خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/09/23 - 11:10
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
مالکی با اشاره به قدردانی عبدالله عبدالله از نقش ایران در روند صلح افغانستان:

کابل نیت تهران درباره صلح و امنیت افغانستان را درک کرده‌ است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است مذاکرات افغانستان باید به صورت بین‌الافغانی بوده و در کابل برگزار شود تا نتیجه بخش باشد.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به دیدار اخیر عراقچی و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: زمانی که به تاریخچه دیرینه جمهوری اسلامی ایران و افغانستان می‌نگریم می بینیم که سرشار از همکاری، همدلی و مشارکت در موضوعات دوجانبه و بین المللی است.



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه هرگونه اتفاق ناگواری در افغانستان به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز لطمه می زند، عنوان کرد: در طول 4 دهه گذشته روابط دو کشور در حوزه دیپلماسی پررنگ تر شده که در ایجاد امنیت و صلح افغانستان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.



وی افزود: البته مدتی ابتکار عمل دست آمریکایی ها بود که برای منطقه سنگین تمام شد و فرصت ها از دست رفت اما حضور اخیر دولتمردان دستگاه دیپلماسی در موضوعات افغانستان، به ایجاد صلح در این کشور کمک می کند.



مالکی در ادامه یادآور شد: آمریکایی ها در جریان مذاکرات دوحه در قطر، بازی هایی را به راه انداختند که می توان آن را مصداق «یکی به میخ زدن بود و یکی به نعل زدن» دانست که در مجموع به ضرر ملت افغانستان تمام شد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در سفر مسئولان افغانستان به ایران و در جریان ملاقاتی که با رئیس مجلس داشتند به آنها تأکید کردیم که نباید با طناب پوسیده آمریکا به چاه رفته و به خود و ملتشان لطمه بزنند همچنین امیدواریم طبق پیشنهاد پذیرفته شده، ادامه مذاکرات به صورت بین الافغانی در کابل برگزار شود که به نفع افغانستان است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه نظرات ایران جدا از امنیت افغانستان نیست، خاطرنشان کرد: ما می خواهیم رد پای خارجی ها در این کشور نباشد و آنها نیز سال هاست نیت جمهوری اسلامی را درک کرده اند./



پایان پیام

  • کد خبر : 309779
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار