خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/18 - 14:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
مالکی:

وزارت خارجه باید پیگیر روشن شدن ابعاد حادثه تروریستی مزار شریف باشد

سفیر سابق ایران در افغانستان اظهار داشت: شاهد اقدامات جدی از سوی وزارت خارجه برای پیگیری ابعاد حادثه تروریستی مزار شریف نبوده‌ایم.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه حادثه مزار شریف یکی از تلخ ترین حوادث تاریخ کشور بعد از انقلاب اسلامی است، گفت: دیپلمات های ایرانی درمزار شریف مظلومانه شهید شدند و سال ها کسی پیگیر این حادثه نبود و سال ها در این باره سکوت شده بود، زمانی که به عنوان سفیر در افغانستان حضور پیدا کردم از محل شهادت دیپلمات ها در مزار شریف بازدید کردم.



نماینده مردم زاهدان در مجلس ادامه داد: بعد از بازدید از محل حادثه در اولین سفر به ایران با سردار شهید سلیمانی جلسه ای ترتیب دادیم، البته ایشان پیش از این نیز پیگیر موضوع شدند، با این حال تصمیم گرفتیم بعد از گذشت 13 سال موضوع را پیگیری کنیم، سالگردی در مزار شریف برگزار شود و خانواده شهدا به محل حادثه بروند. سردار سلیمانی دستورات لازم برای برگزاری سالگرد را صادر کرد و خانواده ها را به مزار شریف دعوت کردیم. دولت وقت افغانستان سنگ تمام گذاشت شب شعر برگزار کرد، اقدامات خیلی خوبی صورت گرفت و قول و قرارهایی دادند که همه را به وزارت خارجه انتقال دادیم.



وی اظهار داشت: رئیس جمهور وقت افغانستان دستور ویژه داده بود که ابعاد حادثه بررسی شود، ما هم به وزارت خارجه پیشنهاد دادیم کمیته ای ویژه تشکیل شود. به هر حال مسببین اصلی این حادثه مشخص نشدند، انگشت اتهام به سمت طالبان بود اما بر اساس شواهد و گفتگویی که صورت گرفت مشخص شد که نباید سرویس های جاسوسی سایر کشورها را از این جنایات مصون بدانیم چرا که برخی تروریست های کشورهای منطقه در این قضایا دخیل بودند.



مالکی تاکید کرد:  درمجموع نظر سفارت بر این بود که کمیته ای تشکیل، ابعاد قضایا بررسی و در محافل بین المللی موضوع پیگیری شود با این حال شاهد اقدامات جدی نبودیم که وزارت خارجه باید پاسخ گو باشد. در آن زمان سفارت و سردار سلیمانی بر انجام و پیگیری موضوع تاکید کردند، وزیر خارجه وقت نیز دستوراتی داد اما به دلایلی این قضیه پیگیری نشد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در اولین نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی لزوم پیگیری حادثه تروریستی مزار شریف مورد تاکید قرار خواهد گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 347012
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار