خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/18 - 16:32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
نوش آبادی:

اقدامات وزارت خارجه برای گسترش روابط کافی نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس تاکید کرد: وزارت خارجه گام هایی برای توسعه روابط با کشورهای منطقه برداشته و گزارش هایی به کمیسیون داده است اما کافی نیست، باید رویکرد نمایندگی های ایران در خارج از کشور و وزارت خارجه اقتصادی باشد.

حسین نوش آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سفر مقامات 9 کشور در سال نخست دولت رئیسی به ایران، گفت: اینکه دولت جدید بنا را بر توسعه روابط و گسترش مناسبات با همسایگان قرار داده است امتیاز و حرکت مثبتی بود که در گذشته کمتر مورد توجه قرار می گرفت همچنین توسعه روابط با کشورهای آسیایی و غرب آسیا باید همواره به عنوان سیاست غیرقابل تغییر دنبال شود.



نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس با تاکید براینکه باید روابط خود را با همسایگان و غرب آسیا  گسترش دهیم ادامه داد: کشورهای غربی و اروپا همواره به دنبال سلطه گری و زیاده خواهی هستند، ما می توانیم با برقراری ارتباط با کشورهای آسیایی نیازهای خود را برطرف کنیم و از بازارهای اقتصادی و تجاری کشورها برای توسعه صادرات و گسترش مناسبات اقتصادی استفاده کنیم. اما به این معنا نیست که روابط خود را با سایر قاره ها و بخش های دیگر دنبال نکنیم، در گذشته با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین ارتباط داشته باشیم همچنان هم باید ارتباط داشت اما اولویت با کشورهای همسایه و منطقه است.



وی بیان کرد: از سوی دیگرتعامل با کشورهای اروپایی را در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی، تجاری و فرهنگی دنبال کنیم  چرا که نمی توان با دنیا قطع رابطه کرد ولی نباید دلخوش به روابط با اروپا باشیم آنها هر بار به بهانه ای به حقوق و منافع جمهوری اسلامی، منافع ملی و امنیت ملی متعرض می شوند.



این نماینده مجلس تاکید کرد: برای گسترش روابط نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور اعم از سفارتخانه ها و کنسولگری ها باید دیپلماسی اقتصادی را در صدر برنامه های خود قرار دهند.



نوش آبادی توضیح داد: اگر امروز نمایندگی ها ما در خارج از کشور بر اساس اقتضای امروز، مسئله ارتباطات را با کشورهایی که در آن ماموریت دارند را دنبال و روند توسعه مناسبت را تسهیل کنند، می توانیم از ظرفیت تجار و بازرگانان کشورهای میزبان استفاده کنیم چرا که امروز نیازمند حضور بخش غیر دولتی در حوزه روابط تجاری و اقتصادی هستیم.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس گفت: وزارت خارجه گام هایی برداشته و گزارش هایی به کمیسیون داده اند اما کافی نیست، باید رویکرد نمایندگی ها و وزارت خارجه اقتصادی باشد تا بتواند مدیریت اقتصادی در خارج از کشور به عهده بگیرد و به سمتی حرکت کنیم تا اگر تحریم ها تداوم پیدا کرد بتوانیم کشور را اداره کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 347023
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار