خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/09/22 - 09:02
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
سلیمی با اشاره به درخواست امارات و عربستان برای حضور در مذاکرات برجامی:

ریاض و ابوظبی در حد اظهارنظر پیرامون کشور بزرگی مثل ایران نیستند

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد کشورهای همسایه تاریخ و وزن خود را در نظر بگیرند بعد درباره ایران اظهار نظر کنند.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به این موضوع که برخی کشورهای همسایه از غربی ها خواسته اند که در مذاکرات با ایران حضور داشته باشند، گفت: کشورهای امارات، بحرین و عربستان پیش از اینکه سخنی بگویند وزن و حد خود را بررسی کنند سپس در ارتباط با کشور بزرگی مثل ایران اظهار نظری داشته باشند.



نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران هنوز به بحرین به عنوان استان سیزدهم نگاه می کند و توصیه می کنیم مقامات آن گذشته تاریخی خود را فراموش نکرده و فراتر از وزن خود عمل نکنند.



این نماینده مجلس با اشاره به توئیت وزیر امور خارجه کشور به این ادعا اظهار داشت: انتظار می رود که دستگاه دیپلماسی جواب قاطعی به پرگویی ها بدهد و اجازه ندهد در امور داخلی کشور دخالت کنند.



وی با تاکید براینکه برجام مرده است، گفت: برخی ها برجام را بهانه مذاکره می دانند به آنها باید گفت دیگر چیزی از برجام نمانده که بخواهیم در باره آن مذاکره و گفت‌وگویی داشته باشیم، برجام پیش از تولد، توسط اوباما لغو شد و دیگر چیزی از آن نمانده که بخواهیم درباره آن مذاکره کنیم.



سلیمی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، بیان کرد: برجام در قالب گروه 1+5 تعریف شده بود، وقتی آمریکا از آن خارج شد به عبارتی گروه مذکور ماهیت خود را از دست داده است، اینکه می گویند برجام در گروه 1+4 ادامه دارد صرفا برای دل خوشی است چرا که ماهیت برجام با خروج آمریکا از برجام از بین رفته است.



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به کشورهای همسایه توصیه می کنیم که وزن خود را در نظر بگیرند و در مورد کشورهای بزرگی مثل ایران اظهار نظر نکنند، کشورهای همسایه طوطی اربابشان هستند آنها بدون اجازه ارباب سخنی نمی گویند، وقتی آنها اراده ای از خود ندارد چگونه می توانند در باره کشور مستقلی مانند ایران صحبت کنند.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد جواد ظریف اخیرا در توییتی به زبان عربی خطاب به همسایگان در خلیج‌فارس و غربی‌ها اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند مذاکره با ایران باشند.



وزیر امور خارجه افزود: ما با غرب درباره منطقه مذاکره نمی‌کنیم. مشکل اصلی، مداخله‌های آنان است.



ظریف تصریح کرد: در عین حال ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح‌هایی چون امنیت منطقه ۱۹۸۶، مجمع گفت وگوی منطقه‌ای ۲۰۱۶ و اقدام صلح هرمز ۲۰۱۹ بیانگر این موضوع است./



پایان پیام

  • کد خبر : 309700
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار