خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/02/29 - 13:45
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
دشتی اردکانی در نشست کمیته دموکراسی و حقوق بشرIPU:

ایران با ایجاد ظرفیت‌های قانونی گامی بلند در مبارزه با کودک آزاری برداشته است

دومین نشست کمیته دموکراسی و حقوق بشر اتحادیه بین المجالس جهانی در خصوص بررسی قطعنامه ای با عنوان قانونگذاری مجالس جهان در مورد مبارزه با استثمار آنلاین کودکان با حضور نماینده کشورمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دومین نشست کمیته دموکراسی و حقوق بشر اتحادیه بین المجالس جهانی در خصوص بررسی قطعنامه ای با عنوان قانونگذاری مجالس جهان در مورد مبارزه با استثمار آنلاین کودکان جنسی با حضور محمدرضا دشتی اردکانی برگزار شد.



نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  آمار آزار و بهره‌کشی جنسی از کودکان در جهان همچنان روند صعودی دارد. فعالان حوزه‌ کودکان هر روز راه‌های خلاقانه‌تری را برای مبارزه با کودک‌آزاری جنسی می‌یابند. آن‌ها در فیس‌بوک و توئیتر هم حضور خود را ثبت کرده‌اند. این گرو‌ه‌ها به رسم بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی حقوق بشری یا دولتی و بسیاری از دیگر نهادها، وب‌سایت‌هایی برای خود دارند که در شبکه‌های اجتماعی مجازی نظیر فیس‌بوک و توئیتر نیز حاضرند.



وی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته، کودکان زیر پنج سال تقریبا در سراسر جهان، پیش از راه رفتن و سخن گفتن، ضربه زدن به دکمه‌های صفحه‌های لمسی تبلت و تلفن‌های هوشمند را یاد می‌گیرند. از هر ۱۰ نوجوان، ۸ نفر در معرض خطر سوء استفاده جنسی «آنلاین» است. پژوهش‌ها در این زمینه نشان داده است، ۲۰ درصد از افرادی که به صورت منظم با اینترنت در تماس هستند موضوعات جنسی ناخواسته‌ای را دریافت میکنند که این مسئله بیشتر کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله را تهدید می‌کند.



دشتی اردکانی اظهار کرد: اغلب کودکانی که قربانی تعرض جنسی هستند؛ هیچگونه اطلاعی در خصوص سوء استفاده جنسی و نحوه مقابله با آن را ندارند. آنها در طولانی مدت مورد آزار قرار می‌گیرند و تخمین زده می‌شود ۶۰ تا ۸۰ درصد آنها هیچگاه در این مورد با کسی سخن نمیگویند و خدمات تخصصی دریافت نمی‌کنند. بنابراین ضرورت دارد دو سیاست کلی برای پیشگیری از آزار جنسی کودکان اتخاذ نمود: آموزش بزرگسالانی که مراقبت از کودکان را به عهده دارند و آموزش کودکان برای کسب اطلاعات و مهارتهای لازم به منظور مراقبت از خود.



عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص ظرفیت های قانونی مقابله با کودک آزاری اقداماتی انجام داده است. قانون حمایت از کودک و نوجوان سال 2013 شامل 8 ماده که این یک گام به جلو بود و کودک آزاری یک جرم عمومی تلقی شد. مورد دیگر قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست است که بخشی از آن شامل همین گروه می شود.



وی ادامه داد: در مورد کودک آزاری اول از همه باید تمرکز خود را به روی پیشگیری معطوف نمود. امروزه ساختاری در کشور به نام اورژانس اجتماعی داریم که در200 شهر راه اندازی شده است و در 140 شهر دیگر هم طبق برنامه ششم باید راه اندازی شود که در چند شهر آغاز شده و در حال انجام است. این اورژانس فرصتی را فراهم می نماید که پای کودکان به دادگاه باز نشود. این فرصتی است که نباید به راحتی آن را از دست داد. اورژانس می تواند یک منبع اجتماعی خوب برای مردم محسوب گردد که اگر به هر دلیلی دچار شرایطی شدند که لازم بود از یک منبع اجتماعی کمک بگیرند اورژانس بتواند این نیاز آن ها را برطرف نماید.



دشتی اردکانی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تمامی تلاش خود را در زمینه پیشگیری و مداخله تخصصی به کار بندیم زیرا درست است که کودک آزاری ریشه کن نمی شود ولی می توان آن را مدیریت نمود که تا حد زیادی کاهش پیدا کند و یا از عوارض ناشی از آن کاسته و از بروز آن پیشگیری شود. از این رو می توان اذعان نمود یکی از ابزارها و روش های دستیابی به این هدف مهم، ارائه و صدور قطعنامه هایی با این موضوعات در چنین نشست هایی است که نه تنها می تواند به ارتقا و بهبود کیفیت عملکرد پارلمان های عضو در این زمینه بیانجامد بلکه با آگاهی بخشی بیشتر در سراسر جهان به آسیب شناسی و کاهش و پیشگیری از بروز چنین پدیده خطرناکی کمک شایانی می‌نماید./



پایان پیام

  • کد خبر : 319549
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم