خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/11 - 13:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی‌جهان آبادی:

ضرورت همگرایی میان کشورهای اسلامی/ ایران از بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض استقبال می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد ایران از بهبود روابط با عربستان و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور استقبال می کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه‌ملت، در رابطه با اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با الکاظمی مبتنی بر اعلام حمایت ایران از بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض، گفت: ایران و عربستان دو کشور مهم و اثرگذار در خاورمیانه و جهان اسلام تلقی می شوند.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین عربستان به دلیل داشتن اشتراکات دینی با کشورهای اسلامی، موقعیت جغرافیایی، همسایگی و منافع مشترک حوزه انرژی برای کشورمان دارای اهمیت است لذا همواره در مواقع بروز بحران مانند فاجعه منا و غیره تلاش کردیم موضع نرم تر و مثبت تری را اتخاذ کنیم.



وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی تاکید بر همگرایی میان کشورهای اسلامی خصوصا همسایگان دارد، ادامه داد: کاهش چالش با همسایگان در سیاست های کلان نظام و رهنمودهای رهبر انقلاب مشهود است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه متاسفانه سعودی ها طی سال های گذشته اقدامات و موضع گیری هایی داشتند که بیانگر ناپختگی سیاسی و همچنین عدم درک درست از موقعیت ایران و خودشان در منطقه بوده است، افزود: در این میان خوشبختانه بر اساس مذاکرات صورت گرفته زمینه تنش زدایی و افزایش سطح روابط فراهم شده است.



رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایران از بهبود روابط با عربستان و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور استقبال می کند، گفت: البته باید اذعان کرد بهبود روابط و افزایش مناسبات وابستگی مستقیمی با درک درست و ارزیابی مجدد از سعودی ها از جایگان ایران دارد؛ در واقع ایران کشوری اثرگذار در حوزه سیاسی، نظامی، اقتصادی بوده و نفوذ معنوی در جهان اسلام دارد.



وی ادامه داد: در این میان باید اذعان کرد اصل همگرایی و کارکردهای اقتصادی می تواند میان کشورها پیوند ایجاد کند و این مهم از بروز تنش ها جلوگیری می کند از این رو ایران و عربستان می توانند مطابق این اصل برای یکدیگر منافع مشترک ایجاد کنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین توقع می رود کشورهای عربی میان دوست و دشمن مانند رژیم صهیونیستی تفاوت قائل باشند زیرا اشغالگران قدس تاکنون هزینه های بسیاری را برای کشورهای منطقه و اسلامی ایجاد کرده اند./



پایان پیام

  • کد خبر : 345042
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار