خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/06 - 18:49
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : بین الملل
الهیان در نشست ۱۰ روزه حقوق بشر آمریکایی:

تشریح نقش مستقیم و غیرمستقیم نقض حقوق بشر آمریکا در قاره آسیا/ تحریم‌ها اقدامی مغایر اصول حقوق بشر

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس با اشاره به موارد تشریح نقش مستقیم و غیر مستقیم نقض حقوق بشر مردم قاره آسیا توسط ایالات متحده، گفت: وضع تحریم‌های اقتصادی علیه کشورها به شکلی که توسط ایالات متحده صورت می‌پذیرد کاملاً مغایر با اصول حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، زهره الهیان در نشست ۱۰ روزه هفته حقوق بشر آمریکایی  به حقوق بشر آمریکایی در آسیا اشاره کرد و گفت: همانطور که می‌دانید از میان تمام قاره‌ها، آسیا متنوع‌ترین قاره از نظر فرهنگی است. شاید همین تنوع فرهنگی باشد که باعث شده تاکنون شاهد ایجاد یک اتحادیه فراگیر در این قاره نباشیم. با این وجود کشورهای این قاره تجربیات تلخ و شیرین مشترکی نیز دارند. هرچند با عنایت به موضوع جلسه، صحبت من تجربیات تلخ مشترک را شامل می‌شود. تجربیاتی که البته مختص به کشورهای این قاره نیست و در دیگر کشورها نیز به چشم می‌خورد.



رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی افزود:در اینجا قصد دارم تا به نقش مستقیم و غیر مستقیم نقض حقوق بشر مردم قاره آسیا توسط ایالات متحده بپردازم: نخست مداخله در امور کشورها و مقابله با دولت‌های مستقل؛ وقتی به فهرست دولت‌هایی که ایالات متحده در حال مقابله با آنهاست نگاه می‌کنیم، علیرغم همه تنوع و تفاوت‌هایی که دارند، در یک ویژگی که استقلال طلبی و عدم وابستگی به آمریکا باشد، مشترک هستند. کشورهایی که اغلب آنها در قاره آسیا هستند. همانطور که می‌دانید کشور ما نیز تجربه تلخی از مداخله ایالات متحده در امور داخلی خود و سرنگونی دولت دکتر مصدق از طریق کودتا را دارد.



وی ادامه داد:با مشاهده وضعیت سوریه متوجه می‌شویم که مداخله سخت ایالات متحده هنوز هم ادامه دار است و امری مربوط به گذشته نیست. اما زمانی که این کشور از مداخله سخت ناامید شود، به عادت همیشگی خود یعنی اعمال تحریم‌های اقتصادی روی می‌آورد. با نگاهی به فهرست دولت‌های مستقل می‌بینیم که اغلب آنها تحت رژیم تحریمی ایالات متحده آمریکا هستند.



الهیان یادآور شد: وضع تحریم‌های اقتصادی علیه کشورها به شکلی که توسط ایالات متحده صورت می‌پذیرد کاملاً مغایر با اصول حقوق بشر است. شورای حقوق بشر این اقدامات را مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بشردوستانه بین الملل، منشور ملل متحد و باعث ایجاد اثر منفی بر حقوق بشر، بخصوص حقوق مردم فقیر و گروه‌های آسیب‌پذیر، دستیابی به حق توسعه، تجارت و همکاری دانسته است که مردم را از حقوق اولیه خود محروم می‌کند. در واقع همانطور که شورای حقوق بشر عنوان می‌کند، تحریم‌های اقتصادی سبب محرومیت مردم از طیف گسترده‌ای از حقوق خویش از جمله حق حیات، سلامتی و بهداشت، آزادی از گرسنگی و بهره‌مندی از استانداردهای زندگی از قبیل آموزش، کار و مسکن می‌شود که عمدتاً بعنوان نسل دوم حقوق بشر شناخته می‌شوند. 



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی دومین مورد را حمایت  از نقض حقوق بشر توسط دیگر دولت‌ها دانست و گفت: با نگاهی به وضعیت‌های وخیم حقوق بشری در برخی کشورهای آسیایی، متوجه می‌شویم که ایالات متحده در بسیاری از آنها نقش دارد. به عنوان مثال در بحرین حکومت این کشور همچنان به سرکوب شدید مردم، زندانی کردن مخالفان و سلب تابعیت از ایشان ادامه می‌دهد. نظام کیفری این کشور بدون جود دلایل روشن و کافی افرادی را که صرفاً از حق خود برای اعتراض به سیاست‌های تبعیض آمیز حکومت این کشور استفاده کرده‌اند، متهم به انجام جرائم تروریستی و به مجازاتهای سنگین محکوم می‌کند. روند دادرسی در این پرونده‌ها مغایر با تمام استانداردهای حقوق بشری است اما هیچکس تا کنون نشنیده است که ایالات متحده اعتراضی به این رویه حکومت بحرین کرده باشد.



وی افزود: در عربستان سعودی وضعیت مخالفان حکومت بسیار بدتر است. در شرایطی که اطلاعات کمی از داخل این کشور به بیرون درز می‌کند، چندین مورد از اعدام مخالفان سیاسی ذیل اتهامات دیگر گزارش شده است که باعث شده تا تخمین زده شود تعداد اعدامیان بسیار بیشتر از این افراد باشد. هرچند اعدام شیخ نمر مهم‌ترین این اعدام‌ها بوده اما آخرین آنها نبوده است. یکی از نمونه‌های بارز رفتار دولت عربستان با مخالفان و منتقدانش را می‌توان در سرنوشت جمال خاشقچی مشاهده کرد. قتل این فرد به فجیع‌ترین شکل ممکن آن هم در یک مکان دیپلماتیک نشان از عمق خشونت رژیم سعودی دارد. علیرغم این رفتارها ایالات متحده به حمایت کامل خود از سعودی ادامه داده و ثابت کرده است که تمام دغدغه‌های حقوق بشری این کشور تنها ادعاهایی دروغین با هدف کسب منافع سیاسی و اقتصادی است.



الهیان سومین مورد از نقش مستقیم و غیر مستقیم نقض حقوق بشر مردم قاره آسیا توسط ایالات متحده را تروریسم دولتی دانست و اظهار کرد: شاید در هیچ کجای کره زمین به اندازه آسیا شاهد اقدامات تروریستی ایالات متحده آمریکا نباشیم. بزرگترین شکل تروریسم، تروریسم دولتی است که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به تبع و یا به نمایندگی از آن، نقش‌های اصلی را در آن بر عهده دارند.



این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایالات متحده در شرایطی خود را رهبر جنگ با تروریسم معرفی می‌کند که از منش و ابزار مشابه ترویست‌ها استفاده می‌نماید. آن چیزی که آمریکا سعی در معرفی آن به عنوان قتل هدفمند دارد، در عمل چیزی جز ترور نیست. ترور ناجوانمردانه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، که نقش بی بدیلی در مبارزه با گروه تروریستی ساخته شده توسط آمریکا، یعنی داعش را داشت، در شرایطی که ایشان با دعوت رسمی دولت عراق و به صورت کاملاً آشکار و از طریق پرواز مسافری وارد این کشور شده بود، بزرگترین سند تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکاست.



وی یادآور شد: البته باید خاطر نشان کنم که قربانیان این تروریسم دولتی تنها افراد برجسته نیستند. غیرنظامیان بی‌گناه زیادی در پاکستان، افغانستان، یمن و عراق قربانی این رفتار دولت آمریکا شده‌اند. نکته حائز اهمیت این است که دولت آمریکا در قبال به اصطلاح اشتباهاتش در قتل غیر نظامیان، هیچگونه جبرانی را برای خانواده‌های ایشان در نظر نگرفته است.



الهیان در ادامه گفت: تروریسم دولتی ایالات متحده البته محدود به انجام مستقیم ترور نمی‌شود. بلکه ممکن است این کشور بنابر بعضی از ملاحظات، انجام ترورها را به دیگران واگذار نماید، نظیر آنچه در مورد ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم صهیونیستی انجام شد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم حمایت از گروه‌های تروریستی را از دیگر اقدامات ایالات متحده در راستای نقض حقوق بشر دانست و افزود: شاید هیچ کجا به اندازه غرب آسیا با تروریسم و گروه‌های تروریستی درگیر نباشد. تروریسم باعث نقض ابتدایی‌ترین حقوق بشری یعنی حق حیات و امنیت می‌شود. همچنین بر دستیابی بر سایر حقوق بشری نیز تاثیر منفی دارد. تحقق بسیاری از این حقوق از جمله آموزش، بهداشت، دسترسی به امکانات اولیه زندگی نظیر آب آشامیدنی سالم، فاضلاب بهداشتی و برق، در چنین شرایطی اساساً امکان پذیر نیست.  



وی افزود: امروز بر کسی پوشیده نیست که ایالات متحده آمریکا در بوجود آمدن گروه‌های تروریستی القاعده و داعش نقش اصلی را بر عهده داشته است. اسناد تاریخی از طبقه‌بندی خارج شده و سخنان مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور پیشین این کشور بر این امر دلالت دارد. علیرغم لزوم تعهد دولت آمریکا به قطعنامه 1373 و سایر قطعنامه‌های شورای امنیت که موضوع مقابله تروریسم و تأمین مالی آن را ضروری دانسته‌اند، ایالات متحده با هدف استفاده از گروه‌های تروریستی به قصد تضعیف رقیبان خود و کسب بهانه بمنظور توجیه حضور نظامیخود در نقاط مختلف جهان و آسیا، انواع کمک‌ها و تسهیلات به این گروه‌ها را از طریق متحدین خود ارائه داده است.



الهیان در خصوص کمک‌های این کشور به داعش، گفت: چشم پوشی بر استفاده این گروه تروریستی از شبکه نقل و انتقال دلار، ارسال سلاح از طریق متحدین منطقه‌ای خود به این گروه تروریستی، نجات فرماندهان میدانی در محاصره قرار گرفته این گروه تروریستی به طور متعدد، ایجاد گذرگاه امن بمنظور انتقال نیروها و تجهیزات و نیز تامین تدارکات از طریق متحدین منطقه‌ای خود، حمله نظامی به نیروهای مبارزه کننده با داعش، و اعمال انواع فشارها و تحریم‌ها بر دولت‌های مبارزه کننده با داعش از جمله این موارد است.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی چنجمین مورد از نوارد نقض حقوق بشر آمریکا در قاره آسیا را فروش سلاح دانست و گفت: ایالات متحده در شرایطی خود را پیشرو و پرچمدار ترویج و حمایت از حقوق بشر می‌داند که تأمین‌کننده اصلی سلاح برای رژیم‌های سرکوبگر و متجاوز در غرب آسیا است. 16.5% از اقتصاد آمریکا وابسته به فروش جنگ افزار است و ایالات متحده به بهای ریخته شدن خون زنان و کودکان بیگناه، تعداد زیادی شغل در ایالات کارولینای شمالی، ماساچوست و اوهایو را حفظ می‌کند. 6 شرکت آمریکایی در میان 10 شرکت با بیشترین فروش سلاح در جهان قرار دارند.



الهیان ادامه داد: اغلب تجهیزات مورد استفاده ائتلاف متجاوز به یمن به رهبری عربستان ساخت آمریکاست. ایالات متحده تامین کننده اصلی سلاح اعضای اصلی این ائتلاف یعنی عربستان و امارات است.  طبق  اعلام  انستیتوی  تحقیقات  بین‌المللی  صلح  استکهلم (سیپری)،  آمریکا  از  سال  2015  تا  2019  بزرگ‌ترین  تأمین‌ کننده تجهیزات  نظامی  عربستان  بوده  و  73%  واردات  سلاح‌های  این کشور  را  به  خود  اختصاص داد.  فروش سلاح به عربستان 25%از کل صادرات سلاح آمریکا بین سال‌های 2015 و 2019 بوده است.



الهیان تصریح کرد: بنابر آمار سازمان‌های حقوق بشری، سلاح‌های آمریکایی نقش اصلی را در حمله به غیر نظامیان یمنی و کشتار آنها دارد. علیرغم اینکه ایالات متحده به این موضوع آگاهی دارد و طبق پیمان تجارت تسلیحاتی که این کشور از امضا کنندگان آن است نمی‌بایست به ائتلاف به رهبری سعودی سلاح بفروشد اما کماکان شریک اصلی نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه توسط این کشورها بویژه در یمن است.



رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: ایالات متحده مشابه همین رویکرد را البته به صورت شدیدتر در قبال رژیم صهیونیستی دارد. این کشور اصلی‌ترین تامین کننده سلاح این رژیم است بطوری که علاوه بر فروش سلاح، سالیانه 3 میلیارد و 800 میلیون دلار کمک اقتصادی به صنایع نظامی رژیم صهیونیستی می‌کند. اصلی‌ترین تجهیزاتی که رژیم صهیونیستی با آن جان زنان و کودکان بی‌گناه در غزه را می‌گیرد، همان هواپیماها و بمب‌های آمریکایی هستند. این کشور باید بجای مطرح کردن ادعاهای دروغین حقوق بشری، در قبال مشارکت موثر در قتل غیر نظامیان پاسخگو باشد./



پایان پیام 

  • کد خبر : 322027
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار