خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/27 - 18:21
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی در وبینار مجمع پارلمانی همکاری های پژوهشی و کتابخانه‌ای:

قرن ۲۱ قرن آسیا است/ کارآمدی، شفافیت، هوشمندسازی و مردمی‌سازی؛ پیشران و موتور توسعه پایدار آسیا در قرن ۲۱

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در APA در نشست مجازی مجمع پارلمانی همکاری‌های پژوهشی و کتابخانه‌ای بیان کرد: اهتمام اندیشکده های پارلمانی آسیا به چهار شاخص کلان کارآمدی، شفافیت، هوشمندسازی و مردمی سازی؛ پیشران و موتور توسعه پایدار آسیا در قرن ۲۱ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی در نشست محازی مجمع پارلمانی همکاری‌های پژوهشی و کتابخانه‌ای گفت: بدون تردید قرن ۲۱، قرن آسیاست. جمهوری اسلامی ایران همسو با توسعه روابط متوازن با کشورهای جهان، نگاهی ویژه و خاص به این قاره پهناور و پراستعداد دارد. کارآمدسازی کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی مجالس آسیا، می‌تواند پیشران و محرک‌های مؤثر در تحقق همه جانبه قرن آسیا باشد. جهان در حال تجربه نظمی جدید است و قاره آسیا با پتانسیل بالای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فنآورانه، در حال تبدیل شدن به مهم‌ترین قطب سیاسی و اقتصادی دنیا در قرن بیست‌ویکم است. در این میان مجالس قانونگذاری به عنوان مهمترین رکن و نماد مردم‌سالاری، تأثیر بالایی در فرآیند مردمی‌سازی تصمیمات حاکمیتی دارند. 



این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های قرن پیش رو در حوزه مردمی سازی فرآیند قانونگذاری، اهتمام مراکز پژوهشی به پیش‌بینی و آینده پژوهی آثار مصوّبات مجالس آسیایی بر طبقات آسیبپذیر اجتماعی و اقتصادی است. اثربخشی یک قانون مولود انطباق آن با نیازهای واقعی جامعه است. مراکز پژوهشی مجالس آسیا از طریق ارتباط با احزاب، انجمن‌های علمی مردم نهاد، رسانه‌های جمعی و شبکه خبرگان تا حدود زیادی به نمایندگان در خصوص شناسایی و اولویت بندی دغدغه‌های مردم کمک می‌کنند.



وی بیان کرد: قرن ۲۱ هنگامی قرن آسیاست که مردم باوری به اصل جدایی ناپذیر نظام قانونگذاری و نظارتی مجالس آسیایی تبدیل شود. به همین دلیل دومین پیشران قرن پیش رو یا قرن آسیا، اهتمام مجالس آسیایی به مردمی‌سازی قانونگذاری و نظارت است. طبعاً ایجاد یک شبکه رسانه ای و ارتباطی بین رؤسای مراکز پژوهشی مجالس آسیا، میتواند سرعت تبادل اطلاعات بین آنان را افزایش دهد. سومین پیشران اندیشکده های پارلمانی برای قرارگیری در مدار قرن آسیا، توجه به عنصر چابکسازی و شفافیت است. در راهبرد اندیشکده‌های پارلمانی بین سه عنصر تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و فرآیند قانونگذاری، رابطه‌ای متقن و منطقی برقرار است. اهتمام مراکز پژوهشی به تولید پژوهشهای جامع قانونگذاری و نظارتی، نقش مهمی را در ابهام زدایی و کارآمدسازی فعالیت‌های نظارتی مجالس آسیایی ایفا میکند. مهم ترین مزیت تصویب قوانین جامع، پیشگیری از تورم قوانین در کشور است.از سوی دیگر ترسیم الگوی حکمرانی قانون و نظارت قاره ای، چهارمین پیشران قرارگیری در مدار قرن پیش رو یعنی قرن آسیاست.



رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه پنجمین پیشران مؤثر قرن آسیا، اهتمام مجالس آسیایی به هوشمندسازی فرآیند تقنین و نظارت است اظهار داشت: هوشمندسازی پایه و ستون تأسیس مجالس دانش بنیان و فنآوری پایه است. توسعه شتابان فنآوری اطلاعات به ویژه در بخش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، موجب شده است جایگاه پارلمان هوشمند و دیجیتال در مجامع بین‌المللی تقویت شود.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: یکی دیگر از حوزه‌های بکری که می تواند به انسجام ملت‌ها و تحقق «حکمرانی مدیریت یکپارچه آسیایی» کمک کند، اهتمام اندیشکده‌های پارلمانی آسیا نسبت به توسعه «دیپلماسی پارلمانی متوازن»است. تبادل تجارب و همکاری نظام‌مند بین مراکز پژوهشی و ترسیم الگوی همکاری بین مجالس آسیایی، موتور توسعه دیپلماسی پارلمانی قاره‌ای است. تبیین نقشه راه چهار ساله توسعه دیپلماسی قاره ای، می‌تواند نگاه راهبردی و ظرفیت مجالس آسیایی برای مدیریت پیش دستانه ابرچالش‌های قاره‌ای را تقویت کند.



رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در APA در نشست مجازی مجمع پارلمانی همکاری‌های پژوهشی و کتابخانه‌ای بیان کرد: در پایان تاکید می‌کنم که میان مدیریت پژوهش‌های تقنینی، نظارتی و دیپلماسی پارلمانی و سرعت شکل‌گیری و تثبیت قرن آسیا رابطه معناداری برقرار است. در همین رابطه، اهتمام اندیشکده های پارلمانی آسیا به چهار شاخص کلان کارآمدی، شفافیت، هوشمندسازی و مردمی‌سازی؛ پیشران و موتور توسعه پایدار آسیا در قرن ۲۱ خواهد بود.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مجمع پارلمانی همکاری‌های پژوهشی و کتابخانه‌ای در بزرگداشت پانزدهمین سال دستاوردهای APA در آسیا به صورت مجازی برگزار شد.



در این نشست محمدرضا مجیدی دبیرکل APA، خانم آسومان اردوغان رئیس گروه پارلمانی ترکیه در APA و جلیل رحیمی جهان آبادی سخنرانی کردند.



همچنین دکتر نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز مطالبی را در خصوص اهمیت همکاری‌های پژوهشی پارلمانی بیان کرد.



این وبینار در 3 بخش مراکز پژوهشی و کتابخانه‌ای مجلس، نقش و وظایف آنها، نقش خدمات پژوهشی مجلس در تقویت دیپلماسی پارلمانی و نقش آن در یکپارچه‌سازی آسیایی برگزار شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 342157
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار