خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/01/26 - 09:43
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : بین الملل
خمسه‌ای در نشست کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین؛

تهیه پیش‌نویس طرح قانون حمایت از مردم فلسطین برای برگزاری دادگاه‌های حقوق بشری

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین از تلاش برای تکمیل پیش نویس طرح قانون برگزاری دادگاه های حقوق بشر در ایران برای حمایت بیشتر از فلسطین وموضوعات حقوق بشری خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین صبح امروز (یکشنبه 26 فروردین ماه) با حضور نادر خمسه ای رییس کارگروه، تعدادی از وکلاء و حقوقدانان و همچنین اعضای کارگروه برگزار شد.

خمسه ای با اشاره به اینکه اقدامات حقوقی در رویارویی با جنایات و اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست ها در غزه امری مهم محسوب می شود، گفت: در واقع محکوم کردن نسل کشی رژیم منحوس اسرائیل امری ضروری است ولی از یک طرف اقدامات رژیم صهیونیستی به نسل کشی محدود نمی شود و جنایات جنگی و ضد حقوق بشری آنها نسبت به اسرا و زنان و کودکان و کلاً افراد غیر نظامی، استفاده از بمب ها و سلاح های ممنوعه، وحتی تخریب گسترده محیط زیست و منابع آب وامثال آن هم از  جنایات قابل پیگیری در محاکم بین المللی است.

وی در این رابطه، تصریح کرد: امروزه عنوان اکوساید به معنی نسل کشی برای جرم و جنایت علیه محیط زیست و نابودی منابع زیست انسانها یکی از جرایم ضد حقوق بشر محسوب می شود. از طرف دیگر محکوم کردن شفاهی این جنایات هم کافی نیست و باید در عرصه بین المللی به دنبال راهکاری قضایی و اجرایی برای محاکمه سران این رژیم و حامیان آنها و جلوگیری از این اقدامات بود.

خمسه ای با اشاره به اینکه قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، نخستین تلاش قانونی کشورمان برای حمایت از مظلومان فلسطینی برشمرده می شود، اظهارکرد: حتی دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین بر این اساس تشکیل شده است.

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین با تاکید بر اینکه این قانون نیازمندی هایی مانند طرح دعوا و برگزاری دادگاه های حقوق بشری به منظور حمایت از مردم فلسطین را تامین نمی کند، افزود: بنابراین پیش نویس قانون دیگری برای تشکیل دادگاه های حقوق بشری در ایران تنظیم شده است تا این خلاء برطرف شود.

خمسه ای با بیان اینکه این پیش نویس اکنون در کمیسیون قضایی و حقوق مجلس شورای اسلامی در دست بررسی و در نوبت برای طرح در صحن مجلس است، ادامه داد: در این میان به منظور جامعیت بخشیدن به قانون یاد شده، به تمامی دانشکده های حقوق دانشگاه های کشور اعم از تهران، شهید بهشتی، آزاد اسلامی، علامه و پیام نور و غیره نامه ای ارسال شد تا بتوانیم نظرات اساتید حقوق و دانشگاهیان را نیز جمع آوری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جامع و کامل بودن قانون یاد شده امری ضروری است، تصریح کرد: در این راستا کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین به تلاش خود برای تشکیل جلسات مختلف با حقوقدانان کشور و حتی نشست و مکاتبه با حقوقدانان کشورهای دیگر برای استفاده از تجارب و دانش آنها ادامه خواهد داد و جلساتی هم با نمایندگان گروه های جهادی فلسطینی و غیره برگزار کرده و می کند تا نظرات و مدارک آنها را هم برای طرح شکایات بین المللی جمع آوری کند. رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین با اشاره به اینکه متاسفانه در عرصه بین الملل شاهد نقض قوانین و زیرپا گذاشتن حقوق اولیه بشری هستیم، گفت: در واقع دادگاه های بین المللی برای برگزاری محاکم قضایی و بررسی جنایات رژیم صهیونیستی طفره می روند و به نوعی نمی خواهند در این مسیر گام بردارند از این رو برگزاری دادگاه های حقوق بشری در کشورهای دیگر و از جمله جمهوری اسلامی ایران اهمیتی دوچندان پیدا می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: اگرچه شکایت های متعددی در دادسرای امور بین الملل قوه قضائیه هم مطرح شده است ولی طرح شکایت و حتی صدور حکم  نیز وقتی اثر دارد که حکم قابل اجرا باشد. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای کنوانسیون نیویورک برای اجرای احکام صادره از دادگاه های عضو در کشور های دیگر است ولی احکام صادره برای قابلیت اجرا بایستی براساس قوانین آن کشور صادر شده باشند.

خمسه ای در این رابطه، گفت: بنابراین برای قابلیت اجرای احکام در کشور های دیگر باید سعی کنیم قوانین متناسب با اینگونه محاکم هم داشته باشیم که یکی از اهداف نشست با اساتید دانشگاه ها و حقوقدانان کشور بررسی راهکارهای اجرایی و پیشنهاد آن به کمیسیون قضایی مجلس در جهت تکمیل طرح در دست اقدام آنهاست.

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین در این رابطه، تصریح کرد: این مهم در حالیست که قوانین مشخص و شفافی برای پرداختن به موضوات حقوق بشری در کشورمان نداریم از این رو تصویب قانون مذکور کمک شایانی به رفع این خلاء خواهد کرد و می تواند بسترساز برگزاری محاکم برای حمایت از مردم فلسطین و بررسی جنایات و مشارکت حامیان آنها باشد.

خمسه ای در این راستا، تصریح کرد: در نشست با آقای میشل کلن فعال رسانه‌ای و حقوقدان بلژیکی موضوع طرح شکایت نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان آن رژیم در دادگاه حقوق بشر بلژیک مطرح شد که وی نیز این مسئله را دارای اهمیت دانست و با پذیرفتن پیشنهاد اعلان آمادگی کرد تا با کمک حقوقدانان و سمن های ایرانی موضوع را در بلژیک پیگیری کرده و نسبت به نسل کشی رژیم منحوس اسرائیل در غزه هم طرح دعوی کند. اهمیت طرح اینگونه شکایات و برگزاری دادگاه های حقوق بشری در کشورها در این است که یا منجر به محاکمه این جنایتکاران خواهد شد و یا سیاست های دوگانه و شعارهای کذب آنها را برملا خواهد کرد.

گفتنی است، وکلاء، حقوقدانان و همچنین اعضای کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین نیز نسبت به مسائل یاد شده نکاتی را مطرح کردند و به ضرورت چگونگی تکیه بر قوانین به منظور برگزاری دادگاه ها و محاکم قضایی حقوق بشری پرداختند./

پایان پیام

  • کد خبر : 377136
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار