خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/02/21 - 17:24
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در نشست با مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه:

مجلس برای اصلاح قانون وقف آمادگی دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تعلق خاطر برای وقف در کشور وجود دارد، گفت: امیدواریم در سازمان اوقاف که ساختار دیرینه ای دارد تحول مناسبی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی شنبه، 21 اردیبهشت ماه با مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه دیدار و گفت و گو کرد.



دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست خطاب به رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه بر اساس گزارش ارائه شده تحرک مناسبی در سازمان اوقاف حاکم است، گفت: آقای خاموشی از فکر نو و مبتکرانه ای برخوردار است و امیدواریم در اوقاف که ساختار دیرینه ای دارد تحول ایجاد شود.











دیدار دکتر علی لاریجانی با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور


مجلس آمادگی اصلاح قانون اوقاف را دارد



وی در مورد اصلاح برخی از مواد قانون اوقاف افزود: سریع تر این موضوع را به مجلس ارائه کنید مجلس آمادگی اصلاح قانون را دارد البته اگر بار مالی نداشته باشد در قالب طرح می تواند مطرح شود اما در صورتی که بار مالی داشته باشد دولت باید لایحه ارائه کند.



مردم احساس می کنند وقف دولتی است و اقبالی در این رابطه ندارند



دکترلاریجانی با تاکید بر اینکه مردم احساس می کنند وقف دولتی است و اقبالی در این رابطه ندارند، تصریح کرد: این موضوع برای مردم روشن نیست و ذهنیت مناسبی نسبت به آن ندارند از این رو باید برای در این رابطه تدبیر شود یعنی به گونه ای مردم باید بدانند که اداره وقف دست خودشان است به عنوان مثال می توان هیات امنایی محلی ایجاد کرد تا مردم وقتی ملکشان را وقف کردند مطمئن باشند که بار مالی جاری اوقاف شاملشان نمی شود و به گونه ای اقدام شود که وقف در جای خود مصرف و سازمان اوقاف بسترساز شود.



تعلق خاطر برای وقف در کشور وجود دارد



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خیرین مدرسه ساز در مسیر وقف فعالیت می کنند اما فعالیت آنها در قالب وقف نیست بنابراین مشخص است که تعلق خاطر برای وقف در کشور وجود دارد و به طور قطع اگر بتوان روش هایی پیدا کرد که مردم اعتماد داشته باشند که وقف سرجای خود خرج شود و هیچ سیستمی در آن دخل و تصرف نمی کند رغبت زیادی نسبت به آن نشان می دهند.











دیدار دکتر علی لاریجانی با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور


وی یادآور شد: در مورد ساخت بقعه و مزار بزرگان مردم رغبت نشان می دهند و باید برای این موضوع فرمولی طراحی کرد.



رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: دولت باید اجاره زمین هایی که در اختیارش است را پرداخت کند و نیاز است احصاء شود البته ممکن است پول نداشته باشد و بخواهد مابه التفاوت پرداخت کندو شهرداری ها نیز به همین منوال باید اقدام کنند؛ نیاز است زمین هایی که دست مردم بوده و سال ها است در آنها شهرک و خانه ساخته اند را تا جایی که می توان تبدیل به احسن کرد تا مشکل مردم حل شود.



دکترلاریجانی ادامه داد: نباید اجازه داد کشمکش ایجاد شود بلکه باید آنها را تبدیل به احسن و کار را برای مردم راحت کرد.



رئیس مجلس شورای اسلامی از تلاش مسئولان اوقاف در مسیر فعالیت های فرهنگی قدردانی کرد و گفت: فعالیت ها نو و تاثیرگذار است.



خاموشی: قانونی در زمینه امور خیریه نداریم/ تقاضا از مجلس برای اصلاح برخی از مواد قانون اوقاف



در ادامه حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف وامورخیریه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: مشکلات و فعالیت های ما در این نشست مطرح شد؛ قانونی در زمینه امور خیریه نداریم و انتظار می رود مجلس و کمیسیون ها به این موضوع توجه داشته باشند و به اصلاح برخی از مواد 18 گانه قانون اوقاف برای رفع خلاء های قانونی اوقاف و امور خیریه توجه شود.











دیدار دکتر علی لاریجانی با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور


رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به مطالبات قانونی سازمان از دولت و شهرداری ها، افزود: مطالبات ما از دولت، شهرداری ها و دستگاه قضا زیاد است بنابراین در نشست امروز با طرح این موضوع با پیشنهاد دکتر لاریجانی مقرر شد در رابطه با مطالبات به روش تهاتری عمل شود و به سمت و سوی مذاکره با دولت و نهادهای مختلف نظامی و انتظامی و شهرداری ها برویم و میزان مطالبه را مطرح کنیم تا به نتیجه خوبی در زمینه تهاتر مطالبات برسیم.



حجت الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه گزارش مبسوطی از وجهه فرهنگی و اجتماعی سازمان در نشست امروز ارائه شد، ادامه داد: در بقاع متبرکه انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی متمرکز است البته بنده نیز اطلاعات پیرامون مسابقات بین المللی قران کریم و مشارکت 84 کشور جهان در این مسابقات مطرح کردم که در شاخه های نابینایان، دانش آموزان، طلاب و بانوان برگزار شد.



حمایت از شرکت های دانش بنیان برای اشتغال زایی و مقابله با تحریم



وی طرح حمایت از شرکت های دانش بنیان برای اشتغال زایی و مقابله با تحریم را از موضوعات مطروحه در نشست امروز با رئیس مجلس دانست وگفت: در زمینه زمین های متکثر و عدیده کشاورزی و دامپروری و حتی مبنای بیابانی نیز گزارشی ارائه شد و دکتر لاریجانی در زمینه تهاتر مطرح کرد که کار و مطالبات را پیگیری کنید اما در جایی که درگیری با مردم به وجود می آید رفع مشکل مردم باید در دستور کار قرار گیرد.



رئیس سازمان اوقاف وامورخیریه یادآور شد: همچنین دکتر لاریجانی تاکید کرد که سازمان در زمینه فعالیت های دانش بنیان و بهینه سازی و استعمار موقوفات تصدی نکند و به سمت اشتغال زایی برود.



حجت الاسلام خاموشی ادامه داد: رئیس مجلس تاکید کردند که در زمینه نصب امین که ماده 5 قانون اوقاف است باید سعی کنید امین را از میان مردم انتخاب کنید تا مردم محلی اعتماد بیشتری داشته باشند.



امیدواریم با تعامل بیشتر با مجلس مشکلات سازمان را حل و فصل کنیم/ امور خیریه باید احیا شود



وی افزود: این نشست را به فال نیک می گیریم و امیدواریم با تعامل بیشتر با مجلس مشکلات سازمان را حل و فصل کنیم؛ البته امور خیریه باید احیا شود و در ساختار آن را احیا خواهیم کرد.



رئیس سازمان اوقاف وامورخیریه با تاکید بر ضرورت حفظ اصل وقف، گفت: اصل وقف باید مورد توجه قرار گیرد البته باید منظر فرهنگی را در منظر اجتماعی قرار دهیم و مسائل فرهنگی را از منظر اجتماعی پیگیری کرد و  به‌صورت جدی به مسائل اجتماعی رسیدگی و از بستر اجتماعی بقعه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی بپردازیم.



حجت الاسلام خاموشی یادآور شد: توجه به فناوری، فعالیت‌های دانش بنیان، وقف‌های جدید و حرکت سازمان به سمت حل مسائل اجتماعی در دستور کار قرار دارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 280014
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار