خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/07/24 - 08:42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
مختار در کارگاه آموزشی کنوانسیون سازمان ملل پیرامون حقوق کودک مطرح کرد‬:

اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان، گام مثبت ایران در حمایت از حقوق کودکان

عضو هیات پارلمانی کشورمان گفت: تصویب لایحه قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی گام مثبت ایران در  حمایت از حقوق کودکان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، 'کارگاه آموزشی کنوانسیون سازمان ملل پیرامون حقوق کودک، دستاوردها و چالش ها: دیدگاه های پارلمانی راه پیش رو' یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی ‪IPU‬ با حضور جلیل مختار، عضو هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی و دیگر کشورهای دنیا در صربستان برگزار شد.



 جلیل مختار با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران یک عضو متعهد به کمیسیون حقوق کودک و دارای ساز و کار ملی مربوط موسوم به مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک است که وظیفه هماهنگی فعالیت‌ها در این زمینه را به عهده دارد، گفت: ما با اعتقاد راسخ به اینکه کودکان مهمترین دارایی بشری هستند، گام های قابل توجهی را در این زمینه برداشته ایم به گونه ای که علیرغم ۱۴ تحریم، نه تنها توانستیم به پیشرفت‌های قابل توجهی در حمایت از حقوق کودکان و تضمین بهره مندی آنان از حقوق خود را در سطح ملی محقق سازیم بلکه تلاش نموده ایم تا شرایط مطلوب را برای کودکان مهمان در سرزمین مان به خصوص در دو حیطه حق آموزش و حق سلامت به عنوان دو پیشرفت و شکوفایی فراهم سازیم به گونه‌ای که بنا به تایید مراجع بین المللی در این حوزه عنوان یکی از طلایه داران منطقه عملکرد کرده ایم. 



نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش پوشش تحصیلی کودکان از ۶٠ درصد در سال ۱۹۷۹ به ۹۸ درصد در حال حاضر و فراهم آوردن امکان تحصیل برای همه کودکان و حتی کودکان فاقد هویت و کاهش قابل توجه مرگ و میر نوزادان و کودکان و اجرای رایگان برنامه های پایش و ارتقای سلامت کودکان در سطح ملی و ایجاد کلینیک‌های حقوق کودک در سطح کشور که تا پایان سال جاری پوشش سراسری ایجاد خواهد نمود از جمله جدیدترین آمار و دستاوردهای این حوزه هستند که محصول اجرای قوانین و مقررات مربوط به ارتقاء و حمایت از حقوق کودک است.



وی افزود: در سال گذشته گام‌های مثبتی در حوزه قانون‌گذاری در جهت تضمین و ارتقاء حقوق کودک در کشور جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است.



مختار تصریح کرد: علاوه بر قوانین که تاکنون در این حوزه وجود داشته است، تصویب لایحه ای به عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان در حال طی آخرین مراحل قانونی و فرآیند قانونگذاری است.



وی افزود: این لایحه موضوعات متنوع در حوزه حقوق کودک را در بر می‌گیرد و از این منظر می‌توان آن را یک قانون جامع تلقی کرد.



این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در عین حال لایحه دیگری به منظور اصلاح قانون تابعیت در حال گذراندن فرآیند قانونی است که با فراهم شدن این قانون امکان انتقال تابعیت از مادران ایرانی دارای همسر خارجی به فرزند خود، تاثیر بسزایی در کاهش بی تابعیتی کودکان خواهد داشت.



نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از حقوق کودکان یک وظیفه جهانی است که باید در همکاری های بین المللی مدنظر قرار گیرد لذا نشست اتحادیه بین‌المجالس قطعاً باید نسبت به اقداماتی نظیر تحریم های نامشروع و ظالمانه که در خصوص کشور جمهوری اسلامی ایران که به تروریسم اقتصادی رسیده است و بی شک کودکان را بیش از سایر اقشار جمعیت تحت تأثیر قرار می‌دهد حساس بوده و این موضوع را در اسناد خود به عنوان یک چالش جدی در مسیر ارتقا و حمایت از کودکان مورد توجه قرار دهد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 289947
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار