خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/10 - 15:28
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
نایب رئیس مجلس در افتتاح نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای سازمان بهزیستی؛

عملکرد کیفی و کمی خدمات سازمان بهزیستی قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست

عبدالرضا مصری ضمن بازدید از نمایشگاه عملکرد، دست‌آوردها و نظام مسائل سازمان بهزیستی کشور گفت: عملکرد این سازمان هم از نظر کیفیت و عمق خدماتی که انجام می‌دهند و هم از نظر کمیت در هر سال، قابل مقایسه با سال قبل نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایشگاه عملکرد، دست‌آوردها و نظام مسائل سازمان بهزیستی کشور، امروز (یکشنبه 10 دی‌ماه) با حضور عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، جمعی از اعضای هیات رئیسه مجلس، نمایندگان کمیسیون اجتماعی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در محل نمایشگاه مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.



عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه افتتاح این نمایشگاه عنوان کرد: اصولاً سازمان‌های حمایتی کشور، مخصوصاً سازمان بهزیستی که یک دستگاه تخصصی هم هست، در رشته‌های مختلفی فعالیت دارند و شاید بتوان گفت کار چندین دستگاه یا وزارتخانه را باید در یک سازمان انجام داد.



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گستردگی خدمات در بهزیستی بسیار بالا است، عنوان کرد:  فرض کنید یک فرد دارای معلولیت نیازهای مختلفی از جمله درمان، اشتغال، مراقبت‌های ویژه، سالم و مناسب‌سازی محل‌های عبور و مرور و بسیاری نیازهای دیگر دارد. در کنار این‌ها در مسائل روحی روانی هم نیاز به روانشناس و مشاوره و ... دارد. همه این‌ها جمع در یک مجموعه به نام سازمان بهزیستی است که  ارائه خدمت می‌کند.



مصری در اهمیت کار و عملکرد سازمان بهزیستی عنوان کرد: یک زمانی یکی از بزرگان کشور فرمودند اگر سازمان‌هایی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد نبودند تازه می‌فهمیدیم جامعه چقدر مشکل دارد و جایی نیست که به آن پناه ببرند.



وی در پایان با اشاره به خدمات و فعالیت‌هایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، عنوان کرد: مجموعه‌ای که دوستان زحمت کشیده بودند نشان می‌دهد که عملکرد سازمان بهزیستی هم از نظر کیفیت و عمق خدماتی که انجام می‌دهند و هم از نظر کمیت در هر سال قابل مقایسه با سال قبل نیست  و نیاز است که ما نمایندگان مجلس هم کمک کنیم نسبت به رفع آلام و مشکلات جامعه هدف این دستگاه همت بیشتری در کشور باشد.



سازمان بهزیستی نیازمند نگاه ویژه‌ مجلس و دولت



محسنی بندپی اقدامات سازمان بهزیستی در بحث زنان سرپرست خانوار و جوانی جمعیت، امتیازاتی که برای زوج‌های جوان قائل شدند و مناسب‌سازی محیط زندگی و نگه‌داری از افراد دارای معلولیت را از دیگر تحولات مثبت در جامعه هدف سازمان بهزیستی خواند و افزود: طبق برآوردهای جمعیتی، جامعه ما به سمت سالمندی پیش می‌رود، به طوری که در سال 1430 تقریباً 33 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و این می‌طلبد که هم دولت و هم مجلس نگاه ویژه‌ای به این موضوع و سازمان بهزیستی داشته باشند.



رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس در بیان مشاهدات خود از نمایشگاه عملکرد، دست‌آوردها و نظام مسائل سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: آن چیزی که ما در نمایشگاه شاهد بودیم، افزایش چشمگیر کمیت و کیفیت عملکرد سازمان بهزیستی کشور بوده است.



محسنی بندپی با اشاره به خواسته‌های مسئولان بهزیستی در این نمایشگاه، عنوان کرد: سازمان بهزیستی به شدت از کمبود اعتبارات در بخش‌های مختلف رنج می‌برد. البته ما در مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه هفتم توسعه تلاش‌هایی در این زمینه انجام دادیم که دولت باید در لایحه بودجه 1403 این مسائل را با توجه بیشتری دنبال کند و سوای افزایش اعتبارات این بخش نشان‌دار کردن این اعتبارات باید دنبال شود؛ به‌گونه‌ای که دستگاه‌ها نتوانند این پول را در جای دیگری هزینه کنند.



وی درباره نقش مجلس در کمک به سازمان بهزیستی هم عنوان کرد: مجلس باید به سازمان برنامه و بودجه فشار بیاورد که این بودجه‌های نشان‌دار شده را تخصیص کامل بدهد. عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: سازمان بهزیستی چه در بخش مناسب‌سازی محیط و چه در بحث توانمندسازی و کمک توانبخشی، چه در بحث اشتغال و مراقبت از افراد دارای معلولیت در منزل نیازمند همراهی و کمک است و ما بایستی با حداکثر قوا بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم.



محسنی بندپی با تاکید بر اینکه تلاش ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر این است که پوشش بیمه‌ خدمات توانبخشی این عزیزان را پیگیری کنیم، تصریح کرد: خوشبختانه پوشش این بیمه‌ها تقریبا از هشت یا 9 خدمت به بالای 30 خدمت رسیده است. برای اولین بار تجهیزات توانبخشی و بسیاری خدمات دیگر تحت پوشش بیمه‌ها رفته است و اگر با همین شتاب پیش برویم، در آینده خدمت قابل توجهی را در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار دادیم.



عملکرد سازمان بهزیستی در استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان قابل تقدیر است



ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در جریان بازدید از این نمایشگاه ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران آن، عنوان کرد: هم مکان نمایشگاه مناسب بود و مورد استقبال نماینده‌ها قرار گرفت و هم از نظر محتوایی مورد توجه و نظر نمایندگان، به‌ویژه اعضای کمیسیون اجتماعی واقع شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس استفاده خوب و به جا از شرکت‌های دانش‌بنیان را از بحث‌های مهم و قابل تقدیر سازمان بهزیستی و ارائه آن در چند غرفه این نمایشگاه خواند و افزود: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأکید مقام معظم رهبری است که ما در مجلس هم در بودجه سنواتی سال بعد هم لحاظ خواهیم کرد؛ این موضوع به‌ویژه در بحث توانبخشی و بخش‌های مربوط به قطع‌نخاعی‌ها که دستگاه‌ها با قیمت بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی به تولید انبوه رساندند، در نمایشگاه مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار گرفت.



اسماعیلی بحث مردمی‌سازی و طرح مثبت زندگی که سازمان بهزیستی در کلان‌‎شهرها، در میان حاشیه‌نشین‌ها و بسیاری محلات شروع کرده و هم مردم‌سپاری و هم مردمی‌سازی در ان مشهود است را از طرح‌های خوب ارائه شده در نمایشگاه سازمان بهزیستی خواند و تاکید کرد این موارد را مورد حمایت قرار می‌دهیم.



وی صفر کردن تعداد پشت نوبتی مستمری بگیران سازمان بهزیستی را خبر خوبی خواند که در این نمایشگاه با آما و ارقام به نمایش گذاشته شده است و اضافه کرد: در همین حوزه نزدیک به 60 هزار نفر پشت نوبتی تصادفات داریم که حتما باید منابع آن را در بودجه 1403 پیش‌بینی کنیم. همچنین در بحث بیمه شخص ثالث هم باید تکلیف بهزیستی مشخص شود تا مردم پشت نوبتی بحث تصادفات را به حداقل برسانیم.



رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره به بحث ماده 27 قانون جامع معلولین که بحث حداقل دستمزد را مطرح می‌کند، عنوان کرد: در حاشیه نمایشگاه در این مورد با رئیس و مسئولان سازمان بهزیستی صحبت شد. این امر منابع مختلف می‌خواست که معاون اول رئیس جمهور قول دادند این منابع تأمین شود و طی یک پروسه چهار پنج ساله بتوانیم این ماده قانون را اجرایی کنیم.



اسماعیلی بحث ساماندهی ساختمان‌ها مناسب افراد دارای معلولیت و اشتغال آن‌ها را از دیگر مباحث مهم سازمان بهزیستی خواند و افزود: پیشنهادات خوبی در جریان نمایشگاه مطرح و قرار شد ما هم در کمیسیون اجتماعی مجلس از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی پیگیری کنیم تا سهم این عزیزان در بحث‌های استخدامی لحاظ شود.



رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه درمجموع نمایشگاه توانسته دید بازتری به نماینده‌ها نسبت به سازمان بهزیستی بدهد، تاکید کرد: این مهم بود که نمایندگان در بطن و اهمیت کار سازمان بهزیستی -که جمع آماری نزدیک به 8 میلیون را تحت پوشش دارد- قرار گرفتند و مشکلاتی که پیش روی آن‌ها است و اقداماتی که مجلس باید انجام دهد را از نزدیک دیدند.



اسماعیلی گفت: بیشتر غرفه‌هایی که ما بازدید داشتیم، این بحث مشهود بود که اگر هر بخش قرار است خدمات مناسبی ارائه کند، احتیاج به اعتبار و پول دارد و تاکنون به قدر نیاز تأمین نشده است که تنها چند درصد آن انجام شده است. ما بایستی در بودجه‌های سنواتی منابع آن را پیش‌بینی کنیم تا جامعه خدماتی در شان نزدیک به هشت میلیون نفری تحت پوشش سازمان بهزیستی ارائه شود که وظیفه ذاتی ما در کمیسیون اجتماعی و سازمان بهزیستی است.

نمایشگاهی برای آشنایی نمایندگان مجلس با مأموریت‌های متنوع و متکثر سازمان بهزیستی



علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور هم در بیان هدف برگزاری این نمایشگاه، ضمن اینکه این سازمان را در زمره سازمان‌های پربنیه کشور خواند که در طول 43 سال انقلاب اسلامی به مردم شریف ایران ارائه خدمات داده، عنوان کرد: امروز بیش از 7.7 دهم میلیون نفر جامعه هدف و مخاطبین سازمان بهزیستی هستند که از خدمات مستمر و غیرمستمر سازمان استفاده می‌کنند.



رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه در این پهنه ظرفیت‌سازی، همسویی استراتژیک و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و قوا به شدت حائز اهمیت است، اضافه کرد: هر ساله روال برنامه‌ای و بودجه‌ای کشور توسط سازمان برنامه و بودجه و دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و از این طریق آتیه یک ساله دستگاه‌ها تنظیم‌گری می‌شود. ما بر آن بودیم که برای ایجاد یک سند شناخت و آگاهی بخشی برای نمایندگان مردم شریف ایران در اقصی نقاط کشور، موضوع بومی‌سازی و منطقه‌محور بودن را برای ارائه خدمات و بیان چالش‌ها و نظام مسائل و موضوعاتی که شاید کمتر دیده شده و یا یک‌سری مناطق کم‌تر برخوردار را بیشتر تبیین کنیم؛ بنابراین یک نمایشگاه تعاملی در مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم که با حضور نمایندگان رونق جدی خواهد داشت و از نزدیک در جریان مأموریت‌های متنوع و متکثر سازمان بهزیستی قرار خواهند گرفت.



قادری با اعلام اینکه نمایشگاه سازمان بهزیستی امروز (یکشنبه 10 دی‌ماه) با حضور نایب رئیس مجلس، رئیس کمیسیون اجتماعی، اعضای هیات رئیسه و جمعی از نمایندگان مجلس افتتاح شد، اضافه کرد: امیدواریم عموم نمایندگان از این ظرفیت ایجاد شده استفاده و سازمان بهزیستی و در حقیقت مردم را به منابعی که باید در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد، رهنمون کنند.



رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه در بیان موضوعات ارائه شده در این نمایشگاه گفت: یکی از موضوعات محوری نمایشگاه، تصویرسازی و آینده‌نگاری و موضوعات پیرامونی است که امسال ارائه می‌شود. برای مثال هر ساله میزان تصادفات جاده‌ای منجر به جرح و معلولیت بسیار فراوان و متاسفانه بهره‌مندی از منابع و درگاه‌ها و تشریک مساعی بسیار پایین است و در جریان قرار نمی‌گیریم که هر ساله چه تعداد افراد معلول و به سازمان بهزیستی اضافه می‌شوند و قرار است خدمات سازمان بهزیستی را دریافت کنند. بنابراین لازم است که مردم بدانند سازمان بهزیستی در عرصه پیشگیری، توانمندسازی و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی وظایف بسیار سنگین، متنوع و خطیری دارد.



قادری موضوع فناوری و اینکه فناور زندگی مردم باشیم و بتوانیم از حیث بهره‌مندی آن‌ها از خدمات توانبخشی به مردم کمک کنیم را از دیگر مسائل مورد توجه سازمان بهزیستی خواند و افزود: تجهیزاتی که امروز ارائه شد نشان می‌دهد سازمان بهزیستی در حوزه مرز دانش هم حرکت می‌کند و همواره ارتقاء برنامه خود را در دستور کار داشته است. این‌ها بخش کوچکی از اهم موارد برنامه‌های سازمان بهزیستی بود که در این نمایشگاه ارائه شد و امید است نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی بیش از گذشته در جریان مخاطرات و موضوعات کارکردی همکاران ما در سازمان بهزیستی قرار بگیرند.



رئیس سازمان بهزیستی در پایان گفت: سعی می‌کنیم تصویر سازی این نمایشگاه را در اماکن مختلف سازمانی خود در درگاه‌های مختلف داشته باشیم و از همین‌جا درخواست می‌کنیم رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها به ویژه سازمان صداوسیما بیشتر از گذشته به عمق نظام مسائل سازمان بهزیستی بپردازند./



پایان پیام

  • کد خبر : 373767
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار