خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/02/27 - 16:04
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
خانی در دیدار با سفیر قرقیزستان تاکید کرد:

ضرورت توسعه و گسترش همکاری های اقتصادی ایران و قرقیزستان

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، آواز بیک عبدالرزاق سفیر قرقیزستان در جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز دوشنبه ( ۲۷ اردیبهشت ماه ) در پایان مأموریتش در ایران با علی اصغر خانی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان دیدار و گفتگو کرد.



خانی در ابتدای این دیدار با اشاره به اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی دو ملت بر ضرورت ارتقای مناسبات دوستانه دو کشور در عرصه‌های مختلف بویژه ارتباطات پارلمانی و اقتصادی تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه و گسترش روابط با همسایگان و کشورهای پیرامونی به ویژه کشور دوست و برادر قرقیزستان استقبال می نماید.



وی افزود: مجلس شورای اسلامی از توسعه و گسترش روابط پارلمانی با پارلمان قرقیزستان استقبال می‌کند و آن را موجب توسعه مناسبات و تحکیم و تقویت همکاری‌های فیمابین می‌داند.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز ناخرسندی از سطح روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور، بر لزوم ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاکید نمود و گفت: با توجه به توانمندی و ظرفیت مناسب اقتصادی دو کشور، متاسفانه طی سال های اخیر حجم مبادلات تجاری فیمابین در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همین راستا بر ضرورت ایجاد مکانیسم بانکی و استفاده از ظرفیت بانک‌های کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روابط میان دو کشور تاکید کرد و گفت: همکاری و رایزنی روسای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان می تواند به گسترش همکاری‌های بانکی و برطرف کردن موانع کمک شایانی نماید.



خانی در پایان این دیدار با اشاره به اتمام مأموریت آواز بیک عبدالرزاق سفیر قرقیزستان در تهران از تلاش‌های بی‌وقفه ایشان برای توسعه و گسترش مناسبات دوستانه دو کشور تشکر و آرزوی سلامتی نمود.



آواز بیک عبدالرزاق سفیر قرقیزستان در تهران نیز در این دیدار ضمن تشکر و قدرانی از میهمان نوازی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در دوران مأموریت خود در تهران بر تداوم مناسبات عمیق دوستانه دو کشور تاکید کرد و افزود: توسعه روابط با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران برای کشور متبوعش از اهمیت فراوانی برخوردار است و ما از گسترش ارتباطات و همکاری‌های فیمابین در همه زمینه‌ها استقبال می‌کنیم .



وی در ادامه با ارائه گزارشی از مناقشات اخیر میان قرقیزستان و تاجیکستان بیان داشت‌: جمهوری اسلامی قرقیزستان از تقویت و تحکیم مناسبات دوستانه با کشورهای همسایه به دور از هرگونه تنشی استقبال می‌نماید‌.



آواز بیک عبدالرزاق در پایان این دیدار بر رویکرد دولت جدید قرقیزستان مبنی بر توسعه و گسترش تعاملات در همه زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران تأکید نمود ./



پایان پیام

  • کد خبر : 319351
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم