خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/20 - 11:26
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : بین الملل
خانه ملت گزارش می دهد؛

بازگشت آمریکا به برجام؛ فرصت‌ها و تهدیدها

عامل شکست کمپین فشار حداکثری، پیروزی جوبایدن نبود، بلکه صبر و استقامت مثال زدنی ملت ایران در برابر تحریم های ضدبشری بود که در 4 سال اخیر به صورت جنون آمیز و کورکورانه با هدف از پای در آوردن نظامی اجرا شد که مردم برای بقایش خون های زیادی داده‌اند.

خبرگزاری خانه ملت-حسین حیات بخش؛ گروه سیاسی؛ 18 اردیبهشت 1397 دونالد ترامپ با صدور فرمان اجرایی آمریکا برخلاف قوانین بین المللی از برجامی که خودش یکی از امضاء کننده های آن بود به صورت یک طرفه خارج کرد.



او که فریب تیم B (بولتن، بن سلمان، بن زائد، بنیامین نتانیاهو) را خورده بود به جای احترام به قوانین بین المللی و توافقنامه ای که سال های متمادی برای به ثمر نشستنش وقت گذاشته شده بود، با تشکیل کمپین فشار حداکثری علیه ایران ضمن نقض برجام، دیگر کشور ها را به عدم پایبندی به قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد فراخواند.کمپینی که انتهایش از همان ابتدا معلوم بود،دستاوردی جز بی آبرویی و شکست مفتضاحانه برای ترامپ و تیم B نداشت و آمریکا را در انزوای جهانی قرار داد.



عامل شکست کمپین فشار حداکثری، پیروزی جوبایدن نبود، بلکه صبر و استقامت مثال زدنی ملت ایران در برابر تحریم های ضدبشری بود که در 4 سال اخیر به صورت جنون آمیز و کورکورانه با هدف از پای در آوردن نظامی اجرا شد که مردم برای بقایش خون های زیادی داده‌اند.



انتخابات جنجالی ریاست جمهوری آمریکا سبب شد تا ترامپ، نظام انتخاباتی کشورش را به دلیل وقوع گسترده تقلب فاسد بخواند. وی با حمله به نظام انتخاباتی کشورش هم نتوانست مانع از تایید پیروزی جو بایدن در کنگره شود. جنجال‌های انتخاباتی ترامپ حتی منجر به این شد که هوادارانش به ساختمان کنگره آمریکا حمله ور شوند.  



سوالی اینجا مطرح می شود که آیا با آمدن «جوبایدن» تغییراتی در وضعیت آشفته برجام برای احیاء این توافق نامه بین المللی هسته ای صورت خواهد گرفت ؟



احمد نادری در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره سیاست‌های واشنگتن در واپسین روز های ریاست جمهوری ترامپ  پیرامون وضعیت برجام، گفت: دموکرات ها و جمهوری خواهان همواره به دنبال تحریم ایران بودند و در این راستا شدید ترین تحریم ها را در دوران اوباما وضع کرده اند به همین دلیل فرقی ندارد چه کسی رئیس جمهوری بعدی آمریکا باشد.



نادری عنوان کرد:دموکرات ها نشان دادند که علاوه بر راه اندازی جنگ های بسیاری در دنیا  تحریم های زیادی علیه کشورها به خصوص جمهوری اسلامی ایران وضع کردند.



وی تاکید کرد :باورش سخت است که ترامپ بخواهد در راه بازگشت بایدن به برجام مانع تراشی کند اما باید بدانیم که  بایدن و ترامپ دو نقش پلیس خوب و بد دارند هیچ تفاوتی بین آن ها وجود نخواهد داشت.



 



منطق محاسبات برجامی ایران، تنها تعهد در برابر تعهد را می‌پذیرد



ابوالفضل عموئی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این مسئله کمک می‌کند با خنثی سازی تحریم‌ها، لغو تحریم‌ها به صورت موثرتری پیگیری شود. در مورد لغو تحریم ها، مجلس مصوبه خود را به عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با همین رویکرد و نگاه تصویب کرد و نمایندگان مجلس از جهت اینکه بر اساس منویات رهبری حرکت کردند، خوشحال هستند و از این موضوع استقبال می‌کنند.



عمویی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی امروز خود تاکید کردند که موضوع  و مسئله اول در مواجه با کشورهای غربی، لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران است البته در داخل طبق دستورالعل ایشان رویکرد دستگاه‌های داخلی و اقتصادی کشور باید تقویت توان داخلی با فرض وجود تحریم ها باشد و این مسئله عمدتا با نگاه به داخل باید تقویت شود.



 



جبران خسارت 150 میلیون دلاری لازمه بازگشت آمریکا به برجام



علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بخشی از فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه « ما هیچ اصرار و عجله‌ا‌ی نداریم که آمریکا به برجام برگردد» اظهار کرد: اینکه برخی‌ها عجولانه به دنبال بازگشت آمریکا به برجام هستند غیر قابل پذیرش است.



نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر آمریکایی‌ها بخواهند به برجام بازگردند باید همه تحریم‌ها را لغو کنند و همچنین خساراتی را که ایران در قبال برجام متحمل شده را نیز پرداخت کند در غیر این صورت بازگشت ایالات متحده به این معاهده اهمیتی برای ما نخواهد داشت.



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام نقض قوانین بین‌المللی بود؛ البته رهبر انقلاب درباره بدعهدی‌های کشورهای اروپایی و ایالات متحده بارها و بارها گوش‌زد کردند که تیم مذاکره کننده می‌بایست این فرمایشات گوهر بار را سرلوحه کار خود قرار می‌دادند.  



وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها بایستی 150 میلیارد دلار خسارتی که در این چند سال اخیر به کشورمان وارد شده را پرداخت کنند پس از آن به برجام بازگردند که البته وزارت خارجه باید به صورت جدی پیگیر این موضوع باشد.



 در پایان چند نکته قابل اهمیت است:



اول این که، آمریکا در سال های اخیر همواره چه قبل از توافق هسته ای یا بعد از آن سیاست چماق و هویج در برابر ایران داشته حتی در دوران دونالد ترامپ. این سیاست ها فقط از نظر شکلی دارای تفاوت هایی بود؛ به این شکل که به ازای رفع هر تحریم هسته ای، چندین تحریم غیر هسته ای همزمان علیه کشورمان اعمال می شد. این در حالی است که اکنون به ازای هر کاهش تعهد برجامی از سوی ایران، تحریم های ضدایرانی از طرف آمریکا وضع می شود که نشان می دهد ترامپ همان اوباما، و سیاست، همچنان چماق و هویجی است که در دوران ترامپ آشکارتر از گذشته بوده.



دوم این که، آمریکا تا چند وقت پیش در زمین بازی برجام با استفاده از چماقی به نام تحریم ها، یکه تاز این عرصه بود اما تصویب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها در مجلس یازدهم، ضمن برهم زدن معادلات اروپایی‌ها پتکی را بالای سر آن ها قرار داد تا مجبور شوند، ضمن عقب نشینی از طرح موضوعات غیر هسته ای، فقط به دنبال بازگشت بدون پیش شرط ایالات متحده به توافقی باشند که خودش روزی به صورت یک طرفه و غیر قانونی از آن خارج شده بود.



سوم این که نباید از آمدن رئیس جمهور منتخب آمریکا ذوق زده باشیم، زیرا «جوبایدن» به عنوان عضوی از دولت اوباما که برجام در زمان دولت آن ها تحقق یافته، نبوده و برجام نیز همان برجام سابق نیست. حقیقت می گوید رئیس جمهور جدید آمریکا با خواسته های جدید می خواهد سراغ برجامی بیاید.



چهارم این که، ترامپ در طول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد نظام انتخاباتی آمریکا به دلیل گسترده بودن تقلبات، فاسد بوده و دارای مشروعیت نیست که حمله اوباش ترامپ به کنگره ضمن تایید این حرف او، نشان داد دموکراسی در آمریکا مانند مجسمه آزادی، نمادین و پوشالی است. اکنون به گفته رئیس جمهوری فعلی آمریکا نظام انتخابات این کشور آمریکا فاسد بوده و به دلیل اینکه جوبایدن از دل چنین سیستمی بیرون آمده، می توان نتیجه گرفت که او هم فاقد مشروعیت مردمی است و مذاکره کنندگان با توجه به این موضوع می‌توانند ضمن افزایش قدرت چانه زنی در مذاکره احتمالی، برای بازگشت این کشور به برجام دست برتر در برابر زیاده خواهی‌ها و یاوه گویی های آمریکا داشته باشند و این کشور را وادار به عقب نشینی از خواسته های نامعقولش کنند.



درآخر رهبر انقلاب در سخنرانی شان به مناسبت سالگرد 19 دی بر رفع تحریم های ظالمانه توسط غربی ها تاکید داشتند که راه تحقق  آن را بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام و رفع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان دانستند. برای همین در صورت عدم تحقق این امر، بازگشت «جوبایدن» به برجام نه تنها فایده ای برای ایران ندارد بلکه مضر خواهد بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 311676
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار