خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/30 - 19:50
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
مختار در کنفرانس بین‌المللی مهاجرت در استانبول:

پاسخگو کردن دولت‌ها در قالب تعهدات پذیرفته‌ شده بین‌المللی راهکار مقابله با مهاجر‌ت‌های غیرارادی است

عضو اتحادیه بین المجالس مجلس با اشاره به دلایل مهاجرت غیرارادی مانند ترس مستدل از آزار و بدرفتاری و عوامل سیاسی، گفت: پاسخگو کردن دولت‌ها در قالب تعهدات پذیرفته‌شده بین‌المللی راهکار جلوگیری از این نوع مهاجرت‌ها است.

 به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، جلیل مختار عضو اتحادیه بین المجالس مجلس در سخنرانی امروز(دوشنبه، ٣٠ خرداد ماه) در کنفرانس بین المللی مهاجرت که در استانبول در حال برگزاری است، در خصوص راه‌حل‌های دائمی مهاجرت غیرارادی و جلوگیری از مهاجرت در کشورهای مبدأ، گفت: همان‌گونه که آگاهی دارید، بیش از 100 میلیون آواره در جهان هستند که عمدتا شهروندان کشورهای کمترتوسعه‌یافته بوده و بیشتر توسط کشورهای جنوب میزبانی می‌شوند. ایران نیز دهه‌ها است که با این پدیده روبه‌رو است و میزبان پناهندگانی، عمدتا از افغانستان و عراق بوده است.



نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، افزود: انگیزه‌ها و دلایل مهاجرت غیرارادی بسیار گسترده است، از آن جمله، ترس مستدل از آزار و بدرفتاری به دلایل نژادی، مذهبی، ملیت، عضویت در گروه اجتماعی خاص یا گرایش سیاسی (کنوانسیون 1951 درباره وضعیت پناهندگان)، عوامل سیاسی مانند جنگ داخلی، فروپاشی نظام حاکم و همچنین دلایل بیرونی و زیست محیطی هستند.



وی در ادامه با بیان اینکه آنچه میان هر سه دلیل اصلی مهاجرت‌های غیرارادی مشترک است، بی ثباتی و سخت شدن شرایط زندگی شایسته و درخور برای گروهی در کشور مبدا است، اظهار داشت: از این رو، باید از ایجاد بی ثباتی جلوگیری کرد؛ برای نمونه تجاوز دولت آمریکا به افغانستان، سپس ترک ناگهانی آن کشورها، به بحران مهاجرت غیرارادی ناشی از بی ثباتی سیاسی و دشواری زندگی در آن شرایط انجامید.



مختار ادامه داد: افزون بر این، پاسخگو کردن دولت‌ها در قالب تعهدات پذیرفته‌شده بین‌المللی که استانداردهای پایه برای زندگی شایسته انسانی را تبیین می‌کنند راه دیگری است که از بی ثباتی جلوگیری خواهد کرد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه امروزه شاهد آن هستیم که نادیده گرفتن حق آموزش دختران و حقوق اجتماعی زنان در افغانستان، چگونه بر شدت موج مهاجرت بی‌قاعده و غیرارادی به سوی ایران افزوده است، عنوان کرد: اگرچه ایران، این روزها افزون بر کووید 19 با تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز دست و پنجه نرم می‌کند و مشکلات پرشماری دارد ولی بسیار فراتر از ظرفیت‌های مادی و زیرساختی خود، بیش از سه دهه است که میزبان مهاجران و آوارگان افغانستانی است است.



وی افزود: واضح و مبرهن است که مبارزه با مهاجرت غیرارادی چه در قالب پناهندگی چه آوارگی و چه بی‌جا شدگی و بی تابعیتی، مسئولیت همه کشورها بوده و از این پدیده‌های شوم، همه کشورها آسیب خواهند دید و دامنه آسیب به کشورهای همسایه و مجاور بحران محدود نمی‌شود.



این عضو اتحادیه بین المجالس مجلس شورای اسلامی در پایان درباره راهکار حل این مسأله خاطرنشان کرد: بدون همکاری بین‌المللی در سطح قانون گذاری و اجرا این مشکل حل نخواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 344309
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار