خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/10 - 16:46
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
نجف زاده در دیدار با معاون نخست وزیر اوگاندا تاکید کرد:

بهره برداری از ظرفیت های موجود دو کشور در توسعه روابط دوجانبه

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوگاندا در مجلس گفت: بهره برداری ایران و اوگاندا از ظرفیت های موجود در دو کشور یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط دوجانبه است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، روکیا ناکاداما معاون نخست وزیر اوگاندا امروز (دوشنبه 10 اردیبهشت ماه) با حضور در تالار خاتم مجلس شورای اسلامی با عادل نجف زاده رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوگاندا به دیدار و گفت‌وگو پرداختند.

نجف زاده در این دیدار با اشاره به روابط مطلوب سیاسی ایران و اوگاندا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مجلس و دولت معتقد هستند که این روابط سیاسی خوب باید در زمینه‌های اقتصادی نیز به شرایطی پایدار برسد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوگاندا با اشاره به اینکه همراه با رئیس جمهور سال گذشته به اوگاندا سفر داشته است، بیان کرد: بهره برداری ایران و اوگاندا از ظرفیت های موجود در دو کشور یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط دوجانبه است.

وی ضمن بیان این موضوع که تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه های دوجانبه بین ایران و اوگاندا ضرورت دارد، ادامه داد: براساس آمارهای گمرک، تراز تجاری بین ایران و اوگاندا شرایط مطلوبی ندارد در حالی‌که ظرفیت افزایش و تشکیل بلوک‌های اقتصادی موجود است.

نجف زاده خطاب به معاون نخست وزیر اوگاندا به روند رو به رشد و اقدامات توسعه محور این کشور اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم تا در این مسیر با صادرات خدمات فنی و مهندسی، تامین تجهیزات پزشکی، جاده سازی و انتقال آب و برق به اوگاندا به دولت شما کمک کنیم.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم پیگیری توافقات انجام شده در حوزه کشت فراسرزمینی در اوگاندا، گفت: مناسبات اجتماعی بین دو کشور می‌تواند از طریق توسعه صنعت گردشگری و مراودات دانشگاهی افزایش یابد و در این راستا پیشنهاد ما این است که با لغو روادید تحولی در این حوزه ایجاد شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوگاندا بیان کرد: دیپلماسی رسمی و پارلمانی جمهوری اسلامی به دنبال افزایش مناسبات فرهنگی و اقتصادی با همسایگان و کشورهای در حال توسعه جهان است.

همچنین خانم روکیا ناکاداما معاون نخست وزیر اوگاندا نیز در این نشست، ضمن ابراز خرسندی از روابط دوجانبه بین ایران و اوگاندا، ابراز امیدواری کرد تا این ملاقات به تقویت بیش از پیش روابط بین دو کشور منجر شود.

وی ضمن ارزیابی مثبت از سفر رئیس جمهور ایران به اوگاندا، افزود: از سفر هیات اعزامی جمهوری اسلامی به اوگاندا به منظور شرکت در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تشکر کرد.

روکیا ناکاداما با اشاره به ظرفیت های موجود برای استفاده دو کشور وجود دارد، ادامه داد: توافقنامه‌هایی که بین روسای جمهور دو کشور به امضا رسیده باید از طریق تاسیس کمیسیون مشترک اجرائی شود.

معاون نخست وزیر اوگاندا با بیان اینکه مواد اولیه مناسبی در اوگاندا وجود دارد که با استفاده از مهارت و فناوری ایرانی می‌تواند برای هر دو کشور نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد، گفت: به تجهیزات پزشکی در کشور خود نیاز داریم. همچنین علاقمند به همکاری با ایران در زمینه زیرساخت های نفت، گاز و پتروشیمی هستیم.طرفین در این دیدار به تقویت روابط پارلمانی تاکید داشتند./

پایان پیام

  • کد خبر : 377839
کلمات کلیدی
حمیدرضا اسکندری
خبرنگار

حمیدرضا اسکندری

آخرین اخبار