خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/15 - 15:07
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : بین الملل
عمویی در هجدهمین نشست PUIC عنوان کرد؛

ضرورت استیفای کامل حقوق فلسطینیان و تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در هجدهمین نشست PUIC گفت: اکنون با قیام شجاعانه مردم غزه و با آبیاری نهال مقاومت با خون پاک زنان و کودکان قهرمان فلسطینی در حوادث اخیر به درختی سترگ مبدل گردیده که میوه شیرین آن برای امت اسلامی به ویژه فلسطینیان مظلوم استیفای کامل حقوق فلسطینیان و تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در تمامی سرزمین های اشغالی فلسطین خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ ابوالفضل عمویی در هجدهمین نشست کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری  اسلامی که در ابیجان  ساحل عاج در حال برگزاری است، گفت: مایه خرسندی است که در هجدهمین نشست کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی  به ایراد سخنرانی می پردازم. با اغتنام از فرصت حاضر، از اقدامات شایسته مجلس ملی ساحل عاج به ویژه تلاش‌های جناب آقای آداما بیکتوگو، رییس محترم مجلس ملی ساحل عاج برای میزبانی گرم و تمهیدات عالی مربوط به برگزاری این نشست قدردانی می‌نمایم. همچنین مراتب قدردانی خود را از جناب آقای قریشی نیاس دبیرکل محترم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و همکاران ایشان برای کار حرفه‌ای آنان در برنامه‌ریزی نشست و تهیه اسناد آن اعلام می کنم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم ادامه داد: هجدهمین نشست کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در زمانی برگزار می­ شود که جهان اسلام به رغم برخورداری از غالب مؤلفه‌های لازم قدرت مانند پیشینه تاریخی و تمدنی غنی، منابع طبیعی پر رونق و هنگفت، جغرافیای گسترده، تنوع اقلیمی و جمعیت بالا، تحصیل کرده و هوشمند متاسفانه با چالش­ هایی جدید در ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی مواجه است که حل آنها نیازمند همگرایی بیش از پیش کشورهای اسلامی است.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین چالش ­هایی که سالیان متمادی جهان اسلام و افکار عمومی جهان را درگیر کرده و در ماه های اخیر شاید بتوان بدون اغراق آن را مهم­ترین و دردناک­ترین بحران در سطح بین المللی قلمداد نمودمسئله فلسطین، تداوم اشغالگری و تشدید جنایت­های بی­رحمانه رژیم صهیونیستی علیه سرزمین و مردم بی دفاع و مظلوم غزه و کرانه باختری است. رژیم جعلی صهیونیستی در طول 75 سال اخیر با تداوم سیاست­ها و اقدامات ددمنشانه خود نقشی بسیار مخرب در نقض حقوق بدیهی به ویژه حق حیات و حق تعیین سرنوشت و همچنین خدشه دار کردن کرامت انسانی مردم فلسطین داشته است. در نتیجه اقدامات مخرب و تجاوزکارانه رژیم جعلی صهیونیستی، فلسطینی‌ها از اراضی، املاک و کسب و کار خود محروم و به زور از سرزمین مادری خود بیرون رانده شده اند و تحت خشونت، هراس‌افکنی و ارعاب بی­سابقه­ ای قرار گرفته‌اند.

عمویی بیان کرد: صهیونیست­ ها همزمان با اجرای سیاست‌های تبعیض‌آمیز، نژادپرستانه و آپارتاید، هرگونه حق تعیین سرنوشت برای فلسطینیان را به بهانه تشکیل «دولت واحد یهودی» نفی کرده ­اند. علاوه بر این، رژیم جعلی صهیونیستی جنایات بی‌سابقه‌ای را با هدف تسریع یهودی‌سازی قدس شریف و تغییر بافت جمعیتی آن از طریق حذف مسیحیان و مسلمانان فلسطینی در بیت‌المقدس به اجرا درآورده است. در جریان بحران اخیر غزه، آمریکا و متحدانش با حمایت­های گسترده از رژیم نامشروع صهیونیستی و تجهیز آن به پیشرفته ترین سلاح‌های کشتار جمعی، موجب شهادت بیش از 30 هزار غیر نظامی شامل زنان و کودکان و آواره شدن تعداد بیشماری از مردم مظلوم فلسطین شده اند. اکنون نیز تحت حمایت بی قید و شرط آمریکا، صهیونیست ها با برنامه­ ریزی انجام شده برای گسترش تجاوزارت نظامی خود به شهر رفح، در صدد آواره کردن مجدد بیش از یک میلیون و سیصد هزار تن آواره فلسطینی از طریق کوچ اجباری آنان و ایجاد یک فاجعه انسانی در راستای نابودسازی موجودیت و هویت فلسطینیان در سرزمین مادری آنان هستند. 

وی اظهار کرد: به رغم شرایط دشوار فلسطینیان طی دهه­های گذشته پس از اشغال سرزمین مادری آنان توسط کیان صهیونیسم،  تردید نکنیم که آرمان فلسطین در قلوب و اذهان تمامی مسلمانان همچنان قدرتمندانه زنده مانده است و اکنون با قیام شجاعانه مردم غزه و با آبیاری نهال مقاومت با خون پاک زنان و کودکان قهرمان فلسطینی در حوادث اخیر به درختی سترگ مبدل گردیده که میوه شیرین آن برای امت اسلامی به ویژه فلسطینیان مظلوم استیفای کامل حقوق فلسطینیان و تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در تمامی سرزمین های اشغالی فلسطین خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم افزود: ما باید بر پیمان خویش با مردم فلسطین پایدار بمانیم و همچنان بر آن باشیم تا فلسطین و قدس شریف به عنوان اولویت و موضوع اول جهان اسلام مطرح بماند و تا زمانی که دولت فلسطین در سراسر خاک و سرزمین تاریخی فلسطین به پایتختی قدس شریف شکل نگرفته باشد از هیچ گونه یاری به ملت مظلوم فلسطین فروگذار نکنیم. البته خوشبختانه کشورهای اسلامی و غیر­اسلامی و هر وجدان بیدار انسانی در طی چند ماه اخیر با اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات بی رحمانه رژیم صهیونیستی در مسیری سازنده حرکت نموده­اند و در این خصوص بر خود لازم می­دانم از تمامی آنان به ویژه دولت و ملت بزرگ آفریقای جنوبی به خاطر طرح دعوی علیه رژیم نامشروع صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی تقدیر و تشکر کنم. ما باید تمام مساعی خود را مصروف اقدامات عملی در جهت توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی، تحقق آتش بس فوری و پایدار و ارسال کمک­های بشردوستانه فوری و بدون مانع نماییم. بدیهی است پس از آن باید به یاری مردم آسیب دیده فلسطینی در امر بازسازی سرزمین ویران شده آنان بشتابیم.

وی گفت: چالش اساسی دیگری که حیات موجودات زنده و غیر زنده جهان را تهدید می­ نماید و به نوبه خود بر امنیت، اقتصاد و جوامع کشورهای اسلامی تاثیر بسزایی خواهد داشت، مسایل زیست محیطی و چالش­های ناشی از آن است. جمهوری اسلامی ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه از آثار مخرب تغییرات اقلیمی رنج می­برد. مشکلاتی نظیر خشکسالی، کم آبی و طوفان­ های گرد و غبار از جمله چالش­های بسیار خطرناکی است که منطقه غرب آسیا با آن دست و پنجه نرم می­ کند. جمهوری اسلامی ایران همانند سایر کشورها به عنوان یک کشور آسیب پذیر در مقابل تغییرات اقلیمی، همواره از تلاش­ های بین ­المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و سازگاری با اثرات منفی این پدیده بر مبنای اصول "اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت و قابلیت‌های مربوطه" و "انصاف" حمایت کرده است.

عمویی اظهار کرد: برگزاری "کنفرانس بین ­المللی مقابله با گرد و غبار" در سپتامبر سال گذشته در تهران با همکاری سازمان ملل متحد نمونه­ ای از این تلاش­ها برای یافتن راه حل­هایی مشترک در جهت مقابله با چالش­های مشترک بوده است. ریزگردهای موجود در منطقه که به مرور زمان بر شدت آن ها افزوده می­ شود، حاصل اثرات منفی تغییرات آب و هوایی در منطقه غرب و مرکز آسیا بوده که خسارات قابل توجهی را بر زندگی موجودات زنده تحمیل می­ نماید. سیاست­های جمهوری اسلامی ایران در زمینه محیط زیست مطابق فرمایشات رهبری معظم جمهوری اسلامی ایران در مسیر اقتصاد کم­کربن و الگوهای مصرف با شدت انرژی کم در حال اجرا می باشد. این سیاست­ ها در برنامه توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران که مجلس شورای اسلامی نقش مهمم در امر تدوین آن ایفا کرده نیز منعکس شده است به گونه­ای که شاهد تدوین طرح­های ارزنده شامل اصلاح یارانه انرژی، توسعه انرژی­های تجدید­پذیر و اقتصاد کم کربن در برنامه­های ملی ایران هستیم. 

وی اضافه کرد: بدیهی است با وجود ابتکارات و تلاش­های ارزشمند کشورهای اسلامی به ویژه پارلمان های آنها در جهت مقابله با آثار مخرب تغییرات زیست محیطی، متاسفانه اعمال اقدامات قهری یکجانبه غیرقانونی به شکل تحریم های ناعادلانه با اثرات فراسرزمینی علیه برخی از کشورهای مسلمان از جمله جمهوری اسلامی ایران، تحقق حقوق مردم برای برخورداری از محیط زیست سالم و دستیابی به اهداف اقلیمی را با موانع جدی روبرو کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم یادآور شد: در پایان به نیابت از کلیه همکارانم در مجلس شورای اسلامی ایران بار دیگر بر این باور اصولی تاکید می‌کنم که به منظور فایق آمدن به چالش‌های موجود و دستیابی به اهداف مشترک، مجالس قانون‌گذاری و نمایندگان پارلمان‌های عضو این مجمع به عنوان نمایندگان اصلی افکار عمومی و صدای رسای امت اسلامی از نقش و جایگاهی بی بدیل برخوردارند و باید از این ظرفیت مکمل دولت های اسلامی در جهت توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر کشورهای اسلامی و تقویت جایگاه بین­المللی آنها بهره برداری مطلوب صورت گیرد. بر این اساس، مجلس شورای اسلامی ایران آمادگی خویش را برای همکاری فعال و هدفمند در چهارچوب مجمع حاضر با هدف تقویت هر چه بیشتر همکاری­ها و اتخاذ یک راهبرد کلان در قالب تقویت چندجانبه گرایی به منظور حل و فصل مشکلات موجود و دسترسی به اهداف مشترک منتهی به تعالی امت اسلامی اعلام می­ نماید.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ روسای مجالس الجزایر، گابن، ترکیه، ساحل عاج، موریتانی، عمان،سیرالئون و عربستان سعودی نیز در این کنفرانس حضور داشتند، در مجموع 34 کشور در این اجلاس حضور دارند./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 376209
کلمات کلیدی
علیرضا خادمی
خبرنگار

علیرضا خادمی

آخرین اخبار