خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/11 - 20:24
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
در دهمین نشست کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران مطرح شد:

سالانه حدود 200 هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود/ مشکلات تهران باید خارج از کمیسیون‌ها پیگیری شود

در دهمین نشست کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران مطرح شد که سالانه حدود 200 هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود و تأکید شد که مشکلات تهران باید خارج از کمیسیون‌ها پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ دهمین جلسه کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران امروز (شنبه 11 بهمن ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور استاندار تهران، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و جمعی از نمایندگان استان تهران برگزار شد.



سیدرضا تقوی رئیس مجمع نمایندگان تهران در این نشست با بیان اینکه نیروهایی که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند توقع دارند مجلس آنها را تنها نگذارد، گفت: آمار کرونا اندکی پایین آمده اما پزشکان و پرستاران به شدت خسته هستند و نیاز است مجلس به صورت جدی از آنها حمایت کند و سربازان خط مقدم را نباید تنها گذاشت و انتظار داریم رئیس مجلس نشستی را با آنها برگزار کند.













رئیس مجمع نمایندگان استان تهران خطاب به دکتر قالیباف با بیان اینکه شما به پیچیدگی‌های تهران آشنا هستید،ادامه داد: در بازدیدی که از بیماران کرونایی داشتید روحیه مردم تغییر کرد و انتظار داریم توجه به کادر درمانی در دستور کار قرار گیرد.



وی ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه قول های خوبی برای حمایت از کادر درمان دادند و توقع داریم آنها را عملیاتی و محقق کنید؛ طرح شهید سلیمانی طرح بسیار خوبی است و سپاه و بسیج عملکرد مناسبی داشتند و نیاز است برای آن منابعی در نظر گرفته شود.



عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در این نشست با انتقاد از اینکه برخی دستگاه‌ها حتی یک ریال از یک میلیارد یوروی کرونا را دریافت نکردند، گفت: رایزنی را داشتیم برای اینکه مطالبات به صورت منظم پرداخت شود رایزنی داشتیم تا در سال آینده و در تلفیق تا جایی که امکان دارد به گونه‌ای اقدام شود که حل و فصل شود و ما نمی‌خواهیم حق هیچ منطقه و استان محرومی به تهران اضافه شود.



رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از اینکه وضعیت تهران در برخی شاخص‌ها و نسبت‌ها، نسبت به سایر مناطق کشور بدتر و محروم‌تر است، ادامه داد: این در حالی است که نام برخوردار را یدک می‌کشد البته رئیس سازمان برنامه و بودجه قول توجه به حمل و نقل عمومی در تبصره 18 را دادند و در این رابطه نامه‌ای به امضای رئیس مجمع به نوبخت ارائه شد و در حال پیگیری آن هستیم.



وی ادامه داد: به مسائل زیرساختی، بهداشت، درمان و مرتبط با سلامت تهران باید توجه شود زیرا مقدمه‌ای است برای بسیاری از کارها و پروژه‌های بسیاری در سه دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با تخت‌های بیمارستانی وجود دارد و زیرساخت‌های بهداشتی تهران نسبت به استان‌هایی مانند فارس و اصفهان و همچنین بسیاری از دانشگاه‌های کشور نسبت به جمعیت با بودجه‌های دانشگاه فاصله دارد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یادآور شد: کمیته سلامت مجمع مسائل را به صورت مستمر و پیوسته رصد خواهد کرد و ارتقاء سلامت  و مسائل مرتبط با سلامت تهران را پیگیری خواهیم کرد.













اقبال شاکری با بیان اینکه سهم تهران از دل کمیسیون‌ها بیرون نمی‌آید خطاب به دکتر قالیباف گفت: شما باید مجمع و جلسات را به عنوان کمیسیون خاص تهران حمایت کنید و باید به گونه‌ای اقدام شود که تهران در ردیف‌ها و اصلاحات محروم نماند و باید مجمع و این جلسه را به عنوان کمیسیون تهران در نظر بگیریم و حمایت‌های لازم را از برنامه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها داشته باشیم.



انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با بیان اینکه تهران دارای چندین ویژگی است که شرایطش را با سایر استان‌ها متفاوت کرده است، گفت: سالانه حدود 200 هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود و بر اساس شاخصی که در کشور وجود دارد نیازهای این افراد نمی‌تواند تأمین شود.



وی با یادآوری وجود یک میلیون و 600 هزار اتباع بیگانه در تهران گفت: تنها اطلاعات 550 هزار نفر از این افراد در سرشماری‌ها ثبت شده و یک میلیون و 100 نفر از آنها خدمات می‌گیرند در حالی که زیرساخت‌های تهران از محروم‌ترین استان‌ها ضعیف‌تر است و بیماری کرونا ضعف‌ها را بیشتر نشان می‌دهد.



محسنی‌بندپی یادآور شد: در نظام ارائه مراقبت‌های سلامت، خانه بهداشت، مراکز بهداشت و درمان روستایی و شهری، پایگاه اورژانس و مرکز جامع خدمات سلامت به صورت سلسله‌ مراتب باید خدمات ارائه دهند و اگر در کشور هر هزار و 100 نفر یک خانه بهداشت دارند اما در تهران به ازای هر 3 هزار و 300 نفر یک خانه بهداشت وجود دارد و همچنین اگر به ازای هر 10 هزار نفر یک مرکز بهداشت و درمان شهری باشد اما در استان تهران به ازای 50 هزار نفر یک مرکز بهداشتی شهری وجود دارد.



استاندار تهران ادامه داد: طرح شهید سلیمانی نقطه ضعف‌ها و همچنین نقش شبکه مراقبت سلامت را تقویت می‌کند، در این رابطه انتظار می‌رود 276 پروژه مرکز بهداشت، خانه بهداشت و مراکز بهداشت و درمانی روستایی و پایگاه سلامت که بین 22 تا 30 درصد پیشرفت و نیاز به 150 میلیارد اعتبار دارند را مورد توجه قرار داد.



علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، خطاب به دکتر قالیباف با بیان اینکه اشراف شما به تهران حاکی از نگاه سلامت‌محور دارد، گفت: شورای راهبردی سلامت در زمان فعالیت شما در شهرداری و ایجاد پارادایم نگاه راهبردی شهر به عنوان نهاد اجتماعی در رابطه با مدیریت جنابعالی بود که جای تشکر دارد و با این نگاه امروز کار ما آسان خواهد بود و شما با نگاهی که دارید به بحث سلامت با نگاه ویژه‌تری توجه می‌کنید.



وی با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی زیرساخت‌های بهداشتی و توسعه تخت‌های بیمارستانی ادامه داد: متأسفانه تهران از پایین‌ترین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی برخوردار است، بحث نیروی انسانی در تهران باید مورد توجه قرار گیرد، میزان پرستار به تخت پرستاری 0.9 بوده و حتی از برخی نرم‌های داخل کشور هم کمتر است. یک سوم نیروی تخصصی در حوزه بهداشت دانشگاه‌ها شرکتی هستند و از درآمد اختصاصی بهره می‌برند.



زالی با تأکید بر اینکه باید در صحن مجلس نگاه متفاوتی به تهران شود، افزود: همچنین به موضوع بهداشت و درمان و نیروی انسانی پایتخت باید توجه و حذف مالیات برای اعضای هیأت علمی مورد توجه قرار گیرد؛ سال‌های متمادی پولی که از تهران استحصال می‌شود در آن هزینه نمی‌شود و پول متوازن باید بازگردد و همچنین دانشگاه‌ها نیازمند حمایت مجلس هستند.



عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از اینکه حوزه بهداشت در سال‌های گذشته به ویژه در تهران مورد غفلت قرار گرفت، تصریح کرد: حوزه درمان بیشتر دیده شده و نیازمند نگاه و توجه ویژه به حوزه بهداشت هستیم. حدود 3 میلیون نفر تحت پوشش بهداشتی دانشگاه تهران هستند و حوزه بهداشت تهران باید جدا از درمان دیده شود زیرا طی سال‌ها از آن غفلت شده است و اگر برای مالیات پزشکان تمام وقت تدبیری اتخاذ نشود به ضرر مردم خواهد بود.



سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ  گفت: در زمانی که برای عید 99 برنامه ریزی می‌کردیم موضوع کرونا مطرح شد و تا امروز در صدر مأموریت‌ها و جز اولویت‌های اصلی نیروی انتظامی بوده است، طرح‌های مختلفی را در سطح کشور به ویژه تهران اجرا کردیم زیرا بیشترین حجم ورود و خروج را داریم.



وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در رابطه با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در نوک پیکان قرار دارد، افزود: اعمال محدودیت‌های تردد جزو مأموریت‌های اصلی بود و بالغ بر 150 هزار خودرو را بازگرداندیم و اجازه ندادیم وارد پایتخت شوند. همچنین کنترل بر اصناف بدون ایجاد کوچکترین مسئله و مشکلی انجام شد و برخورد مردم محورانه را انجام دادیم. 36 تا 37 هزار توجیه و تذکر داشتیم و شبانه روز تلاش کردیم مشکلی ایجاد نشود و اجازه ندادیم شایعه‌پردازی فضای عمومی را ناامن کند.



سردار رحیمی ادامه داد: 6 نفر از نیروهایمان در دوران کرونا جان خود را از دست دادند اما هیچ‌گاه امنیت را ترک نکردند.



سردار کیومرث عزیزی فرمانده انتظامی شرق استان تهران با بیان اینکه تهران 8 ورودی و خروجی دارد که 4 خروجی آن در حوزه ما قرار دارد، افزود: در حوزه محدودیت‌ها هزار و 825 نفر از کارکنان را به کارگیری کردیم تا آنچه که ستاد مقابله با کرونا می‌خواست تحقق پیدا کند و به خوبی تحقق یافت، یک ششم از کل کارکنان ما مبتلا به کرونا شدند و متأسفانه دو نفر فوت کردند، در حوزه دستگیری، بدرقه، بازجویی و نگهداری همکاران ما مجبور هستند به صورت مستقیم با افرادی که آلوده هستند ارتباط داشته باشند و در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر به همین صورت است.



سردار عزیزی یادآور شد: در کنترل پاساژ، بازارها و کسبه اقداماتی را انجام دادیم اما اعتباری که برای جبران خدمات کارکنان داده شده به هر نفر تنها 10 ساعت اضافه کاری بوده و خدمات به هیچ وجه در حوزه مالی مناسب نبود و جبران مافات نکرد.



سردار‌‌ کیوان‌ ظهیری فرمانده انتظامی غرب استان تهران با بیان اینکه غرب تهران در اشراف کامل اولین کمربند امنیتی تهران قرار دارد، گفت: 15 هزار سارق در غرب استان تهران ساکن هستند و با 3 میلیون و 500 هزار جمعیت ساختار تناسبی ندارد و نمایندگان در این زمینه پیگیر هستند که در این رابطه فرجی شود.



وی ادامه داد: به هیچ عنوان دوربین‌های نظارتی و همچنین دوربین‌های ثبت پلاک در غرب استان تهران تاکنون تعبیه نشده و محدودیت‌هایی که از طریق ستاد کرونا به ما اعلام می‌شود به صورت دستی انجام می‌شود و در 4 نقطه و شبانه همکاران به صورت یدی آنها را انجام می‌دهند.



ظهیری یادآور شد: اما در طول 11 ماه این موضوع را مدیریت کردیم و هیچ اتفاقی نیفتاد.



بیگلر تبصره‌گذاری بر قوانین و مقررات را یکی از مشکلات جدی استان تهران دانست و گفت: معمولا در اواخر دولت‌ها این اتفاق می افتد که ما مکلف می‌شویم خروج نیروها از استان تهران و ممنوعیت ورود به تهران را داشته باشیم که این موضوع آسیب جدی را در رابطه با ارائه خدمات بهداشت و درمان ایجاد می‌کند و اطمینان داریم دو هزار نفر سهمیه‌ای که به ما دادند 50 درصد از آنها انتقال از کلانشهر را خواهند داشت و ما مکلف به انجام این کار هستیم اما در قبال آن اگر کسی بخواهد وارد تهران شود با ممنوعیت شدید روبرو خواهد شد.



 جلیل کوهپایه‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نمایندگان استان تهران در مجلس یازدهم بیش از همیشه و نسبت به نمایندگان دوره قبل تلاش بیشتری در جهت بهبود وضعیت سلامت استان تهران دارند.



وی خطاب به دکتر قالیباف با بیان اینکه شما فرد عملگرایی هستید، گفت: این فرصتی برای مجموعه نظام سلامت است. در این رابطه می‌طلبد به صورت کوتاه مدت از کمیسیون تلفیق بودجه بخواهید ما را حمایت کند و استان تهران را دریابند و همچنین می‌طلبد مجلس برنامه 4 ساله‌ای داشته باشد و در قالب کارگروهی مشکلات را به صورت ریشه‌ای طی 4 سال حل کند و مشکلات اینگونه نیست که با یک دستور حل شود و اگر برنامه‌ای بلندمدت طی 4 سال برای بهبود وضعیت داشته باشیم مشکلات حل خواهد شد.



محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه پیشگیری مهمتر از درمان است و باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی، حمل و نقل عمومی نباید مغفول بماند.



وی با یادآوری اینکه حمل و نقل عمومی نقطه انتشار جدی کرونا است، گفت: ستاد کرونا تأکید کرده که 15 نفر نباید در یک فضا قرار گیرند اما متأسفانه بیش از 100 تا 150 نفر در واگن‌ها قرار می‌گیرند و حتی در برخی موارد به 200نفر هم رسیده و در اتوبوس‌ها هم بیش از 20 تا 25 نفر حضور دارند، بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی شود.



هاشمی یادآور شد: حمل و نقل عمومی از دولت حدود 60 هزار میلیارد تومان به دلیل قانون هدفمندی یارانه‌ها طلبکار است و حتی یک ریال طی سال‌ها به حمل و نقل عمومی داده نشد و همچنین بر اساس قانون مدیریت مصرف سوخت هم 4 هزار میلیارد تومان باید به حمل و نقل عمومی پرداخت می‌شد اما داده نشد؛ مترو یک میلیارد دلار از وزارت نفت طلبکار است، پول برای حمل و نقل عمومی وجود دارد، آیین‌نامه، مصوبه و بخشنامه داریم اما تحقق نمی‌یابد.













 



رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر ضرورت توجه به آسیب‌های اجتماعی در پایتخت گفت: آمارها از طرح شهید سلیمانی عمدتاً در رابطه با افرادی است که از نظر فقر و محرومیت وضعیت بدتری نسبت به سایر افراد دارند. حمل و نقل عمومی - آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی دو اولویت تهران هستند و برای آسیب‌های اجتماعی باید فکر اساسی شود. جلسات مختلفی برای معتادان متجاهر تشکیل شده، همه به دنبال حل آسیب‌ها هستند اما متأسفانه هیچ‌گاه این موضوع حل نشده است.



سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی به عنوان محله‌محور در بحث بهداشت مورد توجه قرار گرفت، گفت: 6 هزار و 500 بسیجی را سازماندهی کردیم و به یک میلیون و 700 هزار خانه مراجعه حضوری داشتند، دستاوردها مشهود بوده و آمار مراجعه مبتلایان و فوتی‌ها کاهش پیدا کرد، از سویی محدودیت‌ها برداشته شد، در طرح شهید سلیمانی بر روی بازار و مراکز پررفت و آمد متمرکز شدیم، در حاشیه تهران به مدت یک هفته مستقر شدیم.



حسن‌زاده یادآور شد: تمامی سرانه‌ها مانند سرانه ورزشی در تهران پایین است؛ در حالی که همه تهران را برخوردار می‌دانند اما محلاتی مانند هرندی که 35 هزار جمعیت دارد با مشکلات زیادی مواجه است. در این رابطه 30محله را شناسایی کردیم که اگر به آنها توجه نشود با مشکلاتی مانند محل هرندی مواجه خواهند شد. از نمایندگان تهران انتظار داریم در بحث بودجه و اعتبار محرومیت زدایی مناطق محروم به محلات پرآسیب توجه کنند.



حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با تأکید بر اینکه باید به مشکلات تهران خارج از کمیسیون‌ها رسیدگی شود، گفت: داروهایی که تولید کردیم بی‌نظیر است، در رابطه با تولید دارو و تجهیزات پزشکی نیاز به جهش داریم و در این رابطه نیاز است به جوانانی که در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های تهران متمرکز هستند توجه بیشتری شود. در حال حاضر اطمینان می‌دهیم دانشگاه بقیه‌الله بهترین واکسن دنیا را ساخته و در خط تولید قرار می‌گیرد اما متأسفانه برای نیروهای جوان زیرساخت‌ها به اندازه کافی وجود ندارد و تقاضا داریم مجلس به حوزه پزشکی به عنوان تولید ثروت توجه کند. همچنین انتظار می‌رود به بودجه پژوهش هم توجه جدی شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 313037
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار