خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/11 - 10:01
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
نوش آبادی:

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به سیاسی کاری در تخصیص اعتبارات پایان دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل باید به سیاسی کاری در تخصیص اعتبارات و توزیع امکانات پایان دهد.

حسین نوش آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  انتقاد از رویکرد سیاسی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تخصیص امکانات و اعتبارات به جمهوری اسلامی گفت: این نهاد یکی از نهادهای تخصصی سازمان ملل است که در ژنو سوئیس واقع شده‌است. این دفتر در ۱۴ دسامبر سال ۱۹۵۰ برای محافظت و حمایت از پناهندگان و یاری رساندن در امر بازگشت یا اسکان مجدد آنها تأسیس شد.وظیفه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل رهبری و هماهنگ نمودن فعالیت‌های بین‌المللی برای محافظت و رفع مشکلات پناهندگان در سراسر جهان است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز با وجود سکونت پنج میلیون پناهنده در کشور این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد کمترین اعتبارات و امکانات در اختیار ایران قرار داده است. این در حالی است که به دلیل وقوع جنگ های متعدد در منطقه جمهوری اسلامی بیشترین آسیب را دیده و باعث شده تا حجم زیادی از افاغنه به ایران مهاجرت کنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: به دلیل سیاسی کاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تخصیص اعتبار و امکانات کشورهای دارای جمعیت کمتر پناهندگی بیشترین امتیاز را نسبت به ایران برخوردارند بر این اساس نگاه این نهاد باید عادلانه باشد.



وی اظهار کرد: بودجه کشور بر اساس ارائه خدمات آموزشی،بهداشتی،درمانی و رفاهی به مردم دیده شده و نمی تواند پاسخگوی اتباع خارجی باشد لذا کمک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می طلبد. با توجه به این شرایط، بخش اعظمی از ظرفیت های مدارس توسط اتباع خارجی اشغال کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می تواند ایران را در ساخت مدارس برای پناهندگان یاری کند. کمک‌های فعلی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به ایران پاسخگو نیست به همین خاطر وزارتخانه های امور خارجه و کشور برای افزایش بودجه کشورمان تلاش کنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره علت تفاوت کمک های مالی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به کشور ها بیان کرد: متاسفانه نهاد های زیر نظر سازمان ملل متحد در برخی از موارد سیاسی عمل می کنند. هدف از اختصاص کمترین اعتبارات در حوزه پناهندگان تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی است لذا انتظار می رود که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به نگاه تبعیض آمیز خود پایان دهد./



پایان پیام

  • کد خبر : 330224
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار