خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/01/06 - 17:16
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : بین الملل
بیانیه آنتالیا در پی برگزاری "چهارمین کنفرانس روسای مجالس درباره مقابله با تروریسم و تقویت ارتباطات

کووید-19 چالشی عظیم در تاریخ معاصر بود/ضرورت تقویت ارتباطات منطقه‌ای به‌منظور بررسی ریشه‌های تروریسم

در بیانیه آنتالیا با بیان اینکه کووید-19 چالشی عظیم در تاریخ معاصر بوده بر تعهد جهت ارتقا تعامل میان نهادهای قانون گذار و تبادل بهترین تجربیات و اقدامات به طور اخص در مسائل مرتبط با این ویروس تاکید شده است.

 به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، به دنبال برگزاری "چهارمین کنفرانس روسای مجالس درباره مقابله با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه‌ای" در آنتالیا بیانیه‌ای صادر شد.



متن این بیانیه به شرح زیر است:



ما، روسای مجالس و هیئت های اعزامی مجالس ملی جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق، جمهوری اسلامی پاکستان، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه، ضمن برگزاری چهارمین کنفرانس روسای مجالس درباره مقابله با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه ای در قالب ترکیبی در آنتالیا مورخ 25 مارس 2021، از تلاش های مجالس جهت اطمینان از همکاری ها براساس اعلامیه اسلام آباد در دسامبر 2017، اعلامیه تهران در دسامبر 2018 و اعلامیه استانبول در اکتبر 2019 اتخاذ شده در کنفرانس روسای مجالس درباره مقابله با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه ای استقبال می‌نماییم.



از مجلس ملی کبیر ترکیه به خاطر مهمان نوازی فوق العاده و برگزاری موفق چهارمین کنفرانس روسای مجالس درباره مقابله با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه ای تشکر می‌نماییم.



عمیقا باور داریم که همکاری های بین مجالس موجب برقراری کانال های گفت گویی می گردد که به صلح، امنیت و، توسعه کمک کرده و نقش اساسی در مقابله با چالش های جهانی، جلوگیری از درگیری ها و حل و فصل مناقشات بین‌المللی ایفا خواهد نمود.



با تاکید بر اینکه کووید-19 چالشی عظیم در تاریخ معاصر بوده وهیچ کشوری از اثرات آن مصون نیست، اهمیت ارتقای همکاری بین المللی در چهارچوب های دوجانبه و چند جانبه را مورد شناخت قرار می‌دهیم.



وضعیت کنونی کووید-19 را در نظر گرفته و با نگرانی از دست رفتن جان انسان ها و تاثیرات آن بر سلامتی و تندرستی مردم و اینکه چطور این مسئله موجب تعمیق چالش های پیچیده ای مانند حمایت گرایی، یک جانبه گرایی، بیگانه هراسی و تبعیض شده که خود موجب تسریع تغییرات ساختاری در نظام جهانی کنونی می‌گردد، را مورد توجه قرار می‌دهیم.



بر این اعتقادیم که روابط بین مجالس به لطف ماهیت منحصر به فرد کانال های گفت و گویی که فراهم می نماید، می تواند نقش مهمی در ایجاد فضای مشارکت و همکاری جهت چیرگی بر چالش های ناشی از کووید-19 ایفا نماید.



بر تعهد جهت ارتقا تعامل میان نهادهای قانون گذار و تبادل بهترین تجربیات و اقدامات به طور اخص در مسائل مرتبط با کووید-19 تاکید می‌نماییم.



با آگاهی از نیاز به مشاوره و رایزنی در مورد سیاست های کووید- 19 از طریق سازوکارهای همکاری های فعلی، بر اهمیت دسترسی منصفانه و مقرون به صرفه به واکسن برای همه انسان ها، با در نظر گرفتن کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته و به طور اخص اقشار آسیب پذیر، از آنجاییکه هیچکس در امان نیست تا اینکه همه ایمن شوند، و همچنین بر درمان غیر تبعیض آمیز از طریق واکسن هایی که کشورهای مختلف توسعه داده یا تولید کرده‌اند، تاکید می‌کنیم.



نگرانی خود را درباره تروریسم در تمام شکل ها و مظاهر آن که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی بوده و باعث تضعیف رفاه، شکوفایی و ثبات ملت ها و کشورهای ما می‌شود، ابراز می‌نماییم.



تهدید چند بعدی کنونی سازمان های تروریستی که از ابزارها و راهبردهای جدید در حوزه فناوری به منظور سوء استفاده از نقاط ضعف و شرایطی که پیشتر توسط کووید-19 به وخامت گراییده، استفاده می‌نمایند را شناخته، و از قدرت قانونی خود جهت انتقاد از هرگونه فعالیت مرتبط با تروریسم استفاده می‌نماییم.



تاکید می‌کنیم بر نیاز به توسعه و اجرای استانداردهای بین‌المللی متحد که بستری برای کشورها و شرکت های فناوری اطلاعات برای همکاری جهت ایجاد موانع قانونی و عملی قاطعانه بر سر راه اشاعه محتوای تروریستی به صورت آنلاین فراهم می‌کند.



بر اینکه مبارزه با تروریسم، حتی زمانیکه دولت ها تمام تلاش خود را معطوف به مقابله با چالش‌های ناشی از کووید-19 نموده اند، باید به عنوان یک اولویت باقی بماند، تاکید مجدد می‌نماییم.



همکاری های دوجانبه سودمند اقتصادی، تجاری، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطات منطقه ای را ارتقا می‌دهیم.



پس از بحث درباره نقش دیپلماسی پارلمانی در بررسی موضوعات کلیدی منطقه ای و جهانی، موارد زیر را اعلام می‌نماییم:



1. بر تعهد خود در مورد اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد به طور اخص مواردی که مرتبط با حفظ صلح و امنیت بین المللی می باشد، تاکید مجدد می‌نماییم.



2. همچنین بر پایبندی خود به اصول و هنجارهای قوانین بین‌الملل، همین طور تعهدات مندرج در معاهدات و اسناد بین‌المللی که کشورهای ما به منظور تقویت همکاری تصویب نموده اند، تاکید مجدد می‌نماییم.



3. رضایت خود را درباره افزایش روابط بین پارلمانی اعلام نموده، تعهد خود برای ترویج فرهنگ گفتمان و همکاری میان پارلمان های کشورهایمان را تجدید نموده، و تعاملات ارتقا یافته میان کمیته های دائمی، گروه های دوستی و ارگان های اداری مربوطه را مورد تشویق قرار می‌دهیم.



4. تعهد خود را جهت ادامه تشریح دقیق منشور و آیین نامه اجرایی به منظور نهادینه سازی کنفرانس تجدید می‌نماییم.



5. از تلاش های ارزنده دولت هایی که سایر کشورها را در افزایش ظرفیت و توان مقابله با کووید-19 یاری نموده اند قدردانی نموده، و در این خصوص، بر نیاز به احترام به چند جانبه گرایی و خودداری از اقدامات یک جانبه شامل تحریم ها که موجب ممانعت از بسیج هماهنگ منابع تمام کشورها در مبارزه آنها علیه این تهدید جهان شمول میگردد، تاکید می‌کنیم.



6. از دولت ها جهت تقویت همکاری و همبستگی به منظور مهار کووید-19 دعوت بعمل می‌آوریم.



7. تبادل اطلاعات و تجربیات میان مقامات بهداشت همگانی به منظور به اشتراک گذاشتن بهترین اقدامات در کنترل تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و همچنین تولید و تهیه واکسن ها را مورد تشویق قرار داده، و همچنین از سازمان های مالی چند ملیتی درخواست می نماییم که کمک های مالی بیشتری را جهت تهیه واکسن در اختیار کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته و به طور اخص گروه های آسیب پذیر قرار دهند.



8. توجه ها را به این واقعیت جلب می نماییم که کرونا آسیب پذیری جوامع را که سازمان های تروریستی هدف سوء استفاده و بهره برداری خود قرار داده اند، تشدید کرده است.



9. بر این امر صحه می نهیم که تروریسم تهدیدی مشترک برایکل جهان است و نیاز به همکاری بین المللی قوی به همراهاستراتژی جامع برای مبارزه با آن می باشد. همچنین رابطه بین تروریسم و ​​جرایم سازمان یافته را در نظر می‌گیریم.



10. عزم خود را برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهرآن ابراز کرده و بر لزوم تلاش های هماهنگ علیه کلیه سازمان های تروریستی و سازمان های وابسته به آنها، صرف نظر از نام،انگیزه یا خاستگاه آنها تأکید می‌کنیم.



11. کلیه تلاش ها جهت تأیید یا مشروعیت بخشی به اقدامات سازمان های تروریستی در هدف قرار دادن وحدت و تمامیت ارضی کشورهایمان را محکوم می‌کنیم.



12. تأکید می کنیم که تروریسم نمی تواند و هرگز نباید به هیچ مذهب، ملیت، تمدن، فرهنگ یا گروه قومی نسبت داده شود.



13. موافقت می‌نماییم که برای حصول اطمینان از صلح و ثبات جهانی و منطقه ای، لازم است کلیه مسائل و مشکلات کنونی منطقه، شامل مناقشه جامو و کشمیر، مطابق با قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد حل و فصل گردند.



14. مسئولیت دولت ها را در پیشگیری و سرکوب موثر تبلیغات وتامین مالی تروریسم یادآور می‌شویم.



15. نگرانی عمیق خود درباره تاثیرات منفی سیاست ها و فعالیت های کشورهای ثالث که موجب مانع تراشی جهت مقابله با تروریسم شامل قتل های تروریستی می‌شود را ابراز می‌نماییم.



16. تسلیت و همدردی خود با قربانیان اقدامات شنیع گروه های تروریستی و خانواده ایشان را ابراز می‌نماییم.



17. به دولت های خود توصیه می کنیم که تلاش ها جهت ظرفیت سازی و همکاری های لازم برای نیل به این هدف را افزایش دهند.



18. تعهدات کلیه کشورها را جهت اجرای قطعنامه های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد مرتبط با تروریسم بین المللی یادآور می شویم، و بر نیاز به اینکه کلیه کشورها باید از سیاسی سازی رژیم تحریم های سازمان ملل و اقدامات سازمان هایی مانند گروه ویژه اقدام مالی (FATF) پرهیز نمایند، تاکید می‌نماییم.



 



19. مزایای متقابلی که جوامع ما می توانند با استفاده ازکریدورهای حمل و نقل بدون وقفه، زنجیره های صنعتی با ثبات جهانی و زنجیره های تامین، اتصال و بهره وری در زمینه انرژی،اقدامات تسهیلی تجاری رایگان و شفاف و جریان امن مسافران،کالاها، خدمات و سرمایه گذاری ها از آنها بهره مند شوند را پررنگ کنیم.



20. تعهد خود را برای ترویج گفتگو و همکاری، تقویت ارتباطات منطقه ای که، در میان سایر موارد، نقش مهمی در حصول اطمینان از توسعه یکپارچه، فراگیر، متوازن، به هم پیوسته و پایدار مورد نیاز ایفا می نماید، و مورد بررسی قرار دادن ریشه های تروریسم بازگو می‌نماییم.



21. موافقت می نماییم که کنفرانس بعدی را به صورت حضوری در سال 2022 در فدراسیون روسیه برگزار کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 316492
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار