خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/13 - 10:20
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
رئیس گروه دوستی ایران و ویتنام در دیدار معاون کمیسیون اقتصادی ویتنام:

شرکت‌های دانش بنیان ایرانی آماده سرمایه گذاری در ویتنام هستند

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام در دیدار با معاون کمیسیون اقتصادی ویتنام در هانوی، گفت: شرکتهای ایرانی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ویتنام در حوزه‌های علمی، فناوری، تجهیزات پزشکی و صنعت دارویی آمادگی کامل دارند.

به گزارش خبرگزاری خانه  ملت ،جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام عصر روز چهارشنبه دهم آبان ماه و در ادامه سفر به هانوی با خانم "دان تی تانه مای" معاون کمیسیون اقتصادی پارلمان ویتنام دیدار و گفت‌وگو کرد.



رحیمی جهان آبادی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور خود و هیات همراه در ویتنام با قدردانی از زحمات و تلاشهای پارلمان این کشور در راستای تحکیم روابط  دو کشور، گفت: اقدامات موثر و قابل تحسین رئیس مجلس ویتنام در سفر اخیر به تهران و امضای  تفاهم‌نامه‌های فیمابین  در تمامی زمینه‌ها شایسته قدردانی است.



وی افزود: از همکاری میان مجالس دو کشور و تبادل هیئت‌ها در سطوح مختلف خرسندیم و بر این باور هستیم که تقویت روابط دوجانبه هم افزایی برای حل مسائل منطقه‌ای و بین المللی ضرورت امروز پارلمان‌های ایران و ویتنام است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارتباط ملت‌ها و دیپلماسی عمومی و مردمی را پایه ‌ای برای ارتباطات بین دولتها بر شمرد و افزود: این مهم، اساس رابطه تاریخی دو کشور ویتنام و ایران است.



وی سفر اخیر رئیس مجلس ویتنام به تهران را مثبت ارزیابی کرد و عنوان داشت: وضعیت روابط و همکاری‌های پارلمانی با توجه به ظرفیت‌های دو کشور روند رو به رشدی داشته است و با گفتگو و تبادل نظر فرصت‌های دوجانبه و چند جانبه می‌توان ظرفیت‌های موجود را اجرایی کرد.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام بهره‌مندی از مکانیزم‌های همکاری به ویژه نشست کمیسیون مشترک و کمیته‌های جانبی را کارآمد و مناسب در جهت تسهیل همکاری‌های اقتصادی و سازوکارهای مالی و بانکی برشمرد، و تاکید کرد: برگزاری دهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در اکتبر سال جاری بود که بر آن اساس، انتظار می‌رود پیگیری لازم به منظور تحقق اهداف این کمیسیون انجام شود.



رحیمی جهان آبادی با معرفی ظرفیت‌ها و موقعیت‌های اقتصادی ایران و ویتنام و ارائه اطلاعات جامع و مناسب، تقویت روابط دو کشور در حوزه های مطروحه را از جمله اهداف و دستاوردهای گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام عنوان کرد و افزود: از آنجا که ظرفیت‌های بالقوه‌ای بین ایران و ویتنام وجود دارد،حجم مبادلات فعلی فی مابین دو کشور مناسب نیست، لذا انتظار می‌رود با توجه به محصولات مرغوبی که در ایران تولید می‌شود و در بازار ویتنام نیز تقاضا دارد، ارتباطات تجاری اقتصادی و اجتماعی لازم بیش از پیش گسترش یابد.



نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی  از آمادگی شرکت های ایرانی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ویتنام خبر داد و گفت: شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های علمی، فناوری، تجهیزات پزشکی و صنعت دارویی از تقویت مناسبات با ویتنام استقبال می‌کنند.



احمدی بیغش:  تعمیق پیوندهای سیاسی با تداوم مشورت‌ها و گفتگوها با مقامات ویتنامی



در ادامه این دیدار محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر در این نشست با ابراز خرسندی از دیدارهای انجام شده، روابط دو کشور ایران و ویتنام را ریشه دار، دوستانه و رو به گسترش بیان کرد.



وی به نتایج خوب تعاملات و مناسبات دو کشور اشاره کرد و افزود: موافقتنامه ها و تفاهمنامه های امضا شده طی یکسال گذشته با تحرک بخشی گروه دوستی پارلمانی و همکاری کمیسیون‌های تخصصی و عمومی دو کشور به ارتقا سطح مراودات کمک شایانی کرده و فرایند همکاری‌ها را شتاب می‌دهد.



نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: تداوم مشورت‌ها و گفتگوها با مقامات ویتنامی به تعمیق پیوندهای سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد.



معاون کمیسیون اقتصادی پارلمان ویتنام: ترسیم دورنمای روابط ایران و ویتنام بر اساس ظرفیت‌ها 



دان تی تانه مای معاون کمیسیون اقتصادی پارلمان ویتنام نیز در ادامه این دیدار، ایران را کشوری صاحب نفوذ عنوان کرد و اظهار کرد: از توانمندی‌های ‌ایران آگاهی داریم و می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌ها از جمله ظرفیت‌های ‌پارلمانی فیمابین دو کشور در حوزه های مورد علاقه دو کشور استفاده کنیم.



وی با اشاره به روند همکاری‌های دو کشور طی سال‌های گذشته ابراز کرد: ما می‌توانیم دورنمای روابط آینده میان ایران و ویتنام را بر اساس ظرفیت ها و پیگری در تحقق آنها ترسیم کنیم.



معاون کمیسیون اقتصادی مجلس ویتنام، ابراز امیدواری کرد: روابط فیمابین دو کشور با پیگیری اسناد امضا شده در حوزه‌های مختلف اقتصادی تجاری و اجتماعی محقق شود و سود آن نیز به دو ملت برسد.



دیگر اعضای هیات اعزامی حاضر در این نشست آقایان مصطفی آقا میرسلیم و رضا حاجی پور بودند که با طرح دیدگاه های خود به تبادل نظر پرداختند./



پایان پیام

  • کد خبر : 370891
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار