خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/09 - 13:27
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال:

جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط گرایی قرار دارد

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال در دیدار با رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان پرتغال با اشاره به تحولات اخیر منطقه به ویژه افغانستان و کمک‌های صورت گرفته ایران برای خروج اتباع اروپایی و پرتغالی از این کشور، تصریح کرد: ایران همواره در خط مقدم مبارزه با افراط گرایی و گروه‌های تروریستی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال به همراه اعضای این گروه در آخرین روز از سفر خود به لیسبون امروز جمعه (٩ مهرماه) با سرجیو پینتو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان این کشور دیدار و در خصوص گسترش همکاری ها در بخش های مختلف از جمله لزوم توسعه و تقویت روابط پارلمانی و اقتصادی گفتگو کردند.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال در ابتدای این دیدار بر ضرورت تلاش جدی برای ارتقاء روابط دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: همکاری های ایران و پرتغال در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و پارلمانی در مسیر درستی قرار دارند و باید با اهتمام مقامات دو کشور روابط فیمابین بیش از پیش گسترش یابد.



وی در ادامه با مهم برشمردن مناسبات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پرتغال، آمادگی کشورمان را برای گسترش روابط با پرتغال یادآور شد و بر اهمیت انجام گفت‌وگو و رایزنی‌های سیاسی منظم و مستمر مقامات دو کشور در خصوص موضوعات مورد علاقه طرفین تأکید کرد.



نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در مجلس و دولت جدید ایران و توانمندی‌های موجود در ایران و پرتغال جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی دو جانبه بویژه در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، آبزیان، گردشگری و... بر لزوم بهبود و ارتقای سطح مناسبات در این حوزه ها با رفع موانع موجود و هدف گذاری برای نیل به جایگاه متناسب با ظرفیت های دو کشور تأکید کرد.



جلیل رحیمی جهان آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: پرتغال کشور مهمی در اتحادیه اروپا و ناتو محسوب می‌شود لذا معتقدیم با توسعه و گسترش روابط میان مجالس دو کشور می‌توان در اجرایی شدن توافقات صورت گرفته گامی مثبت و رو به جلو برداشت.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان این دیدار با تشریح تحولات اخیر منطقه بویژه در افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با افراط گرایی و گروه‌های تروریستی بوده و در موضوع افغانستان به کلیه کشورهای اروپایی از جمله پرتغال جهت خروج اتباع آنها از این کشور اعلام آمادگی کرده است.



درخواست پارلمان پرتغال برای اجرای موافقت‌نامه‌های بین دو کشور، تبادل استاد و دانشجو و گسترش توریسم



سرجیو پینتو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان پرتغال نیز در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور هیأت پارلمانی ایران در لیسبون بر اشتراکات دو کشور در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت: پارلمان پرتغال از گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می کند و از  تبادل هیأت های سیاسی و اقتصادی در جهت شناخت توانمندی‌ها و تأمین منافع دو ملت استقبال می کند.



رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پرتغال با اشاره به تحریم‌های غیر انسانی آمریکا بویژه سیاست فشار حداکثری دوره ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد دولت جدید آمریکا رویکرد مثبت و سازنده‌ای را در موضوع هسته‌ای و دیگر موضوعات مهم جهانی در پیش بگیرد.



سرجیو پینتو در بخش دیگری از سخنان خود بر نقش و جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه برای حل و فصل مناقشات منطقه ای تأکید کرد و افزود: دو کشور همکاری‌های خوبی را در خصوص انتقال اتباع پرتغالی از افغانستان و همچنین در زمینه استقرار امنیت و ثبات پایدار در منطقه بویژه افغانستان داشته‌اند.



وی در پایان این دیدار ضمن استقبال از افزایش سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور افزود: پرتغال خواستار گسترش روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران و علاقه مند به توسعه و ارتقاء سطح مناسبات فیمابین است. در همین زمینه تسریع در عملیاتی کردن موافقت‌نامه‌های بین دو کشور، تبادل استاد و دانشجو و گسترش توریسم اهمیت فراوان دارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 328056
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار