خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/10 - 15:36
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رضایی:

عملیاتی شدن سند راهبردی روابط ایران و چین اثر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عملیاتی شدن سند راهبردی روابط ایران و چین می تواند اثر تحریم ها را کاهش دهد اما در عین حال معتقدیم که باید اینگونه اسناد راهبردی با دیگر کشورها هم تنظیم و اجرایی شود.

ابراهیم رضایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره اهمیت افزایش همکاری ها بین ایران با چین و روسیه در کم اثر شدن تحریم ها  گفت: اصل ما در سیاست خارجی مبتنی بر نگاه متوازن به همه کشورها با هدف تامین منافع ملی و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و کشور است.  



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در این نگاه، دیپلماسی کاملاً متوازن است و ارتباط با همه‌ی کشورها در آن لحاظ می‌شود. متاسفانه در دولت‌های قبل خصوصاً دولت یازدهم و دوازدهم نگاه متوازنی به دنیا صورت نگرفته است به همین خاطر ما در ارتباط با کشورهای پیرامونی خود و همسایگان نیز با مشکلاتی مواجه بودیم.



وی افزود: در دیپلماسی متوازن ارتباط با شرق، ارتباط با غرب و دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه به عنوان سه ضلع روابط دیپلماتیک باید لحاظ شود. یکی از مسائلی که در سیاست خارجی ما خصوصاً در دولت یازدهم و دوازدهم کمرنگ بوده روابط راهبردی با کشورهای حوزه شرق است.



رضایی بیان کرد: البته شرق در تعریف ما شبیه تعریفی که در دوره جنگ سرد بوده نیست؛ بلکه کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه که زیر بلوک غرب و آمریکا تعریف نمی‌شوند نیز جزو این کشورها هستند.



وی ابراز کرد: در این تعریف کشوری مانند برزیل، هند، آفریقای جنوبی، چین، روسیه و غیره هم جزو شرق تعریف می‌شوند.  بر این اساس معتقدیم باید نگاه ویژه ای به ارتباط با کشورهای شرق از جمله روسیه و چین داشت.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این ارتباط می تواند به دور زدن تحریم ها کمک کند.  البته این ارتباط نباید فصلی باشد و با آمدن دولت ها تغییر کند. ارتباطات بین المللی باید دارای یک سند جامع و مبتنی بر راهبرد مشخص باشد.



وی عنوان کرد: ما از عملیاتی شدن سند راهبردی روابط ایران و چین حمایت می کنیم و در عین حال معتقدیم که باید اینگونه اسناد راهبردی با دیگر کشورها هم تنظیم و اجرایی شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 330170
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار