نگاهداری در تشریح الزامات اصلاح ساختار بودجه:
مدیریت ناکارامد دارایی ها توسط دولتباعث محرومیت از یک منبع درامدی قابل توجه شده است
مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس با بیان این که مدیریت ناکارآمد دارایی ها، موجب محروم ماندن دولت از یک منبع درآمدی قابل توجه شده است گفت: این درحالی است که مولد سازی دارایی های دولت از کم هزینه ترین روشهای اقتصادی برای رفع کسری بودجه است.
بابک نگاهداری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به تشریح برخی محورها و الزامات اصلاح ساختار بودجه پرداخت.
مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس از روز گذشته، اصلاح نحوه مدیریت بر داراییهای دولت و ایجاد درآمد از این داراییها را یکی از مواردی دانست که در تامین منابع پایدار بودجه میتواند موثر واقع شود و گفت: حجم داراییهای دولت در جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد اقتصاد بسیار قابل توجه است. با این وجود این دارایی ها لزوما قادر به ثروت آفرینی و ایجاد درآمد برای دولت نیستند.
وی اظهار کرد: تاکنون استفاده از دارایی های دولت به منظور درآمدزایی پایدار، به رغم ارزش بالای این دارایهای، به دلیل مشکل شناسایی املاک و مستغلات و عدم هماهنگی و همراهی دستگاه های اجرایی، نظارتی و قضایی امکانپذیر نبوده است و مدیریت ناکارآمد دارایی ها، موجب محروم ماندن دولت از یک منبع درآمدی قابل توجه شده است. این درحالی است که مولد سازی دارایی های دولت از کم هزینه ترین روشهای اقتصادی برای رفع کسری بودجه است.
نگاهداری افزود: به منظور مدیریت مناسب دارایی های دولت، لازم است همه دارایی ها در اختیار دولت باشند و در مورد آنها در یک نظام واحد تصمیم گیری شود.
مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سازوکارهای موجود قانونی کشور، دستگاه های اجرایی به شدت تمایل به تملک دارایی دارند، زیرا در قبال آن هزینه اجاره پرداخت نمی کنند و منافع محتملی با در اختیار داشتن دارایی بهره مند میگردند. این سازوکار به گونه ای است که دستگاه ها انگیزه کافی برای خلق درآمد از این دارایی ها ندارند و ترجیح می دهند از بودجه عمومی کشور ارتزاق نمایند و از طرف دیگر بار مضاعفی نیز به جهت نگهداری از این داراییها بر بودجه متحمل شود.
نگاهداری خاطرنشان کرد: بنابراین اصلاح نحوه مدیریت بر داراییهای دولت نه تنها میتواند این داراییهای بزرگ را به محل درآمدزایی برای دولت تبدیل کند بلکه هزینههای نگهداری این دارایها را از بودجه عمومی حذف نماید و در تحقق دو هدف مهم در اصلاح بودجه، یعنی تامین منابع پایدار و هزینهکرد کارا، موثر واقع شود./
پایان پیام