خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/01/25 - 14:31
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
مالکی در دیدار با سفیر عراق در تهران:

مرزهای ایران و عراق باید در خدمت رفاه دو ملت باشد

رئیس فراکسیون مرزنشنیان مجلس معتقد است مرزهای ایران و عراق با توجه به ظرفیت فراوان اقتصادی باید در خدمت رفاه دو ملت و دولت ایران و عراق باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، فداحسین مالکی رئیس فراکسیون مرزنشینان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در تهران درباره مناسبات دوجانبه و مسائل مرزنشینان دیدار و گفت و گو کرد.



مالکی در این دیدار با اشاره به اشتراکات و علایق تاریخی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و تجاری دو ملت و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در دو کشور گفت: تهران و بغداد از توانمندی های بالایی برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه خطوط ریلی، راه اندازی بازارچه های مرزی، صادرات و واردات کالا و محصولات کشاورزی برخوردارند.



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم با توجه به سوابق و پشتوانه مذهبی و فرهنگی دو کشور در سایه حمایت سطوح عالی سیاسی از جمله پارلمان های دو کشور شاهد تعمیق هر چه بیشتر این مناسبات باشیم.



وی در ادامه با اشاره به اهمیت مرزهای مشترک میان دو کشور همسایه و مسلمان گفت: مرزهای ایران و عراق با توجه به ظرفیت فراوان اقتصادی باید در خدمت رفاه دو ملت و دولت ایران و عراق باشد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: پارلمان های دو کشور می توانند از طریق افزایش دیدارهای متقابل و انتقال مشکلات مرزنشینان به سطوح تصمیم گیری به روند رو به رشد روابط و مناسبات اقتصادی تهران ـ بغداد کمک کنند.



سفیر عراق در تهران: توریسم زیارتی و سلامت میان عراق و ایران نیازمند توسعه است



نصیر عبدالمحسن عبدالله، نیز ضمن تاکید بر توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها به ویژه مناسبات تجاری و بازرگانی اظهار داشت: عراق در طول تاریخ، والاترین و بیشترین اشتراکات تاریخی، فرهنگی با ایران را داشته و در دو دهه اخیر ضمن گسترش این اشتراکات، دادوستدهای اقتصادی خود با ایران را افزایش داده است.



سفیر عراق در تهران همچنین بر افزایش تبادل نظر و گفتگو میان مقامات عالیرتبه دو کشور، بر توسعه توریسم زیارتی و سلامت تأکید و ابراز امیدواری کرد پس از بهبودی و رفع مشکل کرونا، شاهد برگزاری هر چه سریعتر  کمیسیون مشترک دو کشور باشد.



به گزارش خانه ملت، در این دیدار برخی از اعضای فراکسیون مرزنشیان نیز نقطه نظرات و دیدگاه های خود را در ارتباط با مشکلات موجود در گذرگاه ها و بازارچه های مرزی دو کشور از جمله گذرگاه های مرزی چذابه، شلمچه، چیلات، چنگوله، هلاله شمالی، شیخ صله و شوشمی بیان کردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 317541
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار