خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/09 - 10:13
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
در دیدار رئیس مجلس سنای قزاقستان با رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان شد:

تلاش بر توسعه روابط در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی

در دیدار رئیس مجلس سنای قزاقستان با رئیس مجلس شورای اسلامی بر توسعه روابط در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،مولن آشیمبایف رئیس مجلس سنای قزاقستان که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری وارد تهران شده است، صبح امروز(سه‌شنبه، ۹ مرداد ماه 1403) با حضور در بهارستان با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر قالیباف ضمن خوشامدگویی به رئیس مجلس سنای قزاقستان از ابراز همدری این کشور پس از شهادت رئیس جمهور شهید تشکر کرد و گفت: هیچ شکی نیست که امروز ایران و قزاقستان از نظر تمدن و فرهنگ به یکدیگر نزدیک و در حوزه‌های تمدنی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز به هم وابسته هستند.

وی ادامه داد: برخی مواقع تحریم‌ها بر ارتباطات سایه می‌اندازد و موجب می‌شود آنگونه که باید از ظرفیت‌ها استفاده نشود که باید این شرایط مدیریت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تحریم‌های ظالمانه آمریکا مانع گسترش روابط می‌شود این در حالی است که یکجانبه‌گرایی و زورگویی آمریکا روبه افول است.

دکتر قالیباف به دیدار خود با رئیس جمهور روسیه در سفر به سنت پترزبورگ اشاره کرد و یادآور شد: روسیه نیز معتقد است که هژمونی آمریکا و غرب از بین رفته و آمریکا و کشورهای اروپایی دیگر نمی‌توانند بر همه موضوعات حاکمیت داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه ما فرصت‌های بزرگی داریم که نباید از دست دهیم، گفت: گروه دوستی ایران و قزاقستان در مجلس دوازدهم به زودی تشکیل می‌شود.

رئیس مجلس سنای قزاقستان: باید از هر سازوکاری برای گسترش روابط استفاده کرد

براساس این گزارش مولن آشیمبایف رئیس مجلس سنای قزاقستان با قدردانی از دعوت دکتر قالیباف برای حضور در مراسم تحلیف گفت: ما علاقه‌مندیم روابط ایران و قزاقستان سال به سال افزایش پیدا کند و در جلسه‌ای که با یکدیگر در سنت پترزبورگ داشتیم بر ضرورت تقویت روابط پارلمانی دو کشور تأکید شد.

وی ادامه داد: ما برای افزایش همکاری‌ها آمادگی داریم و باید برای توسعه روابط بین دو کشور از جمله روابط تجاری و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تلاش کنیم، روابط اقتصادی بین ایران و قزاقستان رقم پایینی است و باید افزایش پیدا کند، ما در سیاست اقتصادی به دنبال توسعه صنعت هستیم که می‌توان در این زمینه نیز با ایران همکاری‌ داشته باشیم.

رئیس مجلس سنای قزاقستان با اشاره به دیدار خود با دکتر مسعود پزشکیان، یادآور شد: در این دیدار برضرورت بهبود روابط اقتصادی تأکید شد. ما می‌دانیم ایران ظرفیت‌های بسیاری از جمله در تولید دارو و کشاورزی دارد همچنین می‌توانیم در زمینه حمل و نقل همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد حمل و نقل چین به اروپا از خاک قزاقستان انجام می‌شود، اضافه کرد: باید از ظرفیت قزاقستان، ترکمنستان و ایران در این حوزه استفاده کرد اما به دلیل برخی مشکلات اداری و فنی فعالیت نمی‌کنیم این در حالی است که این موضوع به نفع دو کشور است، ما تمایل داریم از بنادر ایرانی در خلیج فارس استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم روابط بین استان‌ها و شهرهای دو کشور توسعه پیدا کند، خطاب به دکتر قالیباف، گفت: شما برای توسعه تهران زحمت بسیاری کشیدید و تهران به شهری بزرگ تبدیل شده است و ما نیز باید از تجربه شما برای توسعه شهرهایمان استفاده کنیم.

رئیس مجلس سنای قزاقستان با اشاره به اینکه پارلمان‌های ما باید همکاری نزدیک و تنگاتنگ داشته باشند از دکتر قالیباف برای سفر به این کشور دعوت کرد و گفت:  کمیسیون‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعت و گروه‌های دوستی پارلمانی ما می‌توانند با یکدیگر ارتباطات داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما باید علاوه بر همکاری دوجانبه، همکاری چندجانبه نیز داشته باشیم، اضافه کرد: باید از هر سازوکاری برای گسترش روابط استفاده کرد.

براساس این گزارش پیمان فلسفی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس و فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در این دیدار حضور داشتند./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 381279
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی

آخرین اخبار