خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/01/15 - 13:21
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی‌جهان آبادی:

ایران می‌تواند متصل‌کننده ترکمنستان به آبهای آزاد باشد/ عشق آباد دروازه ترانزیت کالای ایرانی به آسیای میانه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد حل مشکلات و اختلافات حقوقی و مالی میان ایران و ترکمنستان موجب شده زمینه بهبود و گسترش روابط میان دو کشور فراهم شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه‌ملت، در رابطه با علاقه مندی کشور ترکمنستان برای توسعه روابط اقتصادی با ایران، گفت: عشق آباد یکی از همسایگانی است که طی دهه های گذشته روابط خوبی با تهران داشته است.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر چند باید یادآور شد مشکلاتی در بحث طلب در حوزه اختلال برای حوزه فروش نفت و گاز میان دو کشور پیش آمد که بخشی از روابط طرفین تحت الشعاع آن قرار گرفت.



وی با اشاره به اینکه در دولت دوازدهم و همچنین دولت سیزدهم اقداماتی برای بهبود روابط انجام شده است، ادامه داد: بر این اساس شاهد فعالیت هایی در راستای حل مشکلات و اختلافات حقوقی و مالی میان ایران و ترکمنستان هستیم.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: باید اذعان کرد ترانزیت بسیاری از کالاها به آسیای میانه از طریق ترکمنستان صورت می گیرد و همچنین ایران نیز می تواند این کشور را به آبهای آزاد متصل کند؛ بنابراین با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی نیز می توان روابط در حوزه های تجاری، اقتصادی و غیره را گسترش دهیم.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در دولت جدید بهبود روابط با همسایگان اولویت دارد، خاطرنشان کرد: در این میان می توان یادآور شد هیات پارلمانی ایران نیز طی یک سال گذشته سفری به عشق آباد داشت ودر دیدار با مقامات این کشور، تمایل ترکمن ها برای گسترش روابط مشهود بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 339482
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار