خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/12/20 - 22:29
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در جمع خبرنگاران:

حمایت از صادرات یکی از نکات مثبت بودجه سال 97 است/ لزوم تحول در بخش معادن کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم حمایت از صادرات تأکید کرد و گفت: تا حرکت جدی در زمینه صادرات انجام نشود بودجه متکی به درآمدهای نفتی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی که به استان خراسان رضوی سفر کرده؛ امشب (یکشنبه 20 اسفند ماه) در بدو ورود خود به شهر مشهد مقدس در فرودگاه شهید هاشمی نژاد در جمع خبرنگاران گفت: توفیقی حاصل شد تا عرض ادبی به ساحت مقدس امام رضا (ع) داشته باشم و همچنین به تمامی مردم استان خراسان سلام دارم.



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضورش در یادواره شهدای شهرستان قوچان افزود: در این سفر از نزدیک در جریان کارهای توسعه ای استان خراسان قرار خواهیم گرفت.



دکتر لاریجانی با اشاره به بررسی لایحه بودجه در مدت اخیر در مجلس گفت: فرصتی شد تا خارج از امور دیوانی به صورت مستقیم تر در جریان نیازها و کارهای عمرانی استان خراسان رضوی و شهرهای این استان قرار گیریم.



وی ادامه داد: حدود یک ماه است که در صحن علنی مجلس لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفته البته نزدیک به 3 ماه این لایحه در کل در کمیسیون های تخصصی و تلفیق نیز بررسی شده و تقریبا بررسی لایحه در حال نهایی شدن است و اشکالات شورای نگهبان نیز مورد رسیدگی قرار گرفته و در خصوص بودجه نیز می توان گفت نکات خوبی در بودجه سال 97 قرار دارد.



دکتر لاریجانی تصریح کرد: این امکان در بودجه سال 97 فراهم شده که در استان های کشور تصمیم گیری در خصوص کارهای عمرانی با شتاب بیشتر دنبال شود و در تبصره 19 بودجه اختیارات کافی به استان ها داده شده است.



رئیس نهاد قانونگذاری افزود: در بودجه سال 97 حمایت لازم از نظر تسهیلات بانکی شده تا پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شود. همچنین ساز و کارهایی در نظر گرفته شده که متمایز از گذشته است و به نحوی تقسیم بندی شده که به چه میزان از پروژه های عمرانی هر استان واگذار شود.



دکتر لاریجانی تصریح کرد: در زمینه فعال کردن معادن نیز در بودجه سال 97تصمیمات خوبی گرفته شده و در قانون برنامه توسعه نیز تشکیل شورای استانی معادن به ریاست استاندار طراحی شده است که هدف از انجام این مهم این است که بخش معدن متحول شود.



وی ادامه داد: در بودجه سال 97 همچنین به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق های بیمه بازنشستگان توجه شده چرا که این صندوق های بازنشستگی از مشکلات مزمن رنج می برند بنابراین در بودجه تمهیداتی اندیشیده شده تا از منابع سرمایه صندوق ها افزایش یابد و بدهی های دولت به صندوق های مذکور مسترد شود تا بتوانند صندوق های بازنشستگی روی پای خود بایستند و بتوانند با انجام فعالیت اقتصادی در شرایط مطلوب قرار گیرند که نیازهای بازنشستگان رفع شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد یارانه ها و بودجه هدفمندی یارانه ها مشکلاتی وجود داشت که باعث می شد که منابع مورد نیاز تأمین نشود که این موضوعات مسائلی را برای سازمان برنامه و بودجه ایجاد کرده بود و توجهی به سهم وزارت بهداشت یا حمل و نقل شهری یا اشتغال نمی شد که در بودجه سال 97 سهم وزارت بهداشت و حمل و نقل شهری و اشتغال مشخص شده و به نحوی طراحی شده که منابع در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد که بتواند منابع را بدون مشکل تقسیم کند که بیانگر این است که منابع از اختیار شرکت ها خارج و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.



دکتر لاریجانی تصریح کرد: کار مهم دیگر در بودجه سال 97 حمایت از صادرات بود و باید توجه داشت تا حرکت جدی برای توسعه صادرات کشور انجام نشود همچنان بودجه به درآمدهای نفتی متکی خواهد بود از این رو منابع پایداری طراحی شده که بتواند پشتوانه صادرات قرار گیرد و دیگر نیاز به استفاده از درآمد فروش نفت و اخذ مالیات برای رونق صادرات نباشیم و به منابع مستمر دست یابیم که اگر تجربه مذکور جواب خوبی بدهد حتما تبدیل به قانون دائمی می شود که اشخاص فعال در زمینه صادرات بتوانند از شرایط قابل پیش بینی از نظر حمایت از صادرات برخوردار باشند.



گفتنی است دکتر لاریجانی در جریان سفر خود به استان خراسان رضوی فردا (دوشنبه 21 اسفندماه) به شهرستان قوچان سفر خواهد کرد تا در یادواره شهدای این شهرستان شرکت کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 236047
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار