خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/10/18 - 11:14
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد

عبور از تحریم و بحران‌های اقتصادی با توسعه مبادلات اقتصادی ایران و آفریقا

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اعلام آمادگی وزارت خارجه برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی با الجزایر، گفت: ما به اتکاء توان داخلی و با استفاده از ظرفیت همسایگان یا کشورها آفریقایی و شرق آسیا می‌توانیم از بحران‌های اقتصادی و تحریم عبور کنیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را در برنامه دارد.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی با الجزایر به سیاست‌ کلان دولت سیزدهم مبنی بر توسعه دیپلماسی اقتصادی با همسایگان، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی اشاره کرد و گفت: این سیاست درست و منطقی است و اثرات مثبتی داشته است. توسعه مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی فرصت‌های بسیاری را برای سرمایه گذاران ایرانی فراهم خواهد کرد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در نشست هم اندیشی امروز مجلس با رئیس بانک مرکزی نیز به همین موضوع اشاره شد زیرا بسیاری از نواسات ارزی در خارج از مرزهای کشور انجام می‌گیرد و مراودات ارزی ایران و همسایگان و یا ایران با کشورهای آفریقایی می‌تواند بخشی مهمی از مشکلات کشور را حل و به ثبات ارز و کنترل قیمت ارز کمک کند.



نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم با اشاره به رفتارهای دوگانه آمریکا و غربی‌ها درباره برجام، گفت: ایران همیشه به برجام پایبند بود اما سیاست‌های یک بام و دو هوای آمریکا و اروپایی‌ها سبب شد به وضعیت کنونی برسیم لذا با توجه به شرایطی که توافق هسته‌ای دارد و تحریم‌های گسترده غربی‌ها و آمریکا توسعه روابط تجاری و همکاری‌‌های اقتصادی با کشورهای آفریقایی می‌تواند موثر باشد و بخشی از مشکلات کشور را حل کند.



مالکی معتقد است: ما به اتکاء توان داخلی و با استفاده از ظرفیت همسایگان یا کشورها آفریقایی و شرق آسیا می‌توانیم از بحران‌های اقتصادی عبور کنیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را در برنامه دارد.



وی یادآور شد: مبادلات ایران با کشورهای آفریقایی به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد که میزان آن اندک بود اما دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا سطح تبادلات تجاری با آفریقا را توسعه دهد، در ماه‌های اخیر هم نشان داده به توسعه روابط با آفریقا علاقه دارد و این را می‌توان از افزایش تقاضای ویزای تجاری و اقتصادی برای سفر به این قاره متوجه شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 354923
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار