خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/10/03 - 15:26
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
محمد یاسین ، رئیس هیات پارلمانی موزامبیک در دیدار با عبدالرضا عزیری:

راه حل مشکلات اسلامی از درون خودشان است

محمد یاسین، رئیس هیات پارلمانی موزامبیک در PUIC گفت: ما تحولات خاورمیانه را به دقت بررسی می کنیم و جمهوری اسلامی ایران در این منطقه برای ما حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عبدالرضا عزیری، رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(PUIC) و سمیه محمودی عضو کمیته زنان این اتحادیه با محمد یاسین، رئیس هیات پارلمانی موزامبیک در PUIC و فاروق عثمان،نماینده مجلس و یکی از اعضای این اتحادیه دیدار و گفتگو کردند.



رئیس کمسیون اجتماعی مجلس گفت: قاره آفریقا جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و امیدواریم بتوانیم با شناخت و همکاریهای بیشتر، از ظریتهای موجود بهینه تر استفاده نماییم.



عزیری با اشاره به لزوم حفظ وحدت در میان کشورهای اسلامی، گفت: متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی به جای همراهی با کشورهای مسلمان و هم کیش خود با دشمنان اسلام ومسلمین هم پیمان شده اند و درکنار صهیونستها و آمریکا قرار گرفته اند.



وی افزود: موزامبیک سالها تحت استعمار کشور پرتغال بود و خوشبختانه اکنون کشوری آزاد و مستقل است. کشورهای اسلامی همیشه برای غربیها جذابیت داشته و به دنبال  تسلط بر آنان هستند و در اینجا وظیفه چنین اتحادیه هایی مانند اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی دو چندان

می شود تا همه کشورهای عضو، یک صدا جلوی هرگونه استعمار و استبداد ایستادگی نمایند.



نماینده مردم شیروان خاطر نشان کرد: آمریکا با سوءاستفاده از سعودی ها، پولهای آنان را چپاول می کند و آنان را به گاو شیرده تشبیه می نماید، اما متاسفانه عربستان راه اشتباهی را انتخاب کرده است.



وی افزود: آمریکا از برجام خارج شد و ایران را تحریم کرد؛ اما جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، با اعتقاد و ایمان راسخ، روی پای خود ایستاده است و تحریم های یکجانبه آمریکا فقط عزم و اراده ایرانیان را قویتر ساخت تا خودکفا بوده و وابسته به هیچ کشوری نباشند.



عزیزی در پایان بر لزوم توسعه روابط پارلمانی و اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.



محمد یاسین، رئیس هیات پارلمانی موزامبیک در PUIC گفت: ما تحولات خاورمیانه را به دقت بررسی می کنیم و جمهوری اسلامی ایران در این منطقه برای ما حائز اهمیت است.



وی افزود: ایران همیشه پشتوانه خوبی برای کشور ما بوده است و کمک های شما را در دهه 1980 که موزامبیک در شرایط خیلی سختی قرار داشت، فراموش نمی کنیم. شما در ازای کمک به ما، هیچ چیزی طلب نکردید و خالصانه به یاری مردم موزامبیک که در فقر و گرسنگی بودند، شتافتید.



نماینده مجلس موزامبیک اظهار داشت:کشورهای آفریقایی دوست ملت ایران هستند و ما علاقمند به گسترش روابط با شما هستیم و امیدواریم که سفارت جمهوری اسلامی ایران در موزامبیک که سالهاست بسته شده، به زودی بازگشایی شود.



وی با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا، گفت: ما می دانیم که شما اکنون تحت فشار اقتصادی و تحریم های ظالمانه قرار دارید، اما همیشه پایداری شما را ستوده ایم و امیدواریم که کشورهای اسلامی با اتحاد با یکدیگر، اختلافات را کنار گذاشته و یار و پشتیبان هم باشند.



محمد یاسین در ادامه،افزود: ما به نمایندگی از پارلمان موزامبیک که 250 نماینده دارد، تصمیم گرفتیم در شرایط تحریم به ایران سفر کنیم تا نشان دهیم که دوست شما هستیم و شما می توانید روی همکاری ما حساب نمایید.



وی گفت:آفریقا دارای منابع طبیعی فراوانی است و به همین دلیل کشورهای زیادی خواهان سرمایه گذاری در آنجا هستند،اما ما خواهان آن هستیم که از تجربیات و دانش شما در زمینه های توسعه ای واقتصادی استفاده نموده وسطح همکاری ها افزایش یابد.



رئیس هیات پارلمانی موزامبیک در PUIC در پایان ابراز امیدواری نمود که اجلاس بعدی اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی که در بورکینافاسو برگزار خواهد شد، دستاوردهای مفیدی برای جهان اسلام داشته باشد.



خبرنگار: مهرداد اینانلو



پایان پیام

  • کد خبر : 293109
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار