خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/14 - 19:31
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
در دیدار فرشادان با سفیر جدید جمهوری چک در ایران مطرح شد؛

اعلام آمادگی جمهوری چک برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران

سفیر جدید جمهوری چک در ایران در دیدار با رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چک در مجلس بر ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین به ویژه در حوزه‌‎های اقتصادی و تجاری تأکید کرد.

 به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خان ملت ، جوزپ ریختار سفیر جدید جمهوری چک امروز (سه‌شنبه ۱۴ بهمن) با سیدمهدی فرشادان رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چک در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.



فرشادان در ابتدای این دیدار با اشاره به ارتقای مناسبات دو کشور به سطح سفیر در 4 سال اخیر، گفت: این ارتقاء مناسبات را نشانه­‌ای از پیشرفت و تحکیم روابط دوستانه دو کشور ارزیابی می­‌کنیم و انتظار داریم که تأثیر بیش از پیش آن­را در توسعه همکاری­ های فیمابین شاهد باشیم.



وی همچنین ضمن اعلام آمادگی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چک در مجلس شورای اسلامی برای کمک به تسهیل و تسریع همکاری­ های دو کشور، گفت: معتقدیم گفتگوهای نمایندگان مجالس ایران و چک می‌تواند در رفع موانع احتمالی و فراهم نمودن زیرساخت­‌های قانونی همکاری­‌ها مفید واقع شود از این رو امیدواریم بعد از پایان شرایط همه­‌گیری ویروس کرونا شاهد تبادل هیات­‌های پارلمانی میان دو کشور باشیم.



رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چک در ادامه این دیدار با اشاره به ظرفیت­‌های دو کشور برای توسعه روابط فیمابین به‌ویژه در زمینه­‌های اقتصادی و تجاری، گفت: متاسفانه در سال‌­های اخیر سطح همکاری­‌های اقتصادی فیمابین تحت تاثیر تحریم­‌های ظالمانه آمریکا روندی نزولی داشته است. در شرایط فعلی انتظار این است که طرفین راه­کارهای توسعه همکاری­‌ها را بررسی کنند تا به دور از دخالت­ های ثالث به جایگاه سابق برگردیم.



جوزف ریختار سفیر جمهوری چک در تهران نیز در این دیدار بر توسعه همکاری­ های پارلمانی دو کشور تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که پس از پایان بحران کرونا، گفتگوهای نمایندگان مجالس ایران و چک از سر گرفته شود.



وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به رفع تحریم­‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان، گفت: معتقدیم رفع تحریم­‌ها کمک شایانی به استفاده از ظرفیت­ های موجود دو کشور و تقویت روابط اقتصادی ایران و چک می­‌کند که امیدواریم با رویکرد دولت جدید ایالات متحده آمریکا این مهم به وقوع بپیوندد.



سفیر جمهوری چک در پایان بر تقویت همکاری­‌های دو کشور در زمینه معادن، انرژی، ماشین آلات و تبادل محصولات کشاورزی تاکید کرد.



شایان ذکر است آقای پرویز اوسطی نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی و از اعضا گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک نیز در این دیدار حضور داشت که بطور جداگانه با سفیر چک در تهران در خصوص توسعه همکاری­ های پارلمانی دو کشور گفتگو و رایزنی کرد و بر ضرورت تقویت همکاری­ های دو کشور در زمینه­ های مورد علاقه طرفین تاکید کرد./



خبرنگار: محمود اکبری کیا



پایان پیام

  • کد خبر : 313280
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار