خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/06/17 - 17:26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
خاندوزی در دیدار با معاون دبیرکل اکو عنوان کرد:

گسترش همکاری های اقتصادی کشورهای عضو اکو با توجه به ظرفیت ها

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در دیدار با معاون دبیرکل اکو گفت: با توجه به ظرفیت های بالای کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و سایر کشورهای منطقه، می توان حوزه همکاری های فیمابین را گسترش داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیداحسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی امروز دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ در دیدار با جاندوس آسانوف معاون دبیر کل سازمان همکاری های اقتصادی (ECO) اظهار داشت: باتوجه به اهمیت همکاری های پارلمانی به شکل عام و دیپلماسی اقتصادی بصورت خاص،گسترش همکاری های اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.



وی افزود: زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری متقابل کشورهای عضو وجود دارد، برای این کار می توان در چارچوب اکو مقررات و محیط سرمایه گذاری در کشورهای عضو را بررسی و امکان سرمایه گذاری و همچنین جذب سرمایه در حوزه های مختلف را شناسایی و در آن راستا اقدام نمود.



نایب رئیس کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: کمیسیون اقتصادی و سایر کمیسیون های فعال در این حوزه مانند کمیسیون صنایع و معادن و یا کشاورزی، آمادگی همکاری های گسترده تر در راستای دستیابی به اهداف اقتصادی این سازمان را داریم و باید بتوانیم از توانمندی ها، تکنولوژی و ذخایر خود حداکثر بهره را ببریم.



وی در پایان گفت: منطقه اکو یک منطقه کشاورزی محسوب می شود و کشورهای عضو، پتانسیل زیادی برای همکاری های منطقه ای در این زمینه دارند و اگر بتوانیم تعرفه های گمرکی را کاهش دهیم، در زمینه ترانزیت کالا از طریق زمینی، ریلی، هوایی و دریایی می توانیم سطح صادرات را افزایش دهیم.



معاون دبیر کل ECO: باید میان صنعت و دانش تعاملات نزدیکتری ایجاد کنیم



همچنین در ادامه این دیدار جاندوس آسانوف معاون دبیر کل ECO گفت: سازمان همکاری های اقتصادی متشکل از 10 کشور منطقه ای با فرهنگ های نزدیک بهم است و نقاط مشترک یکسانی دارند.



وی افزود: ما با ایران رابطه دوستانه و دیرینه ای داریم و خوشبختانه دبیرخانه سازمان همکاری های اقتصادی در تهران است و برای ما نقش اتاق فکر را دارد و امیدواریم که از این اتاق فکر پیشنهادات خوبی به ما ارسال شود.



معاون دبیرکل ECO اظهار داشت: سازمان همکاری های اقتصادی فرصت بسیار خوبی برای گسترش همکاری هاست اما متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم اقتصاد یکپارچه و هماهنگی داشته باشیم، به عنوان مثال ما می دانیم که ایران در زمینه های نانو، فناوری های زیستی، پتروشیمی، مدیریت و کنترل آب، کشور پیشرفته ای است و این تجارب ضرورت دارد تا به سایر کشورهای منطقه  منتقل شود و بالعکس.



وی گفت: باید میان صنعت و دانش همکاری نزدیکی ایجاد شود، به عبارتی میان دانشگاه ها و لابراتوارها و صنعت و کشاورزی ارتباط وسیعتری باشد تا بتوانیم از تجارب یکدیگر بهره کافی را ببریم.



جاندوس آسانوف با اشاره به اینکه کارشناسان سیاستگذاران و طراحان اصلی هر کشوری هستند، افزود: جلسات گردهمایی در سطح کارشناسی میان کشورهای عضو اکو باید برگزار شود و آنها در این جلسات به تبادل آراء خود بپردازند و نتایج این جلسات به مقامات بالا ارجاع شود.



وی در خاتمه با آرزوی پایان بیماری همه گیر کووید-19 گفت: امیدوارم که بعد از اتمام این بیماری، بتوانیم اهدافمان را عملی سازیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 304112
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار