خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/04 - 16:27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
عباس زاده مشکینی مطرح کرد:

عربستان باید بداند که دیپلماسی عرصه تعارف و ادبیات شعاری نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان باید بداند که دیپلماسی عرصه عمل و احترام به منافع ملی طرف مقابل است.

محمود عباس زاده مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ادعای وزیر خارجه عربستان درباره تلاش برای برقراری ارتباط با ایران، گفت: ارتباط با همسایگان و کشورهای مسلمان طبق قانون اساسی از اولویت های جمهوری اسلامی است؛عربستان هم کشور اسلامی و همسایه بوده که ارتباط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است.



وی افزود: اینکه وزیر خارجه عربستان می گوید ما دست دوستی به سوی ایران دراز می کنیم و ایران آن را نمی پذیرد، حرف صحیحی نیست چراکه دیپلماسی، عرصه تعارف و ادبیات شعاری نیست،بلکه عرصه عمل و احترام به منافع ملی طرف مقابل است.احترام به منافع ملی مهمترین علامت ایجاد رابطه و تحقق رابطه است.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقدامات خصمانه در ادبیات علوم سیاسی مفهوم خاصی دارد و نمی‌توان به راحتی از این واژه استفاده کرد؛کشورهایی که با ما ارتباط خصمانه دارند، مشخص هستند؛ آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران شرایط خصمانه دارند.



عباس زاده مشکینی در ادامه خاطرنشان کرد: عربستان کشوری است که متاسفانه منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه، برای آن ها موضوعیت نداشته و برخلاف خواسته ملت های مسلمان که قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی است؛سیاست آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در موضوع عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را درپی گرفته است.



این نماینده مردم درمجلس یازدهم با اشاره به تلاش عربستان برای عادی سازی روابط کشورهای آسیای میانه و مسلمان با رژیم صهیونیستی، مطرح کرد: از عربستان به عنوان یکی از مهمترین کشورهای اسلامی  چنین انتظاری نمی رفت؛ به نظرمن این موضوع ارتباط با کشورهای مسلمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ما انتظار داریم اگر واقعاً دست دوستی و دست ارتباط به سوی  ما دراز می کند،به مطالبات کشورهای اسلامی توجه کند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد:عربستان باید به موضوع احترام به حجاج کشورهای اسلامی، امنیت مشترک و منافع مشترکی که در خلیج فارس داریم پایبند باشد و لوازم و اسباب آن را فراهم کند. 



وی با اشاره به نادیده گرفتن دو موضوع اصلی فلسطین و جنگ یمن توسط عربستان سعودی ،ادامه داد: عربستان باید به مطالبات ملت‌های مسلمان و ملت‌های منطقه که مهمترین و اصلی ترین مسئله جهان اسلام ،یعنی فلسطین، پایبند باشند؛همچنین باید کشتار بی رحمانه مردم یمن به عنوان یک کشور مسلمان منطقه، که با تحریک غرب انجام می دهد،پایان دهد. 



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عربستان اگر می‌خواهد با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشد؛باید در ارتباط با کشورهای همسایه خود از جمله یمن و موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تجدیدنظر اساسی داشته باشد. 



گفتنی است؛«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه ای ایران را به عدم پایبندی به توافقات متهم کرد و مدعی شد: دست ما برای صلح با ایران دراز شده است اما ایران به توافقات خود پایبند نیست./



پایان پیام

  • کد خبر : 312659
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار