خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/27 - 20:19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رییس کمیسیون کشاورزی در دیدار با رئیس گروه دوستی زیمبابوه و ایران؛

ایران و زیمبابوه می توانند با سرمایه گذاری مشترک سهم زیادی در بازار منطقه داشته باشند

محمد جواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران گفت:دو کشور می‌توانند با سرمایه گذاری مشترک سهم زیادی از بازار ۵۰۰میلیونی منطقه را در اختیار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت,وبستر کوتیوانی شامو رئیس گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه _ جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (سه‌شنبه 27 اردیبهشت ) با محمد جواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی ، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.



عسکری در ابتدای این دیدار با قدردانی از مواضع زیمبابوه در حمایت از کشورمان در مجامع بین‌المللی، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره بر ارتقای روابط با کشورهای آفریقایی بویژه کشور مستقل زیمبابوه است.



وی افزایش مبادلات اقتصادی، سیاسی با زیمبابوه را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های موجود اقتصادی و کشاورزی در ایران و زیمبابوه باید سطح مناسبات در عرصه های مختلف بیش از پیش گسترش یابد.



 رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بدنبال توسعه روابط با کشورهای منطقه و قاره آفریقا بوده است، عنوان کرد: لازم است رایزنی های مستمری میان مسئولین دو کشور برای ارتقا سطح مراودات وجود داشته باشد و کشورمان این آمادگی را دارد تا متخصصان مورد نیاز در بخش کشاورزی را به زیمبابوه اعزام کند.



نماینده مردم داراب، زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه دیپلماسی پارلمانی ابراز امیدواری کرد تا مراودات فی مابین گسترش پیدا کند و بهره برداری از ظرفیت مجالس در پیشبرد روابط دو جانبه را حائز اهمیت و سازنده دانست.



وی با اشاره به موقعیت استراتژیک کشورمان در خاورمیانه گفت: با توجه به بازار 500 میلیونی خارومیانه و آسیای میانه، جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه می‌توانند با سرمایه گذاری های مشترک و توانمندی های موجود در دو کشور بخش عمده‌ای از بازار مواد غذایی و کشاورزی منطقه را بدست آورند.



وبستر کوتیوانی شامو رییس گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه-جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه فیمابین و قدردانی از حمایت‌های کشورمان از کشورهای مستقل و آزادی خواه جهان گفت: زیمبابوه همواره خواستار تحکیم و ارتقای سطح همکاری خود با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است.



وی با بیان اینکه بخش عمده درآمد و اقتصاد کشور زیمبابوه را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد، ادامه داد: زیمبابوه خواستار همکاری و تبادل تجارب با ایران در بخش کشاورزی، ماشین آلات کشاورزی و ارتقا سیستم آبیاری زمین‌های کشاورزی است.



رئیس گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه- جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در آفریقا بازار یک میلیارد و 300 میلیونی وجود دارد که با همکاریهای مشترک امکان دستیابی به این بازار وجود دارد، افزود: با توجه به بازار عظیم کشورهای آفریقایی و موقعیت استراتژیک زیمبابوه، میتوان سطح روابط دو کشور در حوزه اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی و صنایع مرتبط با آن را گسترش داد./



پایان پیام

  • کد خبر : 342161
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار