خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/02/15 - 14:25
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
ملک فاضلی در دیدار با سفیر پاکستان:

مراودات اقتصادی در مرزها عامل ایجاد امنیت پایدار است

عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان تاکید کرد: افتتاح بازارچه‌های مرزی در سراوان باعث ایجاد امنیت پایدار از طریق توسعه مراودات اقتصادی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در تهران صبح امروز چهارشنبه ( ۱۵ اردیبهشت ماه ) با ملک فاضلی رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان دیدار و گفتگو کرد.



ملک فاضلی در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی دو ملت و با ابراز  خرسندی از روابط دوستانه و مسالمت آمیز دو کشور بر لزوم تحکیم و گسترش بیش از پیش مراودات و مبادلات فیمابین در کلیه زمینه ها به ویژه ارتباطات پارلمانی و اقتصادی تأکید کرد.



عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان افزود: جمهوری اسلامی پاکستان به عنوان کشور دوست، برادر و همسایه جایگاه خاصی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.



نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به گشایش پایانه مرزی پیشین - مند بر لزوم عملیاتی شدن بازارچه های مرزی کوهک - پنج گور تاکید کرد و اظهار داشت: منطقه سراوان دارای روستاهایی است که با روستاهای پاکستان همبستگی دارند و تجارت‌هایی که از قدیم میان آنها بوده باعث قرابت‌های سببی و نسبی شده و حالتی به وجود آمده که نمی توان جمعیت آنها را از هم جدا کرد از این رو می توان با افتتاح بازارچه‌های مرزی در این منطقه باعث ایجاد امنیت پایدار از طریق توسعه مراودات اقتصادی شد.



وی افزود: مراودات تجاری، گشایش بازارچه‌های مرزی و راه اندازی گمرک‌های رسمی می‌تواند ابزار مناسبی برای ارتباط تجاری میان دو کشور باشد. امیدواریم دولت پاکستان در خصوص رسمی شدن بازارچه های مرزی و گمرکات کوهک - پنج گور اقدامی عملی انجام دهد.



رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در پایان این دیدار بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی بر رفع موانع دو کشور تاکید کرد و بیان داشت: نشست‌های مستمر و دوره‌ای نمایندگان استان‌های همجوار مرزی سیستان و بلوچستان می‌تواند به رفع مشکلات مرزنشینان این منطقه کمک شایانی نماید.



رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به همکاری‌های متنوع ایران و پاکستان بویژه در حوزه پارلمانی گفت: گام‌های مهمی برای صلح و ثبات پایدار در مرزهای دو کشور برداشته شده است در تلاش هستیم با افتتاح بازارچه‌های مرزی جدید از جمله گذرگاه کوهک شاهد توسعه و رونق معیشت مرزنشینان دو کشور باشیم.



وی با تشریح وضعیت بازارچه‌های مرزی پنج گور تصریح کرد: مقدمات راه اندازی بازارچه‌های این گذرگاه انجام شده است و در حال بررسی نقاط افتتاح آن هستیم. رحیم حیات قریشی در پایان این دیدار با استقبال از پیشنهاد نماینده سراوان مبنی بر نشست مستمر نمایندگان استان‌های همجوار افزود: دولت و پارلمان پاکستان از هر اقدامی برای تقویت و تحکیم همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور استقبال می‌کند./



خبرنگار: محمود اکبری کیا



پایان پیام

  • کد خبر : 318636
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار