خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/29 - 15:13
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
همتی مطرح کرد؛

افزایش مراودات ایران و آفریقا در دستور کار وزارت خارجه/ آفریقا ظرفیتی بالقوه برای رفع خلاء اقتصادی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به افزایش مراودات ایران و آفریقا، گفت: آفریقا ظرفیتی بالقوه برای جبران مشکلات اقتصادی ایران دارد و توسعه روابط با برخی کشورهای آفریقایی هم در دستور کار وزارت خارجه است.

حسن همتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سفر پیش روی وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقا، گفت: در دولت‌های قبل سفارتخانه‌های ایران در کشورهای آفریقایی بیشتر در زمینه دیپلماسی فرهنگی فعال و در مقطعی هم چون نگاه به غرب با محوریت برجام اولویت تقویت شده بود، نگاه دولت به آفریقا مغفول ماند و روابط با این قاره تنزل پیدا کرد اما دولت جدید آقای رئیسی نیم‌نگاهی به ارتباط منطقی و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در آفریقا دارد و حوزه‌های جدید در توسعه روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، خاورمیانه، شرق، آفریقا و آمریکای لاتین مدنظر دولت سیزدهم است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: روابط تجاری، دیپلماسی و اقتصادی با کشورهای اروپایی در کنار سایر ارتباطات دستگاه دیپلماسی دنبال می‌شود اما دولت سیزدهم با نگاه به ظرفیت های بالای کشورهای همسایه و آفریقایی برنامه‌هایی را برای استفاده از این ظرفیت‌ها در دستور کار قرار داده است.



وی در ادامه اظهار کرد: کشورهای آفریقایی از نظر استراتژیک و اقتصادی فرصتی ویژه برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند، لذا تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران بسیار حائز اهمیت است.  بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های ایران را هم اتباع کشورهای آفریقا تشکیل می‌دهند، متقابلا آفریقا هم از ظرفیت‌های عظیمی در حوزه های دیگر مانند منابع معدنی و شیلات برخوردار است لذا در این بخش می‌تواند نیازهای ایران را تا حدی بر طرف کند.



رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش از این نگاه ایران به حوزه آفریقا بیشتر نگاه سیاسی و فرهنگی بوده است، گفت: این امر سبب شده تا به درستی از ظرفیت‌های اقتصادی قاره آفریقا بهره نبریم اما دستگاه دیپلماسی برای آینده برنامه‌های مشخصی جهت تقویت مراودات ایران و آفریقا دارد. هرچند در این مدت هم مراودات مالی بین ایران و برخی کشورهای آفریقایی افزایش پیدا کرده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 344216
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار