خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/11/18 - 12:50
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در مراسم افتتاح ایستگاه تولید برق خنداب:

ضرورت رعایت الگوی مصرف برق از سوی مشترکان/ رویکرد جدید مجلس و دولت برای حمایت از اشتغالزایی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعاً مردم و مصرف کنندگان باید در مصرف برق دقت و صرفه جویی کنند تا نیاز به سرمایه گذاری در این عرصه نباشد، گفت: رویکرد جدید مجلس و دولت برای حمایت از اشتغالزایی در بودجه سال آینده و تامین اعتبار برای این مهم اعمال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی که به استان مرکزی سفر کرده است، ظهر امروز (پنجشنبه 18 بهمن) در آیین افتتاح ایستگاه تولید برق 230 کیلوولتی خنداب با اشاره به پیشرفت های استان مرکزی در حوزه صنعتی و اقتصادی گفت: خوشبختانه این استان اقدامات مثبت و قابل قبولی در این عرصه داشته است، از این رو با توجه به اینکه در شرایط کنونی در زمان بررسی لایحه بودجه 98 در مجلس قرار داریم، از این فرصت می توان برای کمک به ظرفیت بالای استان استفاده کرد. البته نمایندگان استان مرکزی تلاش های بسیاری برای پیشبرد اهداف این استان می کنند.



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهرستان خنداب استان مرکزی نیز از ظرفیت های بالایی در حوزه صنعتی و کشاورزی برخوردار است و این منطقه در دنیا مشهور و نام آور بوده و می توان از این پتانسیل برای توسعه منطقه استفاده کرد.



وی بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان به ویژه کشاورزان منطقه تاکید کرد و گفت: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی مصوبه ای برای توسعه روستاها مصوب کرد که بر اساس اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغالزایی روستایی در نظر گرفته شد.



دکتر لاریجانی با اشاره به روند مصرف برق در کشور گفت: در شرایط کنونی برقی که در کشور مصرف می شود برقی ارزان قیمت بوده و در این عرصه سهم سرمایه گذاری بسیار بالاست، متاسفانه به علت ارزان بودن نرخ مصرف برق، میزان استفاده از این انرژی بالا بوده و در مصرف آن دقت نمی شود که این مسئله موجب شده ما برای کسری برق سرمایه گذاری های سنگین دیگری انجام دهیم.



وی اظهار داشت: قطعاً مردم و مصرف کنندگان باید در مصرف برق دقت و صرفه جویی کنند تا نیاز به سرمایه گذاری در این عرصه نباشد. البته وزارت نیرو می تواند پیشنهادات خود در این عرصه را ارائه کند تا بدین وسیله به طبقاتی که برق کم مصرف کرده  و الگوی مصرف را رعایت می کنند، فشار وارد نشده اما برای آنهایی که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند، هزینه مصرف به صورت پلکانی افزایش یابد.



رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: در شرایط کنونی هیچ تفاوتی بین مشترکان پرمصرف و کم مصرف وجود نداشته و حتی مشترکان پرمصرف سوبسید پنهان بیشتری در بحث مصرف برق دریافت می کنند، از این رو اگر سازوکار درستی برای این مسئله اندیشیده شود، مشترکان پرمصرف هزینه بیشتری باید پرداخت کنند که این رویکرد به عدالت نزدیک تر است، بنابراین می توان در لایحه بودجه سال 98 این مسیر را زمینه سازی و فراهم کرد.



 دکتر لاریجانی تصریح کرد: قطعا باید سمت گیری دولت را در جهت حمایت از محرومان تضمین کنیم و سازوکار به صورتی باشد که طبقات پرمصرف، هزینه مصرف بالای خود را پرداخت کنند.



وی گفت: تحقق حمایت های زیربنایی در شهرستانی مانند خنداب یک علامت بزرگ برای توسعه این منطقه است و در این عرصه دولت و مجلس نیز با وجود تمام فشارها تلاش می کنند زمینه توسعه و اشتغال جوانان به وجود آید.



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد جدید مجلس و دولت برای حمایت از اشتغالزایی اظهار داشت: در سال گذشته اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان به سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی اختصاص یافت که با توجه به نتایج مثبت آن در سال آینده این اعتبار به 5 هزار میلیارد تومان می رسد، البته بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته اعتباری بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان نیز برای سازمان بسیج جهت ارائه تسهیلات اشتغالزایی در سال آینده اختصاص می یابد.



دکتر لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی با توجه به میزان مصرف برق بار دیگر باید برای تولید حدود 2 هزار مگاوات برق، سرمایه گذاری کنیم، حال اگر در میزان مصرف برق صرفه جویی شود، می توان این اعتبار را در سایر بخش ها سرمایه گذاری کرد که در این رابطه نقش رسانه ها و اقدامات اجتماعی در ترویج کاهش مصرف تاثیرگذار است.



لازم به ذکر است که در حاشیه آیین افتتاح ایستگاه تولید برق خنداب، دکتر لاریجانی با جمعی از مردم منطقه دیدار و گفت وگو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 273623
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار