خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/06/17 - 15:46
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
ذوالقدر تشریح کرد:

جزئیات حضور هیأت ایرانی در نشست کمیته دائمی بودجه‌ و برنامه‌ریزی مجمع مجالس آسیایی

رئیس هیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی با تشریح نشست کمیته دائمی بودجه و برنامه‌ریزی مجمع مجالس آسیایی در بغداد از حضور هیأت‌های پارلمانی 16 کشور در این اجلاس خبر داد و دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.

سیده فاطمه ذوالقدردر گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح دستاوردهای حضور هیأت ایرانی در کمیته دائمی بودجه و برنامه‌ریزی مجمع مجالس آسیایی، عنوان کرد: کمیته دائمی بودجه و برنامه ریزی مجمع مجالس آسیایی در تاریخ 12 الی 15 شهریورماه 98 درمحل هتل رویال تولیپ (الرشید) شهر بغداد برگزار شد.



حضور هیأت‌های پارلمانی 16 کشور در کمیته دائمی بودجه و برنامه‌ریزی



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیأت‌های پارلمانی از 16 کشور شامل افغانستان، بحرین، کامبوج، قبرس، هند، جمهوری اسلامی ایران، عراق، اردن، کویت، لبنان، پاکستان، فلسطین، روسیه، عربستان، سوریه، ترکیه و نماینده مجلس شورای قطر نیز به عنوان عضو ناظر در این نشست شرکت کرد.



رئیس هیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی افزود: هیأت ایرانی نیز شامل آقای جلیل رحیمی جهان آبادی ، خانم هاجر چنارانی و آقای دکتر نوری معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای هیأت پارلمانی مجلس شورای اسلامی در نشست کمیته دائمی بودجه و برنامه ریزی (APA) حضور یافتند.



وی افزود: حدود 13 سال است که این اتحادیه برای همکاری کشورهای آسیایی و تقویت و تحکیم روابط فی مابین ایجاد شده است. در این مجمع، کمیته‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و... مباحث مختلفی را پیگیری می‌کنند و کمیته بودجه و برنامه‌ریزی به جهت مباحث اعتباری و برنامه‌ریزی در موضوعات از کمیته های بسیار مهم در این اتحادیه است.



ذوالقدر یادآور شد: هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران حضور فعال و چشمگیری در مباحث محتوایی نشست داشتند.گزارشی تفکیکی از بودجه سالانه از جمله هزینه های داخلی دبیرخانه، از سوی معاون رئیس پارلمان ایران ارائه شد و تصریح شد که بودجه سالانه بالغ بر 912 هزار دلار است. ساختمان ها (به عنوان محل کار، خودرو، ...) به ارزش 1/1 میلیون دلار سخاوتمندانه در اختیار مجمع مجالس آسیایی قرار گرفته است.



وی افزود: اکثریت شرکت کنندگان بر الگوی پرداخت 20 هزار دلار تاکید کردند و به این موضوع اشاره شد که کشورها با تولید ناخالص داخلی پایین‌تر باید از جایگاه مناسب تری در این حوزه برخوردار باشند؛ با توجه به آنکه فلسطین تحت اشغالگری قرار دارد، از این مسئله مستثنی شده است.



برخورداری تمامی اعضای مجمع مجالس آسیایی از حقوق و مسئولیت های برابر



ذوالقدر ادامه داد: بر این مساله نیز تاکید شد که تمامی اعضای مجمع مجالس آسیایی از حقوق و مسئولیت های برابر، از جمله کشور میزبان دبیرخانه، برخوردار است؛ پس از آنکه مشارکت مالی توسط اعضاء صورت گرفت، گزارش حسابرسی باید در اختیار تمامی اعضای مجمع مجالس آسیایی قرار گیرد.



تقدیر از ایران به دلیل حمایت از دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی در طول سنوات گذشته



وی اضافه کرد: از پارلمان ایران به پاس حمایت از دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی در طول سنوات گذشته که تا تعیین تکلیف بودجه‌های آن استمرار خواهد داشت، تشکر ویژه‌ای صورت گرفت.



این نماینده مردم در مجلس افزود: شرکت در هزینه‌های مجمع، پیشنهاد اعضا بود که دستاوردش پذیرش آن توسط اکثریت و مباحث اجرایی جدی‌تر به نشست بعدی در استانبول موکول شد.



در دیدارهای حاشیه‌ای نشست چه گذشت؟



ذوالقدر اضافه کرد: دیدارهایی که در حاشیه این نشست‌ها صورت می‌گیرد نیز اهمیت خود را دارد که معمولاً فی مابین کشورهایی صورت می گیرد، که دارای مواضع مشترک هستند.



وی با اشاره به دیدارش به عنوان رئیس هیأت اعزامی ایران با رئیس مجلس نمایندگان عراق محمد الحلبوسی در حاشیه نشست کمیته بودجه و برنامه ریزی، افزود: در این دیدار دو کشور آمادگی خود را جهت تقویت و تحکیم رابطه بیشتر دو کشور اعلام کردند. از دیگر دیدارهای انجام شده در حاشیه نشست، ملاقات با رؤسای هیأت‌های سوریه، هند و نماینده اقلیم کردستان عراق بود.



وی افزود: همچنین نمایندگان کشور هند ضمن تشکر از اینکه ایران 13 سال به نحو احسن مسئولیت دبیرخانه را عهده دار بود، خواستار روابط اقتصادی بیشتر و تحکیم و تقویت روابط با ایران بود و ایران نیز خواهان رفع مشکلات بانکی کشور شد.



ذوالقدر ادامه داد: نایب رئیس مجلس اقلیم کردستان عراق نیز در نشستی که با نمایندگان ایران داشت، خواستار ارتباط قوی‌تر بود و درخواست سفر مسئولان و نمایندگان که به بغداد سفر می کنند را به اقلیم نیز داشتند.



رئیس هیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی به بغداد عنوان کرد: همچنین نمایندگان سوریه در نشستی در حاشیه این اجلاس، ضمن سپاسگزاری و اعلام حمایت از ایران جهت زحمات چند ساله کشورمان به عنوان دبیرخانه مجمع از حمایت و کمک‌های ایران به سوریه به ویژه در حملات داعش تشکر کردند و هیأت ایرانی نیز مراتب قدردانی ایران را اعلام و یادآور حمایت های مرحوم "حافظ اسد" در هشت سال جنگ تحمیلی شدند./



پایان پیام

  • کد خبر : 287950
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار