب آقای پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کردیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: مهم ترین موضوعاتی که در این دیدارها به ویژه با آقای پوتین مورد بررسی قرار گرفت کریدورهای شمال و جنوب و انتقال انرژی با اولویت گاز و موضوعات تجاری بود. جلسه مفصل و خوبی بود و نحوه اجرا و هماهنگی هایی که باید انجام شود، پیگیری شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم هماهنگی های لازم را انجام دهیم و دولت روسیه اقدامات لازم را انجام دهد؛ بدون شک می توان اتفاقات بزرگی در بخش کریدوری و انتقال انرژی داشته باشیم، سفر به روسیه یکی از سفرهای موفق و موثر از جهت عملیاتی و اجرایی شدن کارها بین کشورها بود.

وی با بیان اینکه گروه بریکس فقط مربوط به موضوعات اقتصادی نیست و موضوعات فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، علمی و حتی حوزه جوانان و زنان در آن مطرح است، بیان کرد: بریکس فرصت خوبی است که باید در سطح بین‌المللی و منطقه ای از این فرصت استفاده شود که در این سفر بهترین استفاده و هماهنگی اتفاق افتاد امیدوارم با این فرصت شاهد اتفاقات مثبتی در اداره کشور، زندگی مردم و ثبات پولی و مالی باشیم./

پایان پیام

  • کد خبر : 380499
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی

آخرین اخبار