خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/11/02 - 17:29
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
نیکزاد در آئین آغاز عملیات اجرایی ایستگاه مترو میدان نماز اسلامشهر:

توجه به عمران شهری در اولویت کاری مسئولان باشد/ضرورت افزایش اختیار استانداران توسط دولتمردان

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت افزایش اختیار استانداران از سوی دولتمردان تاکید کرد و گفت: امروزه توجه به عمران شهری باید در اولویت کاری مسئولان قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی نیک زادثمرین عصر امروز (شنبه، 2 بهمن ماه) در آئین آغاز عملیات اجرایی ایستگاه مترو میدان نماز اسلامشهر ضمن گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، گفت: امروزه مسئولان باید توجه ویژه ای به فصل عمران شهری داشته باشند زیرا حتی تغییر یک تابلو در شهر می تواند نظم شهر را تغییر دهد؛ کمیسیون عمران مجلس نیز حتما به این فصل از عمران شهری توجه خواهد داشت.



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه به ایجاد فضای سبز، حمل و نقل عمومی و ریلی، احداث کتابخانه و ... در مناطق مختلف، اظهار کرد: می توان اذعان کرد از سال 92 الی 99 وزارت کشور حتی 10 اتوبوس هم به شهرداری ها نداده است؛ در زمانی که در سازمان شهرداری ها بودم مانده بودیم اتوبوس ها را به چه کسانی بدهیم؛ آن هم اتوبوس هایی که با 78.5 درصد آورده دولت و حدود 22 درصد آورده شهرداری ها اهدا می شد.



وی افزود: این جفا در حق کشور است که برخی از دوستان می آیند به نام هدفمند کردن یارانه ها تبصره 14 درست می کنند که 470 هزار میلیارد تومان بودجه دارد؛ که از این رقم با منت 72 هزار میلیارد تومان آن را به مردم یارانه می دهند و الباقی را عین پول تو جیبی خرج کرده اند و اکنون آقای رئیسی مانده با تعهداتی بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان از کنار هدفمندی یارانه ها به نام مردم و به کام کسانی که این رویه غلط را گذاشته اند.



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر از تبصره 14 یا قانون ساماندهی ریلی و یا تبصره 13 به درستی استفاده و کار می کردند دچار مشکلات عدیده نبودیم. براین اساس بعید می دانم در 4 سال گذشته به تعداد انگشتان دست در دولت قبلی و مستقر به اسلامشهر اتوبوس داده شده باشد.



نیکزاد با اشاره به اینکه شهرداری اسلامشهر باید تلاش کند دولت الکترونیک اجرایی شود، بیان کرد: تحقق این امر سبب صیانت از کیان کارمندان شهرداری، عمران شهری و خدمات شهری می شود.



وی ادامه داد: برای اداره شهر 2 راه بیشتر وجود ندارد ابتدا این که شهر را در کمیسیون ماده 5 بفروشیم یا حق و حقوق شهرنشینی و شهروندی را بپردازیم؛ این که بگویند نیکزاد صدایش از جای گرم بلند می شود درست نیست زیرا خودم طعم سختی و فقر را چشیده ام و اقوام من نیز در مناطق حاشیه ای و جنوب شهر نیز زندگی می کنند.



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این راستا، گفت: اولین شورای شهری که در اردبیل تشکیل شد از بنده دعوت کرد تا شهردار بشوم، من آن زمان در سازمان ملی مسکن و شهرسازی مسئولیت داشتم؛ برخی گفتند وی مغرور بوده که این دعوت را قبول نکرده لذا سرزده وارد شورای شهر شدم و از 9 نفر اعضای این شورا پرسیدم آیا عوارض شهرداری را پرداخت کرده اید که پاسخ همگی آن ها منفی بود لذا به آن ها گفتم چطور بدون پرداخت عوارض شهرداری می توان شهر را اداره کرد.



وی با اشاره به دیدگاه اش نسبت به دولت سیزدهم، گفت: اینکه دولت گفته شهرداری ها اوراق مشارکت چاپ و آن را تضمین کند غلط است زیرا هیچ فردی اوراق نمی خرد؛ حتما باید به صورت 50 درصد – 50 درصد و با تضمین دولت باشد. این موضوع در لایحه بودجه نیز مطرح شده است.



نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی در رابطه با صحبت های شریفیان نماینده مردم تهران در خصوص ضرورت افزایش اعتبارات برای اجرای پروژه مترو اسلامشهر، گفت: بدون شک نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمک خواهند کرد تا این اعتبار محقق شود.



همچنین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به صحبت های شهردار اسلامشهر مبنی بر اینکه اگر زودتر مسئولیت اجرای پروژه به این شهرداری تفویض شده بود، امور سریع تر پیش می رفت، تصریح کرد: ای کاش دولتی ها و مجلسی ها بدانند روزی پشیمان خواهند شد که اختیارات بیشتری به استانداران نداده اند؛ 1372 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور است که از این رقم 80 درصد در اختیار وزارتخانه ها و سازمان ها و 20 درصد آن در میان استان ها تقسیم می شود. چرا وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه اختیارات بیشتری به استانداران نمی دهد تا امور را بهتر پیش ببرند.



نیکزاد با اشاره به مطلب فوق، تاکید کرد: دولت های گذشته در این خصوص جلو آمدند اما اندکی بعد به عقب بازگشتند با این روش کشور نمی تواند از استعدادهای منطقه ای خود بهره ببرد.



براساس این گزارش در ادامه سیدرضا تقوی نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی افراد فرصت شناس و زمان شناس هستند و این ویژگی برای انسان های مومن شناخته می شود، گفت: در این میان برخی افراد نیز فرصت سوز هستند؛ به عنوان مثال می شد با هزینه های کمتری پروژه مترو اسلامشهر را اجرایی کرد اما مدیران ناشایست و نالایق فرصت ها را از بین بردند و کارها را معطل گذاشتند.



وی تصریح کرد: در این میان نیز برخی فرصت ساز هستند؛ براین اساس مردم به نمایندگان و نمایندگان نیز به وزرا و دستگاه های اجرایی فرصت خدمت می دهند؛ امام (ره) و شهدا نیز برای همه ما فرصت سازی کردند از این رو همه ما باید به میدان بیاییم تا مشکلات مردم برطرف شود.



در ادامه مهدی شریفیان نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منطقه اسلامشهر در جنوب غربی استان تهران و با جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفر واقع شده است، گفت: این مهم در حالی است که طی سال های گذشته در حوزه زیرساخت ها و سایر مولفه ها با کمبود جدی مواجه شده ایم و در حاشیه تهران جزو مناطق کم برخوردار هستیم.



وی با تاکید بر اینکه می توانیم با هم افزایی و همت جهادی مشکلات را برطرف کنیم، تصریح کرد: امروزه حمل و نقل عمومی یکی از دغدغه های جدی مردم است؛ در کریدور آیت الله سعیدی 2 میلیون نفر تردد دارند از این رو احداث مترو می تواند مشکلات مردم را کاهش داده و مطالبات آن ها را برطرف کند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: از سال 98 عملیات اجرایی مترو شروع شده و در سال گذشته اعتبار 41 میلیارد تومانی برای آن پیش بینی شد که با کمک نمایندگان به 102 میلیارد تومان افزایش یافت. برای سال آینده نیز 100 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که اگر بتوان آن را به 3 برابر افزایش داد در سال 1402 ملزومات ابتدایی برای بهره برداری از این پروژه آماده خواهد شد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خواستار تکمیل بیمارستان 400 تختخوابی در منطقه اسلامشهر شد.



براساس این گزارش علی خضریان و زهره الهیان از دیگر نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز در آئین آغاز عملیات اجرایی ایستگاه مترو میدان نماز اسلامشهر حضور داشتند./



پایان پیام

  • کد خبر : 336102
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم