خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/05 - 20:18
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : بین الملل
نادری در نشست مجمع پارلمانی آسیایی:

رژیم صهیونیستی تصمیمات جامعه بین المللی در حمایت از مردم فلسطین را نادیده می‌گیرد/ آسیب فزاینده ۴۵ میلیون نفر در نوار غزه و کرانه باختری در اثر اشغالگری اسرائیل

نماینده مردم تهران در مجلس و رییس شورای اجرایی (IPU) در نشست مجمع پارلمان آسیایی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی بر لزوم حمایت از مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست مجمع پارلمانی آسیایی (APA) ظهر امروز (جمعه، ۵ آذر ماه) با حضور هیات پارلمانی ایرانی متشکل از علی نیک زادثمرین نایب رییس مجلس شورای اسلامی، احمد نادری نماینده مردم تهران و رییس شورای اجرایی (IPU) و مرتضی آقا تهرانی نماینده مردم تهران و رحیم زارع نماینده مردم آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان در مجلس و عضو (IPU) در محل برگزاری یک صد و چهل و سومین اجلاسیه بین المجالس جهانی(IPU) در مادرید پایتخت اسپانیا برگزار شد. 



نادری در این نشست با اشاره به وضعیت مردم فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: مایه خرسندی است که در این جلسه شرکت می کنم. همان گونه که آگاه هستید وضعیت دردناک فلسطین بیش از شش دهه هم چون زخمی التیام نیافتنی بر پیکره جامعه بین المللی و وجدان بشری خودنمایی می کند و وضعیت مردم مظلوم و بی گناه فلسطین تحت تجاوز و سلطه رژیم صهیونیستی، هر روز وخیم تر و سرنوشت حاکمیت آنان بر سرزمین مادری خود به واسطه سیاست های مغرضانه برخی قدرت ها و بی تفاوتی آشکار جامعه بین المللی  در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. 



وی ادامه داد: چنین وضعیتی سبب شده است که رژیم صهیونیستی در سایه حمایت های آشکار و نهان خالقان این رژیم جعلی، با انکار حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه شناسایی شده مردم فلسطین، هر روز بیشتر از روز پیش بر میزان مظالم و محدودیت های اعمال شده بر این مردم بی پناه بیافزاید. این رژیم با دهن کجی به مصوبات سازمان ملل متحد، آشکارا تصمیمات جامعه بین المللی برای احقاق حق فلسطینیان را نادیده می گیرد. 



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد : مایکل لینک، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین در تازه ترین گزارش خود وضعیت سرزمین های فلسطینی اشغالی را به شرح زیر توصیف می کند: «جامعه بین‌المللی مسئولیتی مهم در قبال تداوم اشغال فلسطین توسط اسرائیل و ناکامی در تامین صلح عادلانه و پایدار در منطقه دارد. اشغال، بیش از هر زمان دیگری در فلسطین ریشه دوانده است. شرایط زندگی فلسطینی ها، چه رسد به آینده سیاسی آن ها، حتی ناامن تر شده است. سرپیچی اسرائیل تقریباً به طور کامل غیر قابل مهار است. روند صلح، اگر نگوییم به کما رفته، رو به مرگ است و صحبت جدی در مورد احیای آن وجود ندارد. در این دوران پسا استعماری، در دهه سوم قرن بیست و یکم، جهان در حال تحمل یک غیرقابل تحمل یعنی تحمیل واقعیت استعماری در فلسطین است. همه این ها به نفع اشغالگر حریص است. کل این وضعیت علیه حقوق افراد تحت سلطه ای است که استیفای این حقوق مدت های مدید است به تاخیر افکنده شده است.» 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: بر اساس آخرین گزارش یونیسف، طولانی شدن بحران انسانی در کشور فلسطین به دلیل اشغالگری و شکاف سیاسی داخلی فلسطین بیش از ۴۵/۲ میلیون نفر از جمله ۲/۱ میلیون کودک در نوار غزه و کرانه باختری را به گونه ای فزاینده‌ آسیب‌پذیر نموده است. وضعیت بشر دوستانه با همه‌گیری کوویدـ۱۹ و همچنین با افزایش اخیر تنش‌ها در بیت المقدس شرقی و تشدید خصومت‌ها در نوار غزه در ماه می ۲۰۲۱ وخیم‌تر شد.



رییس شورای اجرایی (IPU) ادامه داد: گزارش یونیسف می افزاید که خدمات بهداشتی در نوار غزه نیز در ماه می ۲۰۲۱ به شدت تحت تأثیر قرار گرفت و ۳۳ مرکز بهداشتی در جریان درگیری آسیب دیدند. این موضوع به همراه افزایش موارد ابتلا به کوویدـ۱۹، ظرفیت مراکز بهداشتی فعال را تحت تأثیر قرار داده است و حدود ۵/۱ میلیون نفر که از این تعداد ۷۰۰۰۰۰ کودک هستند، به شدت به خدمات مراقبت های بهداشتی اضطراری نیاز دارند. تا اول اکتبر ۲۰۲۱، تعداد ۴۳۵۴۱۲ مورد تایید شده کوویدـ۱۹ در سرزمین های اشغالی فلسطین به ثبت رسیده است. در ماه مه، بیش از ۷۰۰۰ خانه آسیب دید یا ویران شد و هزاران خانواده آواره شدند. 



نادری اضافه کرد: آلودگی مواد منفجره باقی مانده از جنگ، وضعیت امنیتی مردمی را که قبلاً در مناطق آسیب دیده زندگی می کردند، تشدید کرد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض خشونت، بر رفاه کودکانی که نیاز به حمایت بیشتری دارند، تأثیر گذاشته است. تخمین زده می شود که تعداد ۶۷۷۸۵۹ کودک و ۸۶۳۶۷۱ بزرگسال در حال حاضر به خدمات حفاظت از کودک و مداخلات بهداشت روانی و حمایت روانی اجتماعی نیاز دارند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این تنها بخش کوچکی از مشکلات بشر دوستانه مردم فلسطین و نوک کوه یخ وضعیت دشوار در این سرزمین تحت اشغال می باشد. پارلمان جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از پارلمان اندونزی برای ارایه پیش نویس قطعنامه «حمایت پارلمانی جهانی از وضعیت بشردوستانه فلسطینی ها»، حمایت کامل خود را از این پیش نویس قطعنامه اعلام می کند. 



وی تاکید کرد: پارلمان جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که در شرایط ناتوانی دولت ها در امر مواجهه با این بحران انسانی ریشه دار در تاریخ معاصر، این وظیفه پارلمان ها است که به عنوان آینه تمام نمای وجدان مردم خود برای کمک به حل مشکلات مردم دردمند فلسطین پای به عرصه اقدام نهاده و در این زمینه از فرصت ها، ظرفیت ها و منابع موجود در اختیار خود به بهترین شکل ممکن بهره برداری کنند.



شایان ذکر است عصر امروز جمعه ۵ آذر ماه، مراسم افتتاحیه صد و چهل و سومین اجلاسیه بین المجالس جهانی( IPU) با حضور فلیپ ششم پادشاه کشور اسپانیا و نمایندگان ۱۷۰ کشور و سازمان‌های بین المللی برگزار شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 332008
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار