خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/24 - 12:12
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
نوش آبادی مطرح کرد:

درخت ترامپ ثمره‌ای نداشته که «جو بایدن» بخواهد از آن برداشت کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا درگیر مسائل داخلی است و شرایط نشان می‌دهد که درخت ترامپ، ثمره ای نداشته که جو بایدن بخواهد در بحث برجام از آن برداشت کند.

حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با پوچ خواندن مواضع آمریکا برای بازگشت به برجام، گفت: سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره این موضوع فصل الخطاب برای همه مسئولان کشور است و همان‌طور که ایشان تأکید کردند زمانی ایران به اجرای تعهداتش برمی‌گردد که ایالات متحده تمام تحریم‌ها بردارد و این اقدام آن‌ها راستی‌آزمایی خواهد شد.  



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در این صورت آمریکا می‌تواند مجدداً عضوی از برجام شود و مذاکرات با ایران را در قالب مفاد معاهده هسته‌ای 2015 دنبال کند. ازآنجایی‌که برجام مورد تأیید طرف‌های مذاکره برای اجرا و شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته به‌هیچ‌وجه، هیچ ماده و تبصره جدیدی به این توافقنامه اضافه نخواهد شد.



نوش‌آبادی بیان کرد: متأسفانه اروپایی‌ها مثل همیشه بدعهدی کردند و آمریکایی‌ها برخلاف عرف جهانی و حقوق بین‌الملل از برجام خارج شدند بنابراین آن‌ها باید ضمن جبران خسارات وارد شده به جمهوری اسلامی که ناشی از عدم اجرای تعهداتشان بوده در صورت تمایل برای بازگشت به توافق بین‌المللی 2015 باید تحریم‌ها را به‌صورت کامل و بدون هیچ پیش شرطی لغو کنند.



وی بیان کرد: پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری بحث درباره چگونگی احیا برجام باقی نخواهد ماند و آمریکا باید به اجرای تعهداتش برگردد اگرچه معتقدم لابی صهیونیست اجازه تحقق شعار تبلیغاتی انتخاباتی جو بایدن را نمی‌دهند. جو بایدن تاکنون اظهارنظر صریحی درباره بازگشت به آمریکا برجام نکرده اما اطرافیان او صحبت‌های پراکنده و بدون تأمل در این باره داشته اند که برای جمهوری اسلامی ملاک نخواهد بود.



درخت ترامپ ثمره‌ای نداشته که جو بایدن بخواهد از آن برداشت کند



نوش‌آبادی درباره استفاده‌جو بایدن از ثمره‌های درخت ترامپ در بحث برجام بیان کرد: آمریکا به‌اندازه کافی درگیر مسائل داخلی است و افتضاحی که در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، حمله به کنگره و محاکمه ترامپ به جرم دعوت به اغتشاش نشان داد که درخت ترامپ، ثمره ای نداشته که جو بایدن نیز بخواهد امروز در بحث برجام از آن برداشت کند.



وی تصریح کرد: جو بایدن برای دچار نشدن به سرنوشت ترامپ باید با رفتارهای عقلانی و به‌دور از فشارهای دیگران در راستای جلوگیری از جنگ‌افروزی، دخالت بی جا در امور کشورها، دوری از تقابل، خشونت و خون‌ریزی در کشورهای منطقه گام بردارد. آمریکا باید حضور نظامی‌اش را در منطقه کاهش دهد و خود را به‌تدریج با اصول و ضوابط بین‌الملل سازگار کند.



پذیرش احیای برجام می‌تواند نقطه مثبتی برای آمریکا باشد اگر ...



وی در خصوص تفاوت رویکرد دولت بایدن و ترامپ در قبال ایران گفت: تجربه نشان داده راهبرد احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در مقابل جمهوری سلامی ایران یکی بود و از نظر تاکتیک با هم متفاوت‌اند. در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن قرار نیست اتفاق خاصی در روابط بین تهران - واشنگتن رخ دهد اما همین‌که آن‌ها احیای برجام را پذیرفته‌اند به‌شرط عمل به تعهداتشان می‌تواند نقطه مثبتی برای دولت جدید آمریکا باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 313768
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار