خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/21 - 11:12
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
سلیمی:

وزارت خارجه گزارش های نامنظمی از برجام به مجلس ارائه کرده است

با وجود اینکه طبق قانون باید هر سه ماه گزارش عملکرد برجام از سوی وزارت خارجه به مجلس ارسال می شد، در اجلاسیه اول مجلس یازدهم تنها یک گزارش ارسال شد ه است و بیست و دومین گزارش برجامی نیز اولین گزارش اجلاسیه دوم این دوره از مجلس محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال بیست و دومین گزارش برجام و مذاکرات مرتبط با آن به مجلس شورای اسلامی خبر داد. طبق قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، وزارت خارجه موظف است هر سه ماه گزارشی از عملکرد برجام به کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ارسال کند تا پس از بررسی آن در نشست های کمیسیون، گزارش جمع بندی آن در صحن علنی قرائت شود.











سعید خطیب زاده


پیگیری های خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت حاکی از آن بود که این دومین گزارش سه ماهه برجام وزارت خارجه به مجلس یازدهم بوده، این در حالی است که اگر به قانون عمل می شد در یک سال گذشته باید 4 گزارش به مجلس ارائه می شد.



علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ارسال بیست و دومین گزارش سه ماهه برجام به مجلس گفت: به نظر می رسد دولت به این نتیجه رسید در روزهای پایانی عمر خود به قانون عمل کند و گزارش های برجامی را ارسال کند.











علیرضا سلیمی در نطق میان دستور


این عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی این دومین گزارش از برجام است و به نظر می رسد وزارت خارجه در این زمینه عملکرد نامنظمی داشته است.



بر اساس پیگیری های صورت گرفته، بیست و یکمین گزارش سه ماهه برجام، فرودین امسال ارائه شده است که در واقع گزارشی از عملکرد برجام از 27 دی ماه سال 99 تا 26 فرودین سال 1400 بوده است.



محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در بیست و دومین گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه در خصوص برجام خطاب به وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته است:



جناب آقای جلال زاده



ریاست محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس



با سلام و احترام



آنگونه که استحضار دارند، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ ش، میان جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های موسوم به «پنج به اضافه یک» مورد تفاهم قرار گرفت. با تصویب «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسالمی ایران در اجرای برجام» مصوب ۲۱ /۷ /۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۹ /۵ /۱۳۹۴ شورای عالی امنیت ملی و نامه مورخ ۲۹ /۷ /۱۳۹۴ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) خطاب به ریاست محترم جمهوری، برجام در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ رسماً وارد مرحله اجرایی شد.



از آنجایی که تبصره نخست قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مقرر می‌دارد: «وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد»، اینک در آستانه ششمین سالگرد انعقاد برجام، بیست و دومین و آخرین گزارش سه ماهه از سوی اینجانب به عنوان وزیر امور خارجه و مسئول هیئت مذاکرات برجام به نمایندگان ارجمند ملت دلاور ایران در مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم می‌شود.



در این گزارش مهمترین دستاورد‌ها و چالش‌های اجرای برجام طی شش سال گذشته و آخرین نتایج شش دور مذاکرات وین –که تبلور شکست فشار حداکثری دولت آمریکا در برابر مقاومت مردم ایران است – ارائه می‌گردد. این مذاکرات در آخرین هفته‌های کاری دولت دوازدهم به چارچوب یک توافق محتمل برای رفع تحریم‌های غیرقانونی ایالت متحده آمریکا نزدیک شده و امیدوارم آن چه تا کنون امکان تحقق آن فراهم شده و در بخش سیزدهم این گزارش آمده است، در ابتدای دولت سیزدهم، به یاری خداوند منّان و با هدایت مقام معظم رهبری، مدیریت رئیس جمهور منتخب و حمایت مجلس شورای اسلامی با دستیابی به تمامی حقوق ملت بزرگ ایران تکمیل شود و موجب خرسندی و رضایت مردم عزیز ایران گردد./



پایان پیام

  • کد خبر : 322941
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار