خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/06 - 16:28
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
تاکید سرگزی بر لزوم توجه کابل به حسن همجواری:

عدم تخصیص حق‌آبه ایران بیانگر نقض معاهده از سوی افغانستان است

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: افغانستان بر اساس معاهده ای که با ایران دارد، باید حق‌آبه کشورمان از هیرمند را اختصاص دهد اما متاسفانه شاهد نقض این معاهده هستیم که حتی بر خلاف مولفه حسن همجواری نیز بشمار می رود.

محمد سرگزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  در خصوص مذاکره تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با امیرخان متقی نسبت به ضرورت تامین حق‌آبه ایران از هیرمند، گفت: متاسفانه شاهد هدر رفت آب به  سمت گودزره از طریق بند کمال خان طی سال قبل بوده ایم.



نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین باید یادآور شد طی ماه های اخیر بارندگی هایی رخ داد که طالبان مجبور به بازکردن دریچه های سد شد اما انحراف در مسیر رسیدن آب به مرزهای کشورمان ایجاد شد.



وی ادامه داد: افغانستان بر اساس معاهده ای که با ایران دارد، باید حق‌آبه کشورمان از هیرمند را اختصاص دهد اما متاسفانه شاهد نقض این معاهده هستیم که حتی بر خلاف مولفه حسن همجواری نیز بشمار می رود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این روزها شاهد بروز تنش آبی و خشکسالی در منطقه سیستان و بلوچستان هستیم که موجب بروز مشکلات برای مردم و ساکنان این مناطق شده است.



رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مهم در حالیست که جمهوری اسلامی سالهاست که میزبان مهاجران افغانستان است و این افراد از همه شرایط فراهم شده اعم از آب آشامیدنی بهره می برند./



پایان پیام

  • کد خبر : 367492
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار